Ryk din kunde for betaling – Sådan sender du en rykker til en kunde

  • Læsetid: 2 minutter

  • Sidst opdateret 05/07/2022


Du kender sikkert scenariet: Du har sendt en faktura til en af dine kunder – hvorefter kunden ikke betaler indenfor den aftalte tid. Når du har sendt fakturaen til kunden via Dinero, kan du let sende en påmindelse eller en rykker.

Sådan rykker du dine kunder i Dinero

  1. Alle dine forfaldne fakturaer kan du let få et overblik over. Overblikket får du under Salg Klik på Forfaldne. Her kan du se, hvornår du har sendt fakturaen (Dato), og du kan se, hvornår kunden overskred betalingsfristen (Forfaldsdato).

    Forfaldne fakturaer

  2. Når du er nået dertil, hvor kunden ikke har betalt fakturaen i tide, er det tid til at minde kunden om det. I første omgang kan du sende en påmindelse eller en rykker. Nedenstående skærmbillede ser du, når du klikker ind på den forfaldne faktura – og det er nu, du har muligheden for at påminde eller rykke.

    Når du sender rykkeren tillægger vi automatisk et rykkergebyr på 100 kr. og en rykkerrente på 0,60%. Vil du ændre det, kan det gøres under Indstillinger (Tandhjulet i højre hjørne) Fakturaindstillinger.

    Rykker

    Skal du sende en rykker på en EAN-faktura, skal du sende den som e-rykker.

  3. I Dinero har du mulighed for at tilføje kompensationsgebyr på din rykker. Kompensationsgebyret er på 310 kroner, og er en kompensation for de ressourcer, du har brugt på at indkræve pengene.

    Du får mulighed for at tilføje gebyret, når du opretter rykker 1. Her skal du sørge for at sætte flueben i Medtag kompensationsgebyr – så sørger Dinero for resten.

    Medtag kompensationsgebyr

     

  4. Betaler din kunde stadig ikke din faktura – selv efter du har sendt rykker 1, kan du sende en rykker 2 til din kunde eller sende kunden til inkasso. Inden du gør det, skal der dog gå 10 dage, fra du har sendt rykker 1. Når rykker 2 skal afsendes, gøres det på samme måde som med rykker 1. Betaler kunden heller ikke din rykker 2, får du mulighed for at sende rykker 3 eller du kan vælge at sende kunden til inkasso.

    Det er vigtigt at der er medtaget et inkassovarsel på rykkeren, for ellers kan den ikke sendes til inkasso. Hvis varslingen ikke fremgår på rykkeren, bliver du nødt til at oprette endnu en rykker hvor inkassovarslingen fremgår.

    Du kan læse meget mere om, hvordan det fungerer med inkasso og Dinero her.

Tips & bonusinfo

  • Hvis du ønsker at gå i detaljen med, hvordan vi udregner rykkerrenten, kan du gøre det her.
  • Der skal gå minimum 10 dage mellem, at du kan sende en rykker til din kunde.
  • Hvis du har sendt en af dine kunder en rykker, og kunden efterfølgende kun indbetaler det oprindelige fakturabeløb – kan du vælge at acceptere det. Det kræver så, at du i Dinero “annullerer” rykkergebyret og renterne. Hvordan du gør det, kan du læse mere om her.
  • Kan jeg tilføje kompensationsgebyr på mine rykkere? JEP – se mere i guidens punkt 3.
  • Du har mulighed for at ændre rykkerteksten, hvis du ønsker det. Klik på Indstillinger Sprog Dansk (hvis du vil ændre den danske version).
Rykkermodul
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram