Spring til indholdet

Sidst opdateret 30/10/2019

Artikel kun for Dinero Pro

Bankafstemning – hvordan afstemmer jeg banken?

En bankafstemning er et kontrolværktøj, som du skal bruge til at kontrollere, at det, du har bogført i Dinero, stemmer overens med det, der er ind- og udbetalt på din bankkonto. Med andre ord tjekker du, om dit regnskab faktisk stemmer.

Og det er vigtigt, så du får en mindre revisorregning og undgår at blive uvenner med SKAT 🙂

Sådan virker Dineros bankafstemning

I videoen nedenfor kan du se, hvordan du laver en bankafstemning med Dineros indbyggede funktion.

Tilføj din bank til Dinero

Step 1.
For at tilslutte din bank i Dinero skal du først klikke på bankafstemningen -> “log ind”

Step 2.
Du kommer nu ind på Viia, som er vores integrationspartner til bankafstemningen. Herfra skal du indtaste din email, hvorefter du modtager en bekræftelsesmail.

Kort tid efter modtager du en aktiveringskode på din email, som du skal indtaste.


Step 3.
Når aktiveringskoden er indtastet, skal du vælge din bank på listen.

I vores tilfælde logger vi ind med Danske bank.
Du skal altid logge ind med det samme log-in, som du bruger til din app på mobilen.

Step 4.
Når du er logget ind på Viia, skal du vælge, hvilken konto der skal synkroniseres til Dinero.

I vores tilfælde giver vi adgang til  “danske konto” og trykker “forbind til Viia”

Step 5.
Når du har forbundet din bank, ryger du tilbage til vinduet i Dinero, hvor du skal vælge, hvilken beholdning du vil afstemme din konto til.

Dine posteringer bliver herefter matchet og kan afstemmes 🙂

FAQ til bankafstemningen

Nedenfor har vi samlet en FAQ med de spørgsmål, vi ofte hører 🙂

Klik på scenariet og find dit svar 🙂

Når du logger ind i din bank og ser fejlmeddelelsen “forkert login”, er det en fejl, som din bank giver dig.

Fejlen opstår, fordi du har indtastet forkerte oplysninger ved log-in. Det er nemlig forskelligt, hvilke oplysninger du skal logge ind med alt afhængigt af din bank.

Du vil altid skulle logge ind med dit mobil log-in til din bank. Brugernavnet kan være alt fra dit CPR, CVR, Nem-id nr eller et manuelt oprettet brugerlogin.

Er du i tvivl om dit mobil log-in, kan du prøve at se på din netbank eller kontakte din bank.

Det afhænger af din bank, hvordan du danner dig et mobil log-in. Ønsker du en guide til, hvordan du gør, så se guiden her her. Du vælger bare din bank på listen, og så finder du en guide til, hvordan du opretter et mobil log-in.

Du starter forfra og sætter integrationen op igen.

Det gør du ved at klikke på “Mine bankforbindelser”.

 

Klik herefter på krydset for at fjerne tilkobling til denne bankkonto. Du bliver bedt om at bekræfte, at du ønsker sletningen, hvilket du skal bekræfte.

 

Nu kan du starte forfra i “log-in” og vælge den rigtige bankkonto 🙂

Har du en bank, som du ved et uheld har givet os samtykke til – eller ikke længere ønsker? Så skal du trykke på linket i venstre hjørne, når du er inde på din bankafstemning som på billedet her.

Du logger nu ind på din brugerprofil i Viia.
Tryk herefter på “accounts” og vælg på den konto, du gerne vil fjerne.

Når du er klikket videre ind på din valgte account, trykker du på tandhjulet og “Disconnect bank account”.

Herefter har vi ikke længere adgang til den – og den bliver ikke længere vist i din bankafstemning 🙂

Har du flere virksomheder tilsluttet, skal du også have flere bruger log-ins på Viia.
Laver du ikke flere bruger log-ins på Viia, har alle dine virksomheder adgang til alle dine bankkonti.

Sådan gør du:

I vores eksempel er vi allerede logget ind på vores enkeltmandsvirksomhed og tilknyttet banken.

Vi har på dette firma brugt emailen Frederik@dinero.dk.

Vi vil nu logge ind på bankafstemningen i vores ApS virksomhed.
Det kræver et par trin.

Start med at finde firma-id’et for dit ApS og gå til bankafstemningen.

Anvend din mail ved login, men skriv +(dit firma id) i din mail som eksemplet her:

Når du trykker “tilmeld”, har du lavet en seperat brugerprofil på Viia til din anden virksomhed. Bekræftelseskoden, du modtager på mail, kommer dog stadigvæk til din rigtige mail, som i vores tilfælde er Frederik@dinero.dk.

På den måde undgår du at have adgang til alle bankkonti, og du kan give adgang til udelukkende de banker, du ønsker i dit log-in 🙂

Ja, det kan du tro. Du skal bare klikke på “Mine bankforbindelser”:

Her får du en oversigt over, hvilke bankforbindelser du på nuværende tidspunkt har sat op. I “tilføj bankforbindelse” kan du vælge en ny bankkonto:

Du logger ind igennem Viia igen – helt som det normale log-in flow. Når du er kommet ind ved hjælp af din aktiveringskode, trykker du “forbind flere konti” og finder din bank på listen.

Når du har forbundet den nye bank, vælger du, hvilken beholdning den skal afstemmes op imod.
I næste skærmbillede vælger du, hvilken bankkonto der skal afstemmes op mod denne beholdning i Dinero:

 

Din bankkonto med posteringer bliver nu hentet ind. Vil du se et overblik over dine banker, klikker du på “Mine bankforbindelser”:

 

Her kan du se et overblik over de bankkonti, du har koblet op til bankafstemningen. Klik på den, du ønsker at komme ind på:

 

Der kan være to årsager til, at du kun kan se dine private konti.

Årsag 1:
Den hyppigste årsag er, at du i log-in flowet manuelt har valgt din bank. Har du fx valgt “Nordea” i stedet for “Nordea Erhverv”, vil du altså udelukkende se de konti, som er tilknyttet den private Nordea del.
Når du skal tilknytte din bank, er det altså vigtigt, at du ved log-in vælger at logge ind i erhvervsbanken.

Årsag 2:
Du har ikke oprettet en mobilbank til din erhvervsbank. Da vi går ind på din konto igennem et mobilt log-in, er det nødvendigt for dig. Har du ikke log-in til det, kan du se, hvordan du opretter dig et her.

Er du ikke Dinero Pro-bruger, er du nødt til at lave en bankafstemning på gammeldags manér.
Det betyder, at du skal tage dit kontoudtog fra din bank i dine rapporter i regnskabet og holde det op mod dit rigtige bankudtog.

Se, hvordan du gør i videoen her: her 

Vi kan ikke sige det nok: Det er hamrende vigtigt, at din bank stemmer.
Stemmer din bankkonto i Dinero ikke med det, der står på din bank, skal du finde fejlen mellem, hvad der rent faktisk er trukket/indsat i banken, og hvad du har bogført.

Det er vigtigt at finde differencen, så dit regnskab er lige i øjet.

Spørgsmål eller kommentarer?

Har du kommentarer, forbedringsforslag eller noget tredje? Så send os endelig en mail på bankafstemning@dinero.dk.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?