Omdan eller luk dit IVS

Vi omdanner dit iværksætterselskab til ApS, eller lukker det inden fristen d. 15. oktober 2021. Du slipper for regnskabsbøvl og juridisk arbejde, fordi vi tager os af hele processen.

Omdan fra IVS til ApS

Med et ApS står din virksomhed stærkere – lad os omdanne for dig. Vælg den løsning, der passer til dig og din virksomhed – omdannelsen kan bestilles med få klik. Eneste krav er en kapital på 40.000 kr. i enten værdier eller indskud.

Læs mere om omdannelse af dit IVS

Vil du lukke og slukke?

Luk dit IVS – undgå tvangsopløsning og negativ historik om dit navn, som kan have konsekvenser, hvis du senere vil starte ny virksomhed.

Lad os hjælpe dig med at sætte et ordentligt punktum for dit IVS, så du kommer godt videre. Vi tager os af alle trin i processen, så du slipper for bøvl.

Læs om lukning af IVS

Vigtigt at vide her og nu

  1. Der er nogle forudsætninger, der skal være på plads, før vi kan foretage din omregistrering:

    • En kapital på 40.000 DKK er kravet til et anpartsselskab (ApS), og den kapital skal være til stede på den dato, du bestiller – enten i form af anlægsaktiver (bil, computer, maskine mv.) eller likvide midler (penge på bankkontoen).
    • Du kan ikke omregistrere til andet end anpartsselskab (ApS) – altså ikke A/S eller P/S.
    • Du har bogført op til den dato, du bestiller omregistreringen, og din bank stemmer.

    Du kan læse mere om processen nedenfor.

  2. Det er faktisk ganske enkelt. Vi og vores samarbejdspartner laver alt arbejdet for dig. Det eneste, du skal gøre, er at uploade de nødvendige dokumenter*.

    Processen – kort fortalt:

    1. Du bestiller.
    2. Du modtager en e-mail med et login til vores partner. Her skal du logge ind og uploade de nødvendige dokumenter.
    3. Vi går i gang med arbejdet – hvis vi har spørgsmål, hører du fra os. Vi forventer at være færdige indenfor ti arbejdsdage – dog lidt længere i maj, juni og juli.
    4. Vi indberetter ændringerne til Erhvervsstyrelsen. Her kan der være ventetid, som vi ikke kender.
    5. Du kører nu videre som ApS.

    * Dokumenter, vi skal bruge, er fx:

    • Kontoudtog fra din bank frem til dags dato.
    • Udskrift af din skattekonto.
    • Dine vedtægter.
    • Din ejerbog.
    • ID fra alle ejere.

    Vi kontakter dig i øvrigt indenfor tre arbejdsdage efter, at du har skrevet dig op. Det gør vi i tilfælde af, at du skulle have nogle spørgsmål, som skal afklares.

  3. Der er par ting, der skal være på plads, før vi kan hjælpe med at lukke dit IVS:

    • Dit IVS må i forvejen ikke være under tvangsopløsning.
    • Du skal have lavet regnskab frem til den dato, du vil lukke dit IVS.
    • Du har betalt al gæld til dine kreditorer (leverandører) og det offentlige.
    • Du skal have afmeldt dine pligter: Moms, lønsum, arbejdsgiverregistrering mv.

    Forløbet for lukningen kan du læse mere om nedenfor.

  4. Det er faktisk ganske enkelt. Vi og vores samarbejdspartner laver alt arbejdet for dig. Det eneste, du skal gøre, er at uploade de nødvendige dokumenter* til os.

    Processen – kort fortalt:

    1. Du bestiller.
    2. Du modtager en e-mail med et login til vores partner. Her skal du logge ind og uploade de nødvendige dokumenter.
    3. Vi går i gang med arbejdet – hvis vi har spørgsmål, hører du fra os. Vi forventer at være færdige indenfor ti arbejdsdage – dog lidt længere i maj, juni og juli.
    4. Vi indberetter ændringerne til Erhvervsstyrelsen. Her kan der være ventetid, som vi ikke kender.
    5. Dit IVS lukkes ned, og du undgår at være dårligt stillet, hvis du vælger at stifte en virksomhed en anden god gang.

    * Dokumenter, vi skal bruge, er fx:

    • Kontoudtog fra din bank frem til dags dato.
    • Udskrift af din skattekonto.
    • ID fra alle ejere.
    • Oplysningsskemaer (den skat, du betalte sidste år).

    Vi kontakter dig i øvrigt indenfor tre arbejdsdage efter, at du har skrevet dig op. Det gør vi i tilfælde af, at du skulle have nogle spørgsmål, som skal afklares.


FAQ

  1. Det er ikke noget, vi har valgt, men noget, som de folkevalgte på Christiansborg har besluttet, da de vil udfase IVS som selskabsform.

    Det betyder, at du senest 15. oktober 2021 skal lukke eller omdanne dit IVS til et ApS.

    Bemærk:
    Folketinget har samtidig besluttet at sænke kapitalkravet til ApS fra 50.000 kr. til 40.000 kr. Denne nedsættelse gjaldt fra 19. april 2019.

    Det skal i øvrigt siges, at du ikke behøver at stille med 40.000 kr. i kolde kontanter. Kapitalkravet på 40.000 kr. kan sagtens være en kombination af penge og værdier (fx en bil, maskine eller andet) i virksomheden.

  2. Hvis du ikke omdanner dit IVS, bliver det sendt til tvangsopløsning. Nu vil vi ikke skræmme dig, men en tvangsopløsning kan få negative konsekvenser for dig i fremtiden, hvis du en dag vil starte en ny virksomhed.

    At have en tvangsopløsning på cv’et kan få mange til at løfte på øjenbrynene. Det kan være en bank, som beder dig stille garanti i din privatøkonomi, fx i dit hus eller din lejlighed, hvis du skal låne penge. Eller det kan være en leverandør, som beder dig forudbetale, fordi de er nervøse for, om de får deres betaling af dig.

  3. Vores partner sørger for det hele. Du skal bare lige uploade nogle få dokumenter først. Det er fx:

    • Kontoudtog fra din bank til og med dags dato – eller skærmbillede af ind
    • Udskrift af din skattekonto
    • Dine vedtægter
    • Din ejerbog
    • ID
    • Adgang til din virksomhed på skat.dk

    Eller skærmbillede af dit indskud, hvis du ikke har de 40.000 kroner i egenkapital i dit IVS.

    Når du har gjort det, sørger eksperterne fra Aarsregnskab.dk for resten – og det er faktisk ikke så lidt.

    De skal blandt andet:

    • Godkende at den nødvendige kapital er til stede til at omdanne til IVS
    • Afhængig af din virksomheds økonomiske situation skal de måske også lave en fuld gennemgang af dit regnskab inkl. revision af dit regnskab, hvor de konstaterer, at de 40.000 DKK er til stede. De laver i så fald også perioderegnskab og kvalitetskontrol, ligesom de laver og underskriver en revisionserklæring, der er nødvendig for, at du kan omregistrere til et ApS.
    • Opdatere din ejerbog
    • Udarbejde referat fra den generalforsamling, hvor du vedtager at omdanne dit selskab til ApS
    • Ændre dine vedtægter.
    • Registrere omdannelsen af din virksomhed hos Erhvervsstyrelsen.

    Det er altså en masse arbejde, som de heldigvis udfører for dig.

  4. Vi skal bruge nogle småting fra dig. Du kan se alt det vi skal bruge, når du logger ind på den bruger, du får hos vores partner. Men et udsnit af det, vi skal bruge fra dig, er:

    • Kontoudtog fra din bank frem til dags dato
    • Din skattekonto
    • Dine vedtægter
    • Din ejerbog
    • Årsrapport
    • Adgang til dit regnskab (bruger du Dinero sker det automatisk).

    Og hvis du mangler kapitalen i dit selskab:

    • Et skærmbillede af den bankkonto, hvorpå du har indsat den nødvendige kapital.
  5. Hvis dit IVS skal omdannes, koster det enten 1.895 kr. plus moms eller 4.995 kr. plus moms.

    Prisen afhænger af den løsning, der passer til din situation.

    Den første løsning er til dig, der mangler pengene i dit selskab og vil omdanne.

    Har du kapitalen (40.000 kr. i kontanter eller aktiver), skal du omvendt vælge løsning 2 og have gennemgået dit regnskab af en registreret revisor.

    For begge løsninger klarer vores samarbejdspartner – eksperterne fra Aarsregnskab.dk – alt det regnskabsmæssige og juridiske arbejde for dig.

  6. Du kan være ganske rolig: At du omregistrerer dit IVS til et ApS ændrer ikke noget ved dit regnskab.

    Du kan altså fortsat lave regnskab i Dinero eller et andet regnskabsprogram, som var intet hændt.

    Husk dog, at kapitalforhøjelsen/omdannelsen skal bogføres i Dinero, når den er foretaget.

    Derudover skal du også huske at ændre din virksomhedstype fra IVS til ApS i Dinero. Det gør du ved at logge ind > Klikke på Indstillinger > Vælge Firmaoplysninger > Vælge anpartsselskab > Trykke på Gem.

  7. Hvis du vælger at bruge en af vores løsninger til at omdanne dit IVS, har vi eksperter fra Aarsregnskab.dk, som ordner alt det regnskabsmæssige og juridiske for dig. Du behøver altså ikke spekulere på regler, teknikaliteter og besværligheder. Det fikser de for dig.

    Har du pengene i dit selskab, får du:

    • Fuld gennemgang og revision af dit perioderegnskab, hvor de konstaterer, at de 40.000 DKK er til stede for, at du kan omregistrere. Herunder opstilling af perioderegnskab og kvalitetskontrol
    • En færdig og underskrevet revisionserklæring, der er nødvendig for, at du kan omregistrere til et ApS
    • Ændre dine vedtægter og ejerbog
    • Referat af ekstraordinær generalforsamling vedr. omdannelsen af selskabet
    • Registrering af omdannelsen af din virksomhed hos Erhvervsstyrelsen

    Hvis du skal indskyde pengene udefra får du:

    • Tjekket op på, at dit indskud er sket (skærmbillede er nok) samt alt øvrigt arbejde klaret af eksperter (eksperterne opdaterer selskabets vedtægter, udarbejder referat fra generalforsamling, opdaterer selskabets ejerbog og foretager ændringer hos Erhvervsstyrelsen).

    Mangler du pengene i dit selskab, og vil du omdanne, vil du ofte skulle betale min. 1000 kroner til fx dit pengeinstitut for at få dem til at godkende dit indskud. Med løsningen hos Dinero får du for kun 895 kroner ekstra klaret alt ovenstående arbejde.

    Du får altså klaret alt arbejde i begge løsninger. Forskellen ligger i, hvilken løsning du er nødt til at ty til – og det afhænger igen af, om du har kapitalen i dit selskab eller ej.

  8. Forskellen ligger i, hvilken løsning du er nødt til at ty til – og det afhænger af, om du har kapitalen i dit selskab eller ej.

    Den 1. løsning

    Er til dig, der mangler pengene i dit selskab og vil omdanne.

    I så fald vil du ofte skulle betale min. 1000 kroner til fx dit pengeinstitut for at få dem til at godkende dit indskud. Med løsningen hos Dinero får du for kun 895 kroner hjælp af vores ekspertpartner til hele arbejdet.

    De tjekker kapitalen og: 

    • Opdaterer selskabets vedtægter
    • Udarbejder referat fra generalforsamling
    • Opdaterer selskabets ejerbog
    • Foretager ændringer hos Erhvervsstyrelsen

    Den 2. løsning

    Er til dig, der har kapitalen og derfor skal have gennemgået dit regnskab.

    Her får du:

    • Fuld revision af periodebalance
    • Erklæring lavet af registreret revisor
    • Opdatering af selskabets vedtægter
    • Referat fra generalforsamling
    • Opdatering af selskabets ejerbog
    • Ændringer hos Erhvervsstyrelsen
  9. Nej. Prisen er per firma.

  10. Så er du velkommen til at hive fat i os hos Dinero. Supporten er åben fra kl. 8-23, 365 dage om året.

    Vi er online på chatten – og alternativt kan du fange os på support@dinero.dk.

    Det kan være, vi sender dig videre til vores partner, Aarsregnskab.dk, hvis du har spørgsmål til omdannelse eller lukning, fordi det er dem, der står for arbejdet.

  11. Så skal du logge ind på din bruger hos vores partner, Aarsregnskab.dk. Der kan du følge med i, hvordan det går.

    Du logger ind via dette link.

  12. Nej – begge løsninger er til alle. Uanset om du bruger Dinero eller ej, kan du gøre brug af vores service.

    Den eneste forskel er, at vores partner, Aarsregnskab.dk, automatisk tildeles revisoradgang til dit regnskab, hvis du bruger Dinero. Det gør de ikke, hvis du bruger andre regnskabsprogrammer.

  13. Er du interesseret i at læse handelsbetingelserne, kan du gøre det på denne side:

    Handelsbetingelser.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram