Sådan bogfører du dit MobilePay MyShop salg

  • Læsetid: 4 min.

  • Sidst opdateret 24/04/2024


Benytter du MobilePay MyShop, skal du manuelt bogføre dit salg i Dinero samt de dertilhørende gebyrer, som MobilePay trækker.

Guiden er delt op i to dele – første del omhandler, hvordan du bogfører selve salget. I anden del gennemgår vi hvordan du skal bogføre, når MobilePay MyShop indbetaler pengene til dig, samt hvordan du bogfører gebyret.

1. del – Bogføring af salget

Da kunderne indbetaler pengene til MobilePay, som herefter sender pengene videre til dig, skal du til at starte med oprette en beholdning, som salget skal bogføres ind på. På den måde kan du se, om du har penge til gode hos MobilePay, som du mangler at få udbetalt.

Du opretter en ny beholdning ved at klikke på Regnskab → Kontoplan → Opret ny → Beholdning.

Nummeret i kontoplanen skal ligge imellem 55000-55999, så du kan fx vælge:

55100 – Myshop

Du undlader at taste noget under konto og reg. nr. og klikker herefter på Opret beholdning.

Dit salg skal bogføres dagligt, men har du flere salg på én dag, behøver du ikke at bogføre hvert salg enkeltvis, men kan i stedet samle hele dagens salg i ét bilag.

Bemærk – det er vigtigt, at du gemmer specifikationen/kassebonen af salget fra dit kassesystem. Det kan evt. uploades sammen med din bogføring til Dinero, så du har din dokumentation klar, hvis Skattestyrelsen skulle komme på besøg. MobilePay MyShop er altså kun en betalingsløsning og ikke dokumentation for dine salg.

Eksempel

Lad os sige, at du på én dag har lavet tre salg på hhv. 200, 500 og 1.000 kr. Disse salg kan du bogføre samlet i ét bilag som dagens salg.

Klik på Bogføring  Skabeloner → Finansbilag, og udfyld bilaget sådan her:

Dato: Den dato du har lavet salget
Konto: 55100 – MyShop
Beløb: 1.700 kr. (Dagens samlede salg)
Modkonto: 1000 – Salg af varer/ydelser m. moms

Godkend

2. del – Bogfør indbetaling og gebyrer

MyShop kan sættes op på to forskellige måder – enten fratrækkes gebyrerne det daglige beløb, der overføres, eller man kan vælge månedlig opkrævning for alle gebyrerne. Klik på den af de nedenstående ordninger, du hører under, for at se, hvordan du skal bogføre det, så det kan afstemmes med banken.

MyShop lægger altid dagens omsætning sammen og overfører det natten over, så man kan se pengene på bankkontoen dagen efter.

I vores eksempel har dagens salg været på 1.700 kr., men med denne ordning tilbageholder MobilePay-gebyrerne, dvs. man får et mindre beløb indbetalt på bankkontoen, end det samlede salg lyder på.

Bogfør indbetalingen fra MyShop

Bogføringen af indbetalingerne skal laves hver gang, MobilePay indbetaler penge på din konto vedrørende dit MyShop-salg. Heldigvis er det super nemt, og du kan bruge skabelonen Flytning af penge mellem beholdninger, som du finder under Bogføring → Skabeloner.

Her flytter du beløbet, du har modtaget fra MyShop-beholdningen til Bank.

Bogføring af gebyrerne

De daglige gebyrer, der fratrækkes indbetalingen, skal også bogføres. Du kan samle dagens gebyrer og bogføre dem i ét købsbilag. Klik på den blå Opret-knap oppe i højre hjørne → Nyt køb.

  • Vælg samme dato, som du har modtaget indbetalingen fra MobilePay.
  • Vælg, at gebyrerne er betalt med beholdningen MyShop – da pengene netop trækkes herfra og ikke trækkes direkte fra din bankkonto.
  • Skriv ‘Gebyr’ i beskrivelsen, og vælg forslaget UDEN moms.

Hvis man vælger at være på månedlig afregning af gebyrerne, sender MobilePay en opkrævning, når måneden er omme, på det pågældende gebyr, som skal betales.

Her vil transaktionsgebyrerne fremgå samt det månedlige abonnement. Derudover vil der også fremgå et administrationsgebyr på 29 kr. ekskl. moms, som pålægges grundet den månedlige fakturering.

MyShop lægger altid dagens omsætning sammen og overfører det natten over, så man kan se pengene på bankkontoen dagen efter.

Bogfør indbetalingen

Bogføringen af indbetalingerne skal laves hver gang MobilePay indbetaler penge på din konto vedrørende dit MyShop-salg. Heldigvis er det super nemt, og du kan bruge skabelonen Flytning af penge mellem beholdninger, som du finder under Bogføring → Skabeloner.

Bogfør gebyret og abonnementet (gøres én gang om måneden)

Når du modtager den månedlige opkrævning med gebyrerne, abonnementet og administrationsgebyret, kan du nemt og hurtigt bogføre det i et købsbilag. Klik på den blå Opret-knap oppe i højre hjørne, og vælg Nyt køb. Her tilføjer du to ekstra linjer ved at klikke på Opret ny linje +.

  • I første linje kan du bogføre transaktionsgebyrerne. Skriv ‘Gebyr’ i beskrivelsen, og vælg UDEN moms.
  • I anden linje kan du bogføre administrationsgebyret (som er med moms) ved at skrive ‘Gebyr’ og vælge scenariet med moms.
  • I tredje og sidste linje kan du bogføre abonnementet til MyShop (som er momsfrit). Skriv ‘Betalingsløsning’ i beskrivelsen, og vælg scenariet UDEN moms.

Hvis beløbet og momsen stemmer nederst på købet, har du gjort det korrekt, og du kan godkende købet.

[/pro]

Tips & bonusinfo

  • Du kan tjekke saldoen på din MyShop-beholdning under Regnskab Rapporter Balance. Rul ned til 55100 MyShop. Hvis saldoen er i plus, har du penge til gode, som mangler at blive udbetalt til dig. Hvis den er i 0, lader det til, at du har bogført dit salg, udbetalinger og gebyrerne korrekt. Den skal helst aldrig være i minus – det betyder nemlig, at du skylder MyShop penge, og så er der noget, der ikke stemmer.
  • Hvis du skal bogføre et lignende bilag, kan du nemt og hurtigt kopiere tidligere bilag, så der oprettes en ny kladde magen til. Klik ind på det bilag, du gerne vil kopiere, og tryk på Mere Kopiér bilag.
  • Du kan læse mere om, hvordan du opretter en beholdning her.
  • Er du i tvivl om, hvordan man opretter et køb? Så læs mere her.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram