Søger...

Øv! Der var ingen artikler, der matchede din søgning.

Sådan opretter du et køb

  • Læsetid: 3 minutter

  • Sidst opdateret 12/10/2021


Med Dinero har vi forsøgt at gøre det så ligetil som muligt at bogføre når man har haft en udgift i sin virksomhed. Det er nemlig svært at komme uden om i hvert fald nogle udgifter. Om det er til reklame, husleje, varer til videresalg, kontorartikler eller noget femte.

Langt de fleste ting og bogføringsregler har vi bygget direkte ind i Dinero, så du ikke selv behøver at vide, at der eksempelvis findes tre forskellige skatte og momsfradrag på blomster, alt efter hvem du giver dem til eller hvor du stiller dem. Det eneste du skal gøre er at svare på et simpelt spørgsmål. Hvad har du brugt dem til?

Se videoen nedenfor, for at se hvordan det virker i praksis, eller scroll lidt ned af siden og find den skriftlige vejledning hvis du fortrækker at tage det i dit eget tempo, eller brug en kombination af de to.

Step by step vejledning

  1. Sådan kommer du i gang

    1. Tryk først på opret oppe til højre og
    2. Vælg Nyt køb

     

    Sådan opretter du et kontantkøb

    Herefter kommer du ind på købsskabelonen. Er du Pro bruger og vedhæfter et bilag kan meget af dataen læses af sig selv, plus du kan skrotte din mappe med fysiske kvitteringer. Se under kreditkøb hvordan bilagsupload fungerer.

    I dette eksempel udfylder vi felterne manuelt og gemmer vores bilag fysisk, i en mappe i skyen eller lignende. Dette kan alle gøre – men anbefales primært Starter brugere.

    1. Vælg først kontant køb, da det er dette vi vil lave i eksemplet.
    2. Vælg faktura og betalingsdato som er den samme, plus landet der er handlet fra og beholdningen beløbet er hævet på. Typisk Bank hvis vi har brugt firmakortet.
    3. Indtast beløbet du har betalt.
    4. Skriv hvad du har købt og brug gerne vores forslag.
    5. Vælg et passende scenarie – så sørger Dinero for korrekt skatte og momsfradrag! 🙌

    Husk at godkende nederst på siden når du er færdig.

    Vælg kontant køb m.v.

  2. Sådan kommer du i gang

    1. Tryk først på opret oppe til højre og
    2. Vælg Nyt køb

     

    Sådan opretter du et kreditkøb

    I vores eksempel til kreditkøb har vi uploadet et bilag som Dinero har aflæst – er du Starter bruger eller ønsker du ikke at uploade bilag kan felterne naturligvis også udfyldes manuelt. Men på denne måde har du både bogføring og bilag samlet et sted, plus meget af dit arbejde er reduceret.

    1. Vælg først kreditkøb, altså et køb som betales senere end den dag vi får fakturaen.
    2. Udfyld fakturadato, forfaldsdato(frist for betaling), leverandøren og valuta på fakturaen.
    3. Indtast beløbet som der er betalt.
    4. Vælg et scenarie (hvis der er uploadet bilag) eller skriv en beskrivelse selv og vælg et forslag.
    5. Vælg nu det korrekte scenarie for dit køb og Dinero sørger for korrekt skatte og momsfradrag! 🙌

    Husk at godkende bilaget nederst til siden når du er færdig.

    Bemærk at Dinero automatisk har aflæst de fleste data af bilaget i eksemplet og vi faktisk kun skal vælge scenarie. Samme proces kan bruges på kontant køb med et uploadet bilag.

    Computer kreditkøb

  3. Sådan registrerer du et kreditkøb som betalt

    Fordi vi har købt på kredit har vi netop først fået en regning og betalt den senere. Det er vigtigt at bogføre det i disse to steps da udgiften og moms skal indregnes på fakturadato, men pengene skal registres som betalt den dag de faktisk forlader banken.

    1. Fra overblikket kan du trykke Registrer betaling ved dit køb i rubrikken kommende. Dette kan også registreres på købet, også lige efter vi har godkendt det.
    2. Vælg datoen købet er betalt. (Har du betalt i rater kan beløbet du har betalt også rettes)
    3. Vælg beholdningen som der er betalt med – er der betalt med bankoverførsel eller kreditkort vil det typisk være firmakontoen, Bank.

    Husk at trykke Registrer betaling når du har fået udfyldt korrekt.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram