Udgivet 11/01/2022
Læsetid: 2 min.

Eksport til udlandet – sådan kommer du i gang

Skal dine varer eller ydelser eksporteres til udlandet? Så er der nogle særlige ting, som du skal være opmærksom på. Lær mere om det her.

Mikkel Lisse Vastila
Skrevet af Mikkel Vastila

Har du mod på at tage din virksomhed til næste niveau? Så er dit næste skridt måske at begynde at eksportere dine varer eller ydelser til udlandet. Her kan du lære mere om eksport.

Det kan være skræmmende at skulle til at tænke på eksport. Reglerne i andre lande er jo ikke helt som i Danmark. Det kan være, at dit produkt er underlagt nogle særlige krav et andet sted. Eller at du simpelthen ikke kan overskue al logistikken i at have kunder i udlandet.

Vi har i samarbejde med Dansk Industri samlet nogle gode råd til dig, der gerne vil i gang med eksport.

Forbered din virksomhed på eksport

Det første råd er at søge sparring. Du kan komme langt med et godt netværk, og der er garanteret nogen, du kender, som har erfaringer og indsigter i de lande, du vil eksportere til.

Derudover kan du kontakte din lokale regions erhvervshus eller en erhvervsorganisation. De ligger inde med god information til, hvordan du kommer videre, og de holder endda ofte begivenheder om fx eksport for danske virksomheder.

Formuler en eksportstrategi

Det næste råd hænger lidt sammen med det første. Det handler nemlig også om det forberedende arbejde i forbindelse med eksport.

At få formuleret en eksportstrategi hjælper dig med at få overblik over, hvad det egentlig er for et eventyr, du begiver dig ud på.

En eksportstrategi kan fx indeholde vigtig viden om, hvem dine kunder er – både kulturelt og økonomisk.

Lad os sige, at du sælger dyre luksusvarer eller gadgets, som typisk købes ud af spontanitet. Her kan det være yderst relevant at samle indsigt om de forskellige landes forbrugsvaner, typiske rådighedsbeløb og lignende for at vurdere dine chancer for success.

Det kunne også være at kigge på, hvor dit kundesegment befinder sig i det pågældende land – både fysisk og digitalt. Du skulle nødigt bruge hele markedsføringsbudgettet på en platform, dine kunder ikke befinder sig på.

Din forretningsmodel for eksport

Sidst, men ikke mindst, skal du nøje overveje, hvordan du egentlig vil bære dig ad med at eksekvere dit eksporteventyr.

Kan du styre det hele selv hjemme fra Danmark? Skal du have en agent tilknyttet? Eller skal du til at rejse en hel del for at komme ud i de områder, du gerne vil eksportere til.

Det kan være til stor gavn at komme ud og se markederne med egne øjne, inden du laver din forretningsmodel. Du kan deltage i konferencer, messer og andre begivenheder – og på den måde komme ud og danne dig dit eget indtryk.

At være synlig og nysgerrig på dine nye markeder i udlandet kan blive din billet til en ny samarbejdspartner. Forretningsforbindelser kan du aldrig få nok af – især ikke når du bevæger dig ud på dybt vand.

Held og lykke med dit eksporteventyr!

Dette indlæg er en del af vores ny virksomhed-univers

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Mikkel Lisse Vastila
Mikkel Vastila
Mikkel er content creator hos Dinero. Han laver video, lyd og tekst om dansk iværksætteri og regnskab. Du vil både støde på ham på bloggen og vores YouTube-kanal.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram