Sådan bogføres depositum når du lejer

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 09/04/2024


Depositum lejer:
Lejer du dig ind på et kontorfællesskab, eller lejer du dine butikslokaler? Så skal du ofte betale et depositum (deposita) til udlejer.

Vi har i denne guide herunder beskrevet, hvordan du bogfører depositummet.

Depositum kan enten være med eller uden moms. Grunden til, at nogle har moms på depositum, er udlejerens forhold, hvorfor du skal rette dig efter fakturaen. Det vil fx sige, at har du modtaget en faktura fra udlejer med moms på depositummet, skal der også moms på kontoen. Mere om dette længere nede. Guiden er for nemhedens skyld delt op i to – depositum med og uden moms. Samtidig har vi forklaret, hvordan du bogfører tilbagebetaling af depositum fra udlejer.

Opret konto

Først skal du oprette en konto, som fratrækker moms.

Det kunne f.eks være konto nr. 54010 – Navn: Depositum med moms – Moms: I25 – Dansk købsmoms.

Se her hvordan du opretter en konto.

Bogføringen

Herefter skal det bogføres. Tryk på BogføringSkabeloner og under diverse, vælg finansbilag.

Bogfør som følger:

Dato: Penge ud
Tekst: Betaling af depositum for X
Konto: 55000 Bank
Modkonto: 54010 Depositum med moms
Beløb: I minus det betalte

Herunder ses et eksempel, hvor der er betalt depositum på 47.500 kr. med moms på regningen.

Bogføring af depositum med moms i bank

For at bogføre et depositum uden moms, skal du først trykke på:

BogføringSkabeloner og under diverse, vælg finansbilag.

Udfyld bilaget således:

Dato: Penge ud
Tekst: Betaling af depositum for X
Konto: 55000 Bank
Modkonto: 54000 Deposita
Beløb: I minus det betalte

I dette eksempel, er der betalt depositum på 20.000 kr. uden moms på regningen.

Bogføring af depositum uden moms

Lad os antage, at du har behandlet lokalerne yderst pænt, og derfor får overført alle 47.500 kr.

Klik på BogføringSkabeloner → Under ‘Diverse’ vælger du Finansbilag.

Finansbilaget skal udfyldes således:

Jeg har fået tilbagebetalt depositum. Hvordan bogføres det?

Har du ikke har andre deposita på din balance, burde konto 54010 nu gå i nul. Tilgå Regnskab (mappen) øverst i højre hjørne → Rapportersaldobalance og tjek saldoen.

Fremgangsmåden er helt den samme, hvis du får tilbagebetalt depositum uden moms.

Ofte sker det at du ikke får det fulde depositum tilbage, når du fraflytter et lokale.

Det kan der være mange årsager til, enten fordi der skal males eller der er lavet skader som udlejeren skal udbedre. Det vil de derfor trække fra i dit depositum.

I denne forbindelse er det meget vigtigt at få en faktura fra udlejeren. Man skal nemlig kunne se præcist hvad der er trukket fra. Når du har den kan udgiften bogføres og blive modregnet i vores depositum.

Lad os f.eks. at udlejeren siger der skal males. Det vil koste 17.500 kroner for vores lokale, så i stedet for alle 47.500, får vi nu 30.000 udbetalt.

Klik på BogføringSkabeloner → Under ‘Diverse’ vælger du Finansbilag.

Finansbilaget skal udfyldes med 3 linjer. Klik derfor på Opret ny linje+ x 2 og udfyld finansbilaget således:

Linje 1
Dato: Fakturadato
Konto: 5080 Vedligeholdelse og reparation,
Modkonto: INGEN modkonto
Beløb: 17.500 DKK (I plus)

Linje 2
Konto: 54010 Deposita med moms
Modkonto: INGEN modkonto
Beløb: -47.500 DKK (det fulde depositum)

Linje 3
Konto: 55000 Bank
Modkonto: INGEN modkonto
Beløb: 30.000 DKK (I plus)

Klik på Godkend for at gemme og bogføre bilaget.

Det er vigtigt at du opstiller konto, modkonto og beløb som vist her.

Du kan med fordel også her vedhæfte den faktura du har fået fra udlejeren på malerarbejdet eller hvilke udgifter det ellers har været.

Proceduren er den samme hvis dit deposita er opkrævet uden moms, så bruger du konto 54000 i stedet for den egenoprettede 54010.

 

Er du i stedet udlejer, som har modtaget et depositum? Så se med her.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram