Aconto er en afregningsmetode, der typisk tages i brug, når det er usikkert, hvor meget du i alt vil skulle betale for en ydelse.
Lad os tage dit forbrug af vand som eksempel. Det er svært at forudsige dit nøjagtige vandforbrug i løbet af året, da det vil svinge fra dag til dag og fra måned til måned. Tager du på ferie i en uge, vil det kunne ses på dit forbrug af vand, og det samme gør sig gældende, hvis du har overnattende gæster en weekend.
For at undgå at du først skal betale for hele molevitten sidst på året, når det er kendt, hvor meget vand du har brugt i alt, så vil din udlejer typisk opkræve dig et fastsat aconto beløb hver måned. Når så året er gået, og det bliver gjort op hvor meget vand, du i alt har brugt, vil du enten få penge tilbage eller modtage en ekstraregning.
Eksempel på beregning
Ideen er, at du får penge tilbage, hvis du har betalt for meget i årets løb, og at du skal betale flere penge, hvis du har forbrugt mere, end du har betalt for.
Hvis du betaler 500 kr. aconto hver måned for dit vandforbrug, og du i alt forbruger vand for 6.500 kr. hele året, vil det samlede regnskab se ud som følgende:
Årlig betaling i alt (12 x 500 kr.) | 6.000 kr. |
– Årligt forbrug i alt | 6.500 kr. |
= Ekstra betaling på | 500 kr. |
Hvad vil du typisk betale aconto?
Bor du til leje, vil du med stor sandsynlighed være stødt på begrebet aconto. Det forekommer blandt andet på regninger i forbindelse med betaling af din husleje og dit forbrug. Det står tit angivet med forkortelsen a.c. Dit forbrug af vand og el vil i langt de fleste tilfælde blive opkrævet aconto. Læs bl.a. dette eksempel om forudbetalt telefonregning i Dinero.
Hvordan bliver et aconto-beløb fastsat?
Det månedlige beløb, som du skal betale aconto, er ikke fastsat på et tilfældigt grundlag. Det bliver fastsat som et skøn på dit forbrug. Du skal altid have in mente, at det ikke er det endelige beløb, som du ender med at betale. Det er derimod et cirkatal på, hvad du i alt forbruger for i løbet af et helt år.
Det beløb, som du skal betale aconto hver måned, er fastsat ud fra det tidligere års forbrug. Hvad enten det så er dig selv, der har boet i boligen det sidste år, eller en tidligere lejer. Dit forbrug bliver opgjort en gang årligt af det firma, der leverer vand eller varme til din husstand.
Eksempel på bogføring – husleje med aconto
Hvis du har et kontor, skal du typisk også betale husleje og diverse aconto-beløb. Det er nemt at bogføre, uanset om det er med eller uden moms.
I Dinero scanner/uploader du dit bilag og laver en linje for husleje og hver af de forskellige aconto-beløb (altså en individuel linje for vand, varme, el etc.). Du kan søge efter de forskellige ting i den digitale bogføringsassistent.
Ovenstående er et eksempel på, hvordan det ser ud, hvis du har modtaget en faktura uden moms på husleje med aconto-beløb til varme. Hvis den er med moms, skal du blot klikke på “Betaling af husleje: Fakturaen er MED moms”.
Hvis de forskellige beløb ikke er udfyldt automatisk, skal du selv udfylde dem.
Er der andre betegnelser?
Kært barn har mange navne, og det gælder også begrebet aconto. Det kaldes også for løbende regning eller benævnes som forskud eller afdragsvis betaling.
Men de forskellige navne dækker alle over den samme måde at afregne på.