Endnu ikke regnskabsekspert? Frygt ej!
Ved du ikke, hvilken moms og skat der er pålagt de enkelte bilag? Eller hvilke eventuelle fradrag dine udgifter skal bogføres med? Bare rolig – du er ikke alene.
Bogføringsassistenten hjælper alle Dinero-brugere. Hvis du er Pro-bruger scannes bilag automatisk, hvorefter de forskellige informationer indsættes af systemet. Starter- og Starter+-brugere kan også bruge den, men skal selv indsætte fx det rigtige tag og søge scenarier frem, inden bilaget kan bogføres.
Som selvstændig har du mange opgaver på dit bord, og du har nok ikke startet din virksomhed, fordi du brænder for at lave dit regnskab, vel?
Netop derfor har vi udviklet vores helt egen digitale bogføringsassistent, som tager dig i hånden, når du skal have klaret din bogføring. Den hjælper dig med at gøre den daglige bogføring nemmere, ligesom vores automatiske bankafstemning gør.
Hvad får jeg hjælp til?
Helt konkret får du som Pro-bruger hjælp til at placere udgiften med det rigtige tag/scenarie, dato og andet, så udgifterne bogføres med korrekt skatte- og momsfradrag – og din bogføring bliver så korrekt som overhovedet muligt. Det hele sker automatisk, hvor Starter- og Starter+-brugere bl.a. selv skal søge det rigtige tag/scenarie frem.
Når du skal bogføre, vil du som normalt have mange hundrede muligheder at vælge mellem på kontoplanen, hvor du skal have placeret din udgift. Forskellen er, at du med din bogføringsassistent blot skal vælge, i hvilken henseende købet er gjort. Derefter afgør assistenten, hvad købet skal bogføres på. Assistenten vælger det hele for dig.
Har du fx købt blomster, indtaster du det i beskrivelsen – og derefter dukker fire muligheder frem, som du skal tage stilling til:
- Du har købt blomster til en ansat
Konto: Gaver til personalet, fuldt fradrag
- Du har købt blomster til virksomhedens lokaler
Konto: Dekoration
- Du har købt blomster til videresalg
Konto: Vareforbrug
- Du har købt blomster til en forretningsforbindelse
Konto: Repræsentation, gaver og blomster, delvis fradrag
Din bogføringsassistent gør altså bogføringen langt nemmere, og derfor sparer du en masse tid på dit arbejde med regnskabet – tid, du kan bruge på mere spændende opgaver for dig og din virksomhed. Brugere med Starter-pakkerne kan også bruge assistenten, men der er mere manuelt arbejde.
Vi har lavet en video, der viser dig, hvordan bogføringsassistenten fungerer i praksis. Den kan du se herunder:
Herunder følger en række eksempler på, hvad du kan bogføre ganske simpelt med funktionen:
- Husleje, restaurantbesøg (frokost), broafgift, forplejning, (parkerings)bøder, emballage, iTunes, parkeringsbillet, hotel, gebyrer, kontorartikler, vægtafgift, serverhosting – og listen fortsætter og er lang. Skriv bare, hvad du har købt – finder du ikke noget, så skyldes det enten, at du ikke kan trække det fra, eller at vi ikke har set scenariet før.
Bogføringsassistent i Dinero Starter-pakkerne og Pro
Med Dinero Starter-pakkerne får du adgang til vores digitale bogføringsassistent, som hjælper dig med at bogføre dine bilag korrekt. Du skal dog selv manuelt indsætte relevant information og vælge tag/scenarie, inden det kan bogføres. Du kan altså komme rigtig langt med din bogføring ved at investere lidt ekstra tid.
Vælger du Dinero Pro, får du til gengæld fuldstændig ubegrænset adgang til bogføringsassistentens “hjerne”, så du kan bruge den, lige så meget du har lyst. Du skal med andre ord aldrig mere bekymre dig om, du vælger tag fra kontoplanen – det lader du bogføringsassistenten om.
Vil du vide, hvilke andre fordele og fede funktioner, der ellers følger med Dinero Pro? Se vores priser her.
Tips og bonusinfo: