Sådan bogfører du kommission

  • Læsetid: 3 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Kommissionssalg sker i forbindelse med to forskellige parter; en kommissær (sælger af et produkt) og en kommittent (ejer af produktet), der indgår en aftale om salg af et eller flere produkter.

Det betyder, at ejeren sender sine produkter til kommissæren, der står for salget af produktet. Den samlede opgørelse af salget bliver bagefter splittet op mellem de to parter.

Sådan bogføres kommissionssalg

I eksemplet her tager vi udgangspunkt i en handelsaftale i mellem kommissæren og kommittenten om et produkt, som kommisæren sælger til 1000 kroner. Når kommisæren sælger et produkt til 1000 kroner, fordeles 700 kroner til kommittenten, imens de resterende 300 beholdes af sælgeren.

Step 1: Først skal du gøre klar til ordningen.

Følgende konti oprettes:

  • Kontonummer: 1010 | Kontonavn: Kommissionssalg | Moms: Dansk Salgsmoms
  • Kontonummer: 2010 | Kontonavn: Kommissionssalg betalt | Moms: Dansk Købsmoms

Er du i tvivl om, hvordan du opretter en konto, så se her.

Step 2: Sælger du et produkt til 1000 kroner, skal du bare oprette en almindelig faktura til din kunde.

I produktlinjen vælger du nu din nye konto “kommissionssalg”.

Kommisionssalg

Laver du i stedet dagsomsætning, går produktet ind på din konto 1010 kommissionssalg, når du opretter dit finansbilag. Er du i tvivl om, hvordan en dagsomsætning laves, så se her.

Step 3: Når produktet er solgt, sender du dokumentation til ejeren af produktet med beløbet, der er solgt for. Bed samtidigt virksomheden om at sende dig en faktura på de 700 kroner, som handelsaftalen i vores eksempel lyder på.

Du betaler ejeren af produktet de 700 kroner og bogfører det som vist her:

Nu er du færdig med din bogføring 🙂

Step 1: Først skal du gøre klar til ordningen.

Følgende konto oprettes:

  • Kontonummer: 1010 | Kontonavn: Kommissionssalg | Moms: Dansk Salgsmoms

Step 2: Når sælgeren af produktet sender dig en opgørelse over salget, skal du oprette en almindelig faktura til kunden i dit regnskab.

Opret din faktura på 700 kroner – altså det beløb, der er fastsat i handelsaftalen, som I har indgået. Registrér den på din konto “kommissionssalg”

Nu er du færdig med din bogføring.

Bemærk: Er du kommittent med meget kommisionssalg, anbefaler vi dig at have et lagersystem, der kan håndtere de af dine produkter, som befinder sig hos sælger. Er du i tvivl om de specifikke regler til varelager og opsætning af selv samme, råder vi dig til at tage kontakt til en revisor.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram