Når du ikke betaler en faktura til tiden, kan sagen ende i inkasso. Det betyder ofte, at du får pålagt ekstra udgifter som inkassogebyr, sagsomkostninger og renter, som du selv skal betale.
I denne guide viser vi dig, hvordan du bogfører disse udgifter korrekt. Vi gennemgår trin for trin, hvordan du opsætter finansbilaget i Dinero, så dine omkostninger bliver registreret rigtigt i regnskabet.
Eksempel:
Du har modtaget en faktura, som du ikke har betalt til tiden. Du har Sagen er derfor blevet overgivet til inkasso, og det har medført følgende udgifter for dig:
- Inkassogebyr: 300 kr.
- Sagsomkostninger: 500 kr.
- Kompensationsgebyr: 300 kr.
- Renter: 200 kr.
Det samlede beløb, du skal betale, er: 1.300 kr.
Sådan gør du:
- Gå til Bogføring → Skabeloner
- Vælg Finansbilag under Diverse
- Klik på Opret ny linje+ 4 gange, så du har fem linjer i alt
Udfyld bilaget sådan her:
Linje 1: Inkassogebyr
Konto: 7360 Offentlige bøder og gebyrer
Beløb: 300 kr. (i plus)
Linje 2: Sagsomkostninger
Konto: 9210 Leverandører mv.
Beløb: 500 kr. (i plus)
Linje 3: Kompensationsgebyr
Konto: 7360 Offentlige bøder og gebyrer
Beløb: 300 kr. (i plus)
Linje 4: Renter
Konto: 9210 Leverandører mv.
Beløb: 200 kr. (i plus)
Linje 4: Betaling
Konto: 55000 Bank
Beløb: -1.300 kr. (i minus)
Der skal ikke angives modkonto på nogen af linjerne.
Når dette er opsat, kan du godkende bilaget i bunden, og så er du i mål! 💪
Tips & bonusinfo
- Hvis du i stedet har sendt en kunde til inkasso og nu har modtaget inddrivelsen, kan du finde guiden her.
- Har du lyst til at læse mere om, hvordan inkasso processen fungerer i Dinero? Se denne guide.
- Har du været i retten i forbindelse med en inkasso? Det er ofte kompliceret, og vi anbefaler derfor, at du kontakter en bogholder eller skriver til os, da det varierer meget fra sag til sag.
Var denne artikel nyttig?
Del denne artikel
-
Del på Facebook
-
Del på Linkedin
-
Del på X
-