Søger...

Øv! Der var ingen artikler, der matchede din søgning.

Bankafstemning – hvordan afstemmer jeg banken?

  • Læsetid: 6 minutter

  • Sidst opdateret 23/07/2021


En bankafstemning er et kontrolværktøj, som du skal bruge til at kontrollere, at det, du har bogført i Dinero, stemmer overens med det, der er ind- og udbetalt på din bankkonto. Med andre ord tjekker du, om dit regnskab faktisk stemmer.

Og det er vigtigt, så du får en mindre revisorregning og undgår at snyde dig selv og Skattestyrelsen.

Sådan virker Dineros bankafstemning

I videoen nedenfor kan du se, hvordan du laver en bankafstemning med Dineros indbyggede funktion.

Bankafstemning følger med i Dinero Pro og koster ikke ekstra!

Tilføj din bank til Dinero

  1. Step 1

    For at tilslutte din bank i Dinero skal du først klikke på Bank -> Bankafstemningen og herefter knappen “log ind”

    Dinero Bankafstemning Guide

    Step 2

    Du kommer nu ind på Aiia, som er vores integrationspartner til bankafstemningen. Herfra skal du indtaste din email, hvorefter du modtager en bekræftelsesmail.

    Dinero Bekræft Email

    Kort tid efter modtager du en aktiveringskode på din email, som du skal indtaste.

    Step 3

    Når aktiveringskoden er indtastet, skal du vælge din bank på listen.

    Dinero Vælg Bank

     

    Du skal altid logge ind med det samme log-in, som du bruger til din app på mobilen. Næste del af flowet sker igennem din bank – er du i tvivl om dette login eller ser du kun dine private konti skal du hoppe længere ned af siden til FAQ’ens spørgsmål 2 og/eller 8.

    Step 4

    Når du er logget ind på Aiia, skal du vælge, hvilken konto der skal synkroniseres til Dinero. I vores tilfælde giver vi adgang til  “Grundkonto” og trykker “forbind til Aiia”

    Dinero Vælg Konti

    Step 5

    Når du har forbundet din bank, ryger du tilbage til vinduet i Dinero, hvor du skal vælge, hvilken beholdning du vil afstemme din konto til. Har du brug for flere bankkonti i Dinero kan du se her hvordan du opretter dem.
    Dinero opret beholdning

     

    Dine posteringer bliver herefter matchet og kan afstemmes.

FAQ til bankafstemningen

Nedenfor har vi samlet en FAQ med de spørgsmål, vi ofte hører.

Klik på scenariet og find dit svar.

  1. Når du logger ind i din bank og ser fejlmeddelelsen “forkert login”, er det en fejl, som din bank giver dig.
    Dinero Forkert Login
    Fejlen opstår, fordi du har indtastet forkerte oplysninger ved log-in. Det er nemlig forskelligt, hvilke oplysninger du skal logge ind med alt afhængigt af din bank.

    Du vil altid skulle logge ind med dit mobil log-in til din bank. Brugernavnet kan være alt fra dit CPR, CVR, Nem-id nr eller et manuelt oprettet brugerlogin.

    Er du i tvivl om dit mobil log-in, kan du prøve at se på din netbank eller kontakte din bank.

  2. Det afhænger af din bank, hvordan du danner dig et mobil log-in. Ønsker du en guide til, hvordan du gør, så se guiden her som viser processen for en masse danske banker. Du vælger bare din bank på listen, og så finder du en guide til, hvordan du opretter et mobil log-in. Bemærk dog at login til erhvervskonti kan se anderledes ud end beskrevet heri.

    Er du i tvivl? Så kontakt din bank.

  3. Du starter forfra og sætter integrationen op igen.

    Det gør du ved at klikke på “Mine bankforbindelser” når du er inde på Bank -> Bankafstemning.

    Dinero Bankforbindelse

     

    Klik herefter på krydset for at fjerne tilkobling til denne bankkonto. Du bliver bedt om at bekræfte, at du ønsker sletningen, hvilket du skal bekræfte.

    Dinero tilkobling af bank

     

    Nu kan du starte forfra i “log-in” og vælge den rigtige bankkonto.

  4. Har du en bank, som du ved et uheld har givet os samtykke til – eller ikke længere ønsker?

    Først skal du ind på mine bankforbindelser her.

    Dinero Bankafstemning bankforbindelser

     

    Herefter skal du trykke på linket i venstre side hvor der står Aiia-platformen, når du er inde på din bankafstemning som på billedet her. Det er nemlig herinde adgang gives og fratages igen.

    Dinero Aiia-platform

     

    Du logger nu ind på din brugerprofil i Aiia med din mail og hertil får du sendt en kode – giv den give lige 1 minut om at sende koden. Man kan ende i et træls loop med en for gammel kode, hvis man ikke lige giver den lidt tid.

    Tryk herefter på “Banker” for en oversigt over dine forbundne banker og konti.

    Dinero Aiia banker

     

    Herinde klikker du videre til den konto, du gerne vil fjerne fra Dinero.Dinero Grundkonto forbundet

     

    Inde på kontoen trykker du på muligheder og her kan du fjerne kontoen.

    Dinero Opdater konto

    Herefter har vi ikke længere adgang til den – og den bliver ikke længere vist i din bankafstemning.

  5. Du kan sagtens matche og afstemme flere konti i Dinero, hvis du har flere bankkonti du bruger til virksomheden. Du skal bare klikke på “Mine bankforbindelser” under Bank -> Bankafstemning.

    Husk i øvrigt at få oprettet ekstra beholdninger til dine ekstra konti, hvis du ikke allerede har gjort det.

    Mine bankforbindelser i bankafstemningen

     

    Her får du en oversigt over, hvilke bankforbindelser du på nuværende tidspunkt har sat op. I “tilføj bankforbindelse” kan du vælge en ny bankkonto:

     

    Du logger ind igennem Aiia igen – helt som det normale log-in flow. Når du er kommet ind ved hjælp af din verificeringskode (giv den gerne lige et minut til at komme frem, ellers kan man ende i et træls loop), trykker du “forbind flere konti” og finder din bank på listen.

     

    Når du har forbundet den nye bank eller konto, vælger du, hvilken beholdning den skal afstemmes op imod inde i Dinero. Dette kommer du automatisk til når flowet er klaret.

     

    Din bankkonto med posteringer bliver nu hentet ind. 🙌

    Vil du se et overblik over dine banker, klikker du på “Mine bankforbindelser” fra Bank -> Bankafstemning.

    Bankforbindelser overblik ved klik på "Mine bankforbindelser"

     

    Her kan du se et overblik over de bankkonti, du har koblet op til bankafstemningen. Klik på den, du ønsker at komme ind på.

     

  6. Der kan være to årsager til, at du kun kan se dine private konti.

    Årsag 1:
    Den hyppigste årsag er, at du i log-in flowet manuelt har valgt din bank. Har du fx valgt “Nordea” i stedet for “Nordea Erhverv”, vil du altså udelukkende se de konti, som er tilknyttet den private Nordea del.
    Når du skal tilknytte din bank, er det altså vigtigt, at du ved log-in vælger at logge ind i erhvervsbanken.

    Årsag 2:
    Du har ikke oprettet en mobilbank til din erhvervsbank. Da vi går ind på din konto igennem et mobilt log-in, er det nødvendigt for dig. Har du ikke log-in til det, kan du se, hvordan du opretter dig et her.

    Dette er lettere forvirrende, så hæng lige på, men din bank giver dig typisk adgang til at se både dine privat- og erhvervskonti på samme log-in – men – det betyder ikke, at bankens API kan sende transaktioner fra din erhvervskonto ud. Hvis du har et fælles log-in til begge dele vil det derfor typisk ikke være tilstrækkeligt for at trække data ind i Dinero. Du skal derfor kontakte din bank for at få et selvstændigt mobil-log-in direkte til dine erhvervskonti.

  7. Er du ikke Dinero Pro-bruger, er du nødt til at lave en bankafstemning på gammeldags manér.
    Det betyder, at du skal tage dit kontoudtog fra din bank i dine rapporter i regnskabet og holde det op mod dit rigtige bankudtog.

    Se, hvordan du gør i videoen her: her 

  8. Vi kan ikke sige det nok: Det er hamrende vigtigt, at din bank stemmer.
    Stemmer din bankkonto i Dinero ikke med det, der står på din bank, skal du finde fejlen mellem, hvad der rent faktisk er trukket/indsat i banken, og hvad du har bogført.

    Det er vigtigt at finde differencen, så dit regnskab er lige i øjet. Læs mere om det her.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram