Indberetning af EU-salgslister

  • Læsetid: 2 minutter

  • Sidst opdateret 05/12/2022


Når du sælger til virksomheder i EU, skal du én gang om måneden indberette EU-salgslister, som viser, hvem du sælger til og hvor meget. Det skal indberettes på de enkelte momsnumre, du har handlet med, i et system på TastSelv Erhverv.

Derfor er det meget vigtigt, du er opmærksom på, om din køber faktisk er en momsregistreret virksomhed eller ej. Du må nemlig kun sælge uden moms til virksomheder i EU, hvis de er momsregistreret. Heldigvis kan du tjekke momsnumre på Europa-Kommissionens hjemmeside.

Er din køber ikke en momsregistreret virksomhed, skal du sælge med almindelig dansk salgsmoms som udgangspunkt.

Nedenfor vil vi gennemgå, hvordan du laver en korrekt faktura i Dinero til en virksomhed i EU, og hvordan du indberetter denne på EU-salgslisterne hos Skattestyrelsen.

  1. Først og fremmest er det vigtigt, du får lavet fakturaen i Dinero korrekt, og det starter med, at kontrakten skal være oprettet korrekt.

    Under fanen Kontakter kan du finde din kunde, hvis du er i tvivl og vil dobbelttjekke oplysningerne:

    Land skal være i EU og
    VAT-nummer (CVR).

    viser kontakt land og cvr uden landkode

    Bemærk, at vi ikke skriver landekoden “SE” foran VAT-nummeret. Det klarer Dinero for os. 👍

    Nu er vi klar til faktisk at lave en faktura, og det vigtige her er, at vi bogfører på den korrekte konto. Du kan skifte både sprog og valuta under Indstillinger øverst på fakturaen.

    Kontoen, vi skal have fat i, er enten EU-leverancer varer eller ydelser, alt efter hvad vi sælger. Dette skal vælges på alle produktlinjer.

    I eksemplet her har vi lavet fakturaen på engelsk og i euro og brugt kontoen EU-leverancer varer (indberettes).

    Faktura til virksomhed i EU som beskrevet ovenfor

     

    Godkend din faktura, og vi er klar til at indberette. 💪

    Bemærk, at det KUN er fakturaer oprettet i Dinero, der medregnes i EU-salgslisten. Hvis du har bogført salg i finansbilag, vil de derfor ikke blive regnet med.

  2. Når måneden er gået, skal EU-salgslisterne indberettes for dit samlede salg. I vores eksempel vil vi kun have det ene salg. Du kan have flere.

    Salgslisterne skal vise, hvor meget der er solgt til de enkelte virksomheder. Derfor har vi lavet en CSV-eksport, du kan trække direkte fra Dinero og uploade hos Skattestyrelsen.

    Gå først til fanen Skattestyrelsen Moms i Dinero, og vælg fanen EU-salg uden moms.

    Herinde kan du skifte til den aktuelle måned, du skal til at indberette for, og trykke “Hent <måned> som CSV”, som vist her.

    som beskrevet ovenfor viser moms fanen for eu-salgslister og download

    Da EU-salgslisterne skal indberettes i danske kroner, har Dinero automatisk omregnet dine Euro til DKK.

    Du er nu klar til at uploade din fil til TastSelv! 🙌

  3. Den sidste, men måske også den vigtigste del, er at få uploadet listen til TastSelv Erhverv. Det betyder naturligvis, du først og fremmest skal logge ind her.

    Når du er logget på TastSelv Erhverv, skal du klikke på fanen Moms.

    Moms fane

    Herefter klikker du på EU-salg uden moms

    Klik på Indberet EU-salg uden moms

    Herinde trykker du på indberetning via fil ude til højre lige over dine indberetningsperioder.

    Og til sidst trykker du på Vælg fil, finder filen, du hentede i Dinero, og uploader denne til SKAT.

    Og så er dine EU-salgslister indberettet. Hurra! 🎉

Bemærk, at Dinero kun understøtter månedsvis indberetning af EU-salgslisterne.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram