Sponsorat

Et sponsorat er en støtte man kan give til f.eks. en sportsklub, en forening mv. Det kunne være i form af økonomisk støtte, men også i form af produkter.

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 06/10/2023


Hvad er et sponsorat?

Et sponsorat er en slags støtte til f.eks. en forening, fodboldklub eller lignende. Sponsoratet kan tage mange former og typer. Som eksempel kan nævnes, at lokale sportsudøvere bliver individuelt sponsoreret, af en lokal virksomhed. Det kan være med virksomhedens navn og logo på spillertrøjer, skilte, bannere, omtale i kampprogram m.m.

Hvad kan jeg få ud af et sponsorat?

Overordnet set får du som virksomhed en markedsførings- og reklameværdi for at sponsorere en person, klub osv.

Har din virksomhed et lokalt fokus, er det oplagt at sponsorere noget lokalt, da du her rammer din målgruppe meget nøjagtigt. Du vil med et sponsorat give udtryk for, at være en virksomhed der gør en indsats for lokalmiljøet.

Men er det ikke dyrt at have et sponsorat?

Det behøver ikke nødvendigvis at være dyrt for dig at blive sponsor, da det afhænger af dit ønske til udbyttet. Du kan sagtens få noget ud af at sponsorere noget/nogen for et mindre beløb. Derudover kan det måske være muligt sponsorere med andet end et kontantbeløb. Eksempelvis med din service, ydelse, gavekort og lignende.

Skatte- og momsmæssig behandling af sponsorater

Ovenstående behandling er utrolig komplekst og er afhængig af, hvordan det enkelte sponsorat er udformet. Derfor er det nødvendigt at vurdere de enkelte sponsorater, isoleret set.

Fradragsregler for sponsorater

Når din virksomhed giver et sponsorat, gælder der forskellige fradragsregler som er vigtige at kende til. I forbindelse med fradrag for sponsorater taler man om reklameudgifter eller repræsentationsudgifter. 

Reklameudgifter

Du kan som hovedregel få fuldt fradrag for reklameudgifter, som er udgifter til det, som har til formål at opretholde virksomhedens omdømme. Reklameudgifter kan fx være udgifter til at få dit firmalogo trykt på tøj eller skilte. 

Repræsentationsudgifter

Du kan også få fradrag for repræsentationsudgifter, som er udgifter, der er med til at pleje og styrke forretningsforbindelser. Det kan fx være restaurationsbesøg, rejser, koncertbilletter og underholdning. Du kan fradrage 25% af repræsentationsudgifterne. 

Hvis udgiften ikke er en reklame- eller repræsentationsudgift, er det ikke muligt at få fradrag. I den forbindelse anses sponsoratet eller bidraget for at være en gave, der ikke er fradragsberettiget.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram