Sidst opdateret 25/11/2024
Læsetid: 4 min.

Sådan fjerner du renter og rykkergebyrer på din salgsfaktura

I denne guide kan du se, hvordan du sletter/fjerner renter og rykkergebyr på en faktura. Det var før besværligt – men er nu virkelig nemt i Dinero

Du har sendt din kunde en faktura, som vedkommende ikke har betalt til tiden.
Du sender derfor en rykker til kunden. Så snart rykkeren er sendt til kunden, modtager du fakturaens oprindelige beløb minus rykkergebyrerne og renter. Ikke ualmindeligt, vel? 😊

Nedenfor kan du se, hvordan du sletter/fjerner de rykkergebyrer og renter på dine fakturaer. I bunden kan du se svar på et par af de spørgsmål, vi har modtaget til funktionen.

Sådan gør du

Find den faktura, som du har modtaget betaling på – det gør du under fanen Salg. Inde på fakturaen vælger du nu Registrer betaling – her registrerer du det beløb, du har modtaget på fakturaen.

I vores eksempel lyder fakturaen på 50.000 kr. Det beløb registrerer vi nu, da vores kunde kun har indbetalt fakturaens oprindelige beløb og altså ikke rykkergebyr og renter. Bemærk at der skal være et restbeløb svarende til rykkeren tilbage.

Med ovenstående betaling vil vores faktura nu fremstå med en difference og have status som forfalden. Det får vi udlignet ved at slette vores rykkergebyrer og renter. Se hvordan i 2. del.

Som vist i 1. del fremgår vores vores faktura nu med et restbeløb og har status som forfalden. Det får vi lavet om på ved at slette de rykkere, der er lavet på fakturaen.

For at slette rykkerne skal du igen gå ind på fakturaen under fanen Salg. Her klikker du dig ind på pågældende faktura. Ud for rykkeren trykker du på Mere → Slet.

Slet faktura

 

Så snart du trykker Slet, vil din rykker blive slettet, fakturaens rykkergebyrer og renter annulleret og fakturaen udlignet.

Hvis din faktura har været sendt til inkasso, kan du ikke slette rykkerne, som vi gør i ovenstående. Her skal vi i stedet ind og annullere rykkergebyret manuelt – hvordan viser vi nedenfor.

Registrer den betaling, du har modtaget fra din kunde

Som det første skal vi her registrere den betaling, vi har modtaget fra vores kunde. Typisk vil denne indbetaling være på fakturens totale beløb minus rykkergebyrer og renter. I vores tilfælde har vi sendt en faktura på 12.500 DKK, som vi nu har modtaget. Det registrerer vi ved at gå ind på fakturaen → Registrer betaling. Udfyld som vist i nedenstående – husk at bruge den dato, hvor du har fået indbetalt pengene → Gem betaling:

Gem betaling af inkasso

Find det resterende beløb, der skal annulleres (rykkergebyrer og renter)

Så snart du har registreret betaling vil du kunne se, hvor meget der er tilbage i rykkergebyrer og renter – det beløb, skal vi annullere, så fakturaen går i 0. Beløbet kan ses inde på fakturaen under “Betalinger – Restbeløb xx)” i toppen. Se evt. nedenstående skærmbillede:

Restbeløb på faktura

I ovenstående skærmbillede kan vi se, at der er et restbeløb på fakturaen på 169,04 DKK. Det beløb skal vi nu have annulleret – mere om det i næste afsnit.

Bogfør annullering af rykkergebyrer og renter

Annullering skal laves i kassekladden – den finder du under Bogføring → Kassekladde. Kassekladden udfylder du som vist i nedenstående skærmbillede:

Kassekladde med annullering af rykker

  • Dato – vælg den dato, hvor du modtog betalingen fra kunden
  • Beskrivelse – Her skriver du en passende tekst, så du ved hvad bilaget handler om – også i fremtiden
  • Bilag – Her vælger du salgsfakturaen, det drejer sig om
  • Kontonr – Den er forudfyldt af Dinero til 53000 – Debitorer, ubetalte fakturaer – præcis som det skal være
  • Beløb – Det beløb, der skal annulleres, sætter du ind med negativt fortegn (minus). I eksemplet her -169,04 kr.
  • Modkonto – Her vælge du konto 1400 – Rykkergebyrer, administrationsgebyrer mv.

Med ovenstående postering har du nu annulleret rykkergebyrer og renter. Fakturaen vil nu fremgå som værende betalt og afsluttet.

Annullering af rykkergebyrer

Tips & bonusinfo

  • Kan jeg genskabe en slettet rykker? Nej, det kan du ikke. Du skal i stedet oprette en ny rykker.
  • Rykkere på en faktura skal slettes i kronologisk rækkefølge. Har du oprettet to rykkere på en faktura, så skal rykker 2 slettes, før du kan slette rykker 1.
  • Se her, hvordan du bogfører en inkassoinddrivelse.
  • Du kan i øvrigt se her, hvordan det, at rykke kunder for betaling, fungerer i Dinero.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram