Er din regnskabsperiode i Dinero ikke korrekt?
-
Læsetid: 8 min.
-
Sidst opdateret 05/03/2024
Vi ser desværre flere tilfælde hvor virksomheder får oprettet en forkert regnskabsperiode i Dinero eller regnskabsperioden bliver ændret. Man kan dog ikke ‘bare’ ændre regnskabsperioden i Dinero, da det konflikter med bilagsnumre på tværs af årene.
Når man opretter sit firma i Dinero og indtaster sit CVR nummer henter Dinero automatisk den korrekte regnskabsperiode fra virk.dk. Fejlen opstår som oftest hvis man opretter firmaet i Dinero manuelt inden man har fået sit CVR nummer og derfor selv indtaster en regnskabsperiode.
Læs med her for at se, hvordan du håndterer det i Dinero.
Klik på Indstillinger (tandhjulet oppe i højre hjørne) → Regnskabsår. Her kan du se hvilket datointerval du har valgt din regnskabsperiode til at være.
I eksemplet har vi et regnskabsår der løber fra 30/09/2020 til 31/12/2021.
Vi har så fundet ud af at vi desværre har lavet en fejl, da vi oprettede regnskabsåret, da regnskabet faktisk løber til d. 30/9/2021 og ikke den 31/12/2021 som der står inde i Dinero. Den fejl vil vi gerne have rettet, så vi trykker på Mere → Rediger regnskabsår, men modtager en fejlbesked.
Denne besked kommer fordi vi har bogført bilag i perioden 30/9/2021 til 31/12/2021. Disse bilag ligger derfor nu og spærrer for at vi kan rette i regnskabsperioden. Desværre kan man ikke bare slette disse bilag, da Dinero følger bogføringsloven og derfor laver modposteringer ved sletning af bilag som altid skal kunne spores.
Nogle vil også opleve at de får en besked om at der ikke må være hul mellem regnskabsår, når de prøver at rette deres regnskabsår til. Løsningen er den samme for dem der oplever denne fejl.
Løsningen på problemet er at oprette et nyt firma i Dinero med den korrekte regnskabsperiode – og her skal der indtastes en åbningsbalance på baggrund af det man har bogført i det tidligere firma, med den forkerte regnskabsperiode.
Tjek nedenstående punkter, som forklarer udførligt hvordan du løser problemet.
Vores nuværende firma skal vi have ændret navnet på, så vi kan kende forskel på det gamle og det nye firma. Klik på Indstillinger → Firmaoplysninger → tilføj (gammelt) til firmanavnet som vist nedenfor og tryk Gem ændringer.
Herefter skal vi oprette det ‘nye’ firma med det oprindelige navn. Klik på Konto → Firmaer → Klik på Tilføj nyt firma. Udfyld oplysningerne og klik på Opret firma.
Når firmaet er oprettet skal den korrekte regnskabsperiode oprettes. Vi vælger her at regnskabsåret løber fra 1/10/2021 til 30/9/2022. Tryk på Opret regnskabsår.
Det nye firma vil nu fungere som jeres fremtidige firma i Dinero. Vi skal have overført balancen fra det gamle firma (pr. 30/9/2021) til det nye firma. Disse tal skal udgøre jeres åbningsbalance pr. 1/10/2021 i det nye firma.
Hent tallene til indtastning i det nye firma:
- Balancen, der skal indtastes, skal findes inde i det gamle firma. Du kan skifte mellem dine firmaer ved at klikke på Konto → Firmaer. Klik ind på det gamle firma, og tryk på Regnskab → Rapporter → Balance. I venstre hjørne kan du klikke på datoen under År til dato og vælge dato 30/9/2021 .
- Et godt tip her er at få vist kontonummer. Og efterfølgende udskrive balancen eller downloade den som PDF. Det gør det lidt mere overskueligt, når den skal tastes i det nye firma.
I vores eksempel ser det således ud:
Tast åbningsbalancen i det nye firma:
1. Skift over til det nye firma. Tallene tastes i det nye firma under Indstillinger → Regnskabsår → Ud for regnskabsår 2021-2022, klik på Mere → Rediger regnskabsår → Indtast åbningsbalance.
2. I åbningsbalancen indtastes nøjagtig de tal, der står på balancen, som du lige har hentet i det gamle firma. Den eneste krølle er, at vi skal have registreret årets resultat på 60020 – Overført resultat fra tidligere år.
‘Periodens resultat’ skal lægges til det, der står på konto 60020 – Overført resultat fra tidligere år. I nedenstående eksempel indtastes derfor -21.341 ( -6000 + (-15.341)) under 60020 – Overført resultat fra tidligere år i på åbningsbalancen i det nye firma.
Balancen fra det gamle regnskab
Åbningsbalancen i det nye regnskab
Når du har tastet alle tallene ind, skulle balancen meget gerne blive 0 (ellers har du lavet en tastefejl, og du kan ikke få lov at godkende åbningsbalancen. Den skal være i ‘balance’. Det vil sige, at der skal være lige meget i plus, som der er skrevet ind i minus).
Allernederst kan du trykke Gem regnskabsår, og du kan herefter finde den indtastede åbningsbalance under Regnskab → Rapporter → Åbningsbalance.
Når du har fået indtastet åbningsbalancen i det nye regnskab, kan du fortsætte bogføringen i det nye firma.
Da den indtastede balance fra det gamle firma er pr. 30/9/2021 udgør den åbningsbalancen pr. 1/10/2021 i det nye firma. Dvs. at alle bilag fra d. 1/10/2021 og frem skal bogføres i det nye firma.
Modtager du betaling for en faktura der var bogført i det gamle firma eller betaler du en regning fra et køb du har bogført i det gamle regnskab, kan du se hvordan du håndterer dette i denne guide.
OBS Bemærk dog at du blot skal bogføre betalingerne på 53000 – Debitorer, ubetalte fakturaer og 63000 – Kreditorer, ubetalte regninger.
– Overgangen vil selvfølgelig påvirke dig en smule i starten, men du vil hurtigt opleve at du kan fortsætte helt som du plejer.
Man vil altid kunne skifte mellem det nye og det gamle firma ved at klikke i højre hjørne på Konto → Firmaer. På den måde har i stadig adgang til alle jeres gamle fakturaer og bilag.
Fakturanumre skal være fortløbende, dvs. hvis den sidste faktura du har lavet i det gamle regnskab var nummer 237 skal den næste faktura du laver være 238.
I det nye regnskab kan du registrere hvilket fakturanummer den skal starte med.
Du kan rette dit fakturanummer under Indstillinger (tandhjulet i højre hjørne) Fakturaindstillinger → Rul ned til Næste fakturanummer → Vælg, hvilket nummer, der skal være det næste i rækken og klik på Gem.
OBS Du kan kun bruge tal i dine fakturanumre. Den må ikke indeholde bogstaver, bindestreg eller andre lignende tegn.
Hvis du har pro abonnement på det gamle regnskab, så skriv til os – så sørger vi for at kreditere det resterende, og så kan du tilsvarende købe pro på dit ‘nye’ firma. Bare hiv fat i os på chatten eller på mail support@dinero.dk 🙌🏼
Tips & bonusinfo
- Har du betalt moms der vedrører det gamle regnskab? Se hvordan du håndterer det her.
- Har du oprettet fakturaer til dine kunder eller kreditkøb for dine køb i dit gamle regnskab? Se hvordan det håndteres her.
Var denne artikel nyttig?
Gør som 0 virksomheder
Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram