Sådan opretter du et køb

  • Læsetid: 4 min.

  • Sidst opdateret 10/02/2023


Med Dinero har vi gjort det nemt at bogføre et køb i din virksomhed 🙌🏻

Vi har bygget bogføringsreglerne ind i Dinero, så du ikke behøver at kende til skatte- og momsfradrag på f.eks. blomster købt i virksomheden. 
Det eneste du skal gøre er at svare på et simpelt spørgsmål. Hvad har du brugt dem til?

Se videoen nedenfor for at se hvordan vores oprettelse af købsbilag fungerer. 

Step by step vejledning

  1. Sådan kommer du i gang

    1. Tryk først på opret oppe til højre
    2. Vælg Nyt køb

     

    Sådan opretter du et kontantkøb

    Herefter kommer du ind på købsskabelonen. Er du Pro bruger og vedhæfter et bilag kan meget af dataen læses af sig selv, plus du kan skrotte din mappe med fysiske kvitteringer.
    Se under kreditkøb hvordan bilagsupload fungerer.

    I dette eksempel udfylder vi felterne manuelt og gemmer vores bilag fysisk, i en mappe i skyen eller lignende. Dette kan alle gøre – men anbefales primært Starter brugere.

    1. Vælg først kontantkøb, da det er dette vi vil lave i eksemplet.
    2. Vælg faktura og betalingsdato som er den samme, plus landet der er handlet fra og beholdningen beløbet er hævet på. Typisk Bank hvis vi har brugt firmakortet.
    3. Indtast beløbet du har betalt.
    4. Skriv hvad du har købt og brug gerne vores forslag.
    5. Vælg et passende scenarie – så sørger Dinero for korrekt skatte og momsfradrag! 🙌

    Husk at godkende nederst på siden når du er færdig.

    Vælg kontant køb m.v.

  2. Sådan kommer du i gang

    1. Tryk først på opret oppe til højre
    2. Vælg Nyt køb

     

    Sådan opretter du et kreditkøb

    I vores eksempel til kreditkøb har vi uploadet et bilag som Dinero har aflæst – er du Starter bruger eller ønsker du ikke at uploade bilag kan felterne naturligvis også udfyldes manuelt. Men på denne måde har du både bogføring og bilag samlet et sted, plus meget af dit arbejde er reduceret.

    1. Vælg først kreditkøb, altså et køb som betales senere end den dag vi får fakturaen.
    2. Udfyld fakturadato, forfaldsdato(frist for betaling), leverandøren og valuta på fakturaen.
    3. Indtast beløbet der er betalt.
    4. Vælg et scenarie (hvis der er uploadet bilag) eller skriv en beskrivelse selv og vælg et forslag.
    5. Vælg nu det korrekte scenarie for dit køb og Dinero sørger for korrekt skatte og momsfradrag! 🙌

    Husk at godkende bilaget nederst til siden når du er færdig.

    Bemærk at Dinero automatisk har aflæst de fleste data af bilaget i eksemplet og vi faktisk kun skal vælge scenarie. Samme proces kan bruges på kontant køb med et uploadet bilag.

    Computer kreditkøb

  3. Sådan registrerer du et kreditkøb som betalt

    Fordi vi har købt på kredit har vi netop først fået en regning og betalt den senere. Det er vigtigt at bogføre det i disse to steps da udgiften og moms skal indregnes på fakturadato, men pengene skal registres som betalt den dag de faktisk forlader banken.

    1. Fra overblikket kan du trykke Registrer betaling ved dit køb i rubrikken kommende. Dette kan også registreres på købet, også lige efter vi har godkendt det.
    2. Vælg datoen købet er betalt. (Har du betalt i rater kan beløbet du har betalt også rettes)
    3. Vælg beholdningen som der er betalt med – er der betalt med bankoverførsel eller kreditkort vil det typisk være firmakontoen, Bank.

    Husk at trykke Registrer betaling når du har fået udfyldt korrekt.

  4. Sådan bogfører du et køb på flere linjer (flerbenet postering)

    Hvis du har købt varer hos en leverandør, og kun modtager én faktura for flere produkter, kan det være nødvendigt at opdele dit køb på flere linjer. Når du opdeler dit køb på flere linjer, kan du bogføre på flere konti i samme købsbilag.

    Denne guide vil gennemgå et eksempel, hvor der er fragt på en faktura fra din leverandør, og derfor skal købet bogføres på to forskellige konti – men på samme bilag.

    Trin 1 – Opret købet og tilføj en ekstra linje

    For at bogføre et køb, der skal bogføres på forskellige konti, skal du starte med at oprette et normalt køb under Bogføring KøbKonto, vælg den rette konto.

    I dette eksempel er der købt varer til videresalg, hvorfor kontoen Vareforbrug er valgt.

    For at bogføre fragten kan du herefter trykke på Opret ny linje.

    Trin 2 – Tilføj en ekstra konto

    Herefter kan du angive en ny konto på samme købsbilag. Her skal du beskrive hvad du har købt, i dette tilfælde er det fragt.

    For at bogføre købsbilaget skal du som normalt trykke på Godkend, hvorefter bilaget er bogført.

  5.  Dinero Crowd er Dineros unikke digitale bogføringsassistent, som hjælper dig med at få bogført dine købsbilag på de korrekte konti, så du får det helt rigtige moms- og skattefradrag.

    Når du skal bogføre, vil du normalt have mange konti at vælge mellem i kontoplanen, hvor du skal have placeret din udgift.

    Forskellen er, at du med bogføringsassistenten blot skal vælge, i hvilken henseende købet er gjort. Derefter afgør assistenten, hvilken konto købet skal bogføres på.

    Lad os tage et eksempel 😊

    Hvis du har købt blomster i virksomheden, indtaster du blomster i beskrivelsen og derefter dukker fire muligheder frem, som du skal tage stilling til:

    • Du har købt blomster til en ansat
      Konto: Gaver til personalet, fuldt fradrag
    • Du har købt blomster til virksomhedens lokaler
      Konto: Dekoration
    • Du har købt blomster til videresalg
      Konto: Vareforbrug
    • Du har købt blomster til en forretningsforbindelse
      Konto: Repræsentation, gaver og blomster, delvis fradrag

    Her vælger du det henseende, som du har købt blomster til og så sørger Dinero for, at du får det helt korrekt skatte- og momsfradrag.

Tips & bonusinfo

  • I et købsbilag kan du kun bogføre på omkostningskonti. Hvis du har brug for at bogføre på konti der figurerer i balancen, skal det bogføres i et finansbilag.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram