Sidst opdateret 18/04/2025
Læsetid: 6 min.

Sådan bogføres depositum når du lejer

Depositum lejer
Lejer du dig ind på et kontorfællesskab, eller lejer du dine butikslokaler? Så skal du ofte betale et depositum (deposita) til udlejer.

Vi har i denne guide herunder beskrevet, hvordan du bogfører depositum. Depositum kan enten være med eller uden moms. Grunden til, at nogle har moms på depositum, er udlejerens forhold, hvorfor du skal rette dig efter fakturaen. Det vil fx sige, at har du modtaget en faktura fra udlejer med moms på depositummet, skal det også bogføres med moms.

Vi guider dig også i, hvordan du bogfører tilbagebetaling af depositum fra udlejer 🙌🏼

Sådan gør du

Når du skal bogføre depositum som lejer kan du bogføre det i et købsbilag i Dinero og bruge Dinero Crowd.

Klik på “Opret” → “Nyt køb“.
I beskrivelsen skriver du “Depositum” og her får du valgmuligheden om det er depositum med eller uden moms.

Købsbilaget tager selv højde for at sætte beløbet ned på den korrekte tilgodehavende konto til depositum og håndtere momsen 💪🏼

I eksemplet nedenfor har vi valgt depositum med moms. Hvis dit depositum er uden moms, vælger du “Depositum, hvor fakturaen er uden moms”.

Når dette er valgt, kan du klikke “Godkend“, og så er du i mål!

Har du fået hele dit depositum tilbagebetalt?
Så kan du bogføre tilbagebetalingen ved at oprette en kreditnota.

Sådan gør du:

  1. Gå til “Bogføring”“Bilagsoversigt”.

  2. Søg på “depositum” og find det bilag, hvor du oprindeligt bogførte depositumindbetalingen.

  3. Klik på “Mere” ud for bilaget, og vælg “Opret kreditnota”.

  4. Vælg herefter, om tilbagebetalingen skal bogføres med eller uden moms – det skal svare til den oprindelige bogføring.

  5. Klik til sidst på “Godkend”.

I dette eksempel var depositummet med moms, så vi vælger også med moms i kreditnotaen – præcis som da vi bogførte købet.

For at tjekke, at tilbagebetalingen er bogført korrekt, kan du gå til “Regnskab”“Rapporter”“Balance”, og finde din depositum-konto.

Hvis kontoen står i 0, betyder det, at tilbagebetalingen er registreret korrekt og hele beløbet er udlignet.

Så snart dette tjek er gjort, er du i mål med din bogføring! 💪

Når du fraflytter et lokale, kan udlejeren trække penge fra dit depositum – fx til maling eller reparationer. Derfor er det vigtigt, at du får en faktura, som viser præcis, hvad der er fratrukket. Den bruger du til at bogføre udgiften.

Eksempel:

Dit oprindelige depositum var 15.000 kr., men 5.000 kr. bliver trukket til maling. Du får derfor kun 10.000 kr. tilbage.

Sådan bogfører du det:

  1. Gå til BogføringBilagsoversigt → søg på depositum og find det oprindelige bilag.

  2. Klik på MereOpret kreditnota.

  3. Klik på Opret ny linje+.

I kreditnotaen indtaster du følgende:

Første linje: +15.000 kr. med beskrivelsen Depositum (vælg samme momstype som ved købet).

Anden linje: -5.000 kr. med beskrivelsen Reparation – det registreres som en udgift.

Afslut ved at klikke på Godkend.

Kreditnota for depositum tilbage m. reparationer

For at tjekke, at tilbagebetalingen er bogført korrekt, kan du gå til “Regnskab”“Rapporter”“Balance”, og finde din depositum-konto.

Hvis kontoen står i 0, betyder det, at tilbagebetalingen er registreret korrekt og hele beløbet er udlignet.

Depositumskonto er udlignet

Bogføringen af udgiften til reparation og vedligeholdelse ses i resultatopgørelsen.

Lokaleomkostninger i resultatopgørelse

Og så er du i mål med at bogføre din delvise tilbagebetaling af depositummet!

Hvis du tidligere har registreret dit depositum via et finansbilag, skal du følge denne vejledning for at bogføre tilbagebetalingen korrekt.

  1. Gå til BogføringSkabeloner

  2. Under Diverse vælg “Finansbilag

Udfyld bilaget:

Dato: Fakturadato

Konto: 55000 Bank

Modkonto: 54010 Depositum med moms

Beløb: 47.500 kr.

Afslut med at klikke på Godkend.

Jeg har fået tilbagebetalt depositum. Hvordan bogføres det?

For at tjekke, at tilbagebetalingen er bogført korrekt, kan du gå til “Regnskab”“Rapporter”“Balance”, og finde din depositum-konto.

Hvis kontoen står i 0, betyder det, at tilbagebetalingen er registreret korrekt og hele beløbet er udlignet.

Proceduren er den samme hvis dit deposita er opkrævet uden moms, så bruger du konto 54000 i stedet for den egenoprettede 54010.

Har du kun fået en del af dit depositum retur, fordi en del er brugt på f.eks. maling eller reparationer? Så skal du have en faktura fra udlejeren, der viser, hvad der er fratrukket – den bruger du til bogføringen.

Eksempel:
Du har indbetalt 47.500 kr. i depositum. Udlejeren bruger 17.500 kr. på vedligeholdelse, så du får 30.000 kr. retur.

Sådan bogfører du det:

  1. Gå til BogføringSkabeloner

  2. Under Diverse, vælg Finansbilag

  3. Klik på Opret ny linje+ to gange, så du har tre linjer, og udfyld dem sådan:

Linje 1:
Konto: 5080 Vedligeholdelse og reparation
Beløb: 17.500 kr. (i plus)

Linje 2:
Konto: 54010 Depositum med moms
Beløb: -47.500 kr.

Linje 3:
Konto: 55000 Bank
Beløb: 30.000 kr. (i plus)

Der skal ikke angives modkonto på nogen af linjerne.

Afslut ved at klikke på Godkend.

Du kan med fordel også her vedhæfte den faktura du har fået fra udlejeren på malerarbejdet eller hvilke udgifter det ellers har været.

Proceduren er den samme hvis dit deposita er opkrævet uden moms, så bruger du konto 54000 i stedet for den egenoprettede 54010.

Tips & bonusinfo

  • Er du i stedet udlejer, som har modtaget et depositum? Så se med her
Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram