Hvad er en afsætningskurve?
En afsætningskurve er et værktøj, som du kan bruge, når du skal se på, hvor følsom en vare er for prisændringer. Den illustrerer, hvordan sammenhængen er mellem den afsætning af en vare, som du kan forvente, i forhold til den pris som du tager. Du kan blandt andet bruge afsætningskurven til at vurdere, hvad der vil ske med din afsætning, hvis der forekommer prisændringer.
Hvad kan du bruge en afsætningskurve til?
En afsætningskurve giver dig et overblik over, hvad der vil ske med din afsætning, hvis prisen på en bestemt vare enten falder eller stiger. Og det hænger i høj grad sammen med efterspørgslen på den pågældende vare. Afsætningskurver bruges ofte, når der skal laves større prisstrategier.
Ofte vil det være sådan, at afsætningen vil stige, hvis du sætter prisen ned på en vare. Der bliver altså en større efterspørgsel eller med andre ord flere, der gerne vil købe den pågældende vare, når prisen er lav. Sker det modsatte, og prisen stiger, vil afsætningen typisk falde. Der er altså færre, der vil købe varen, når prisen er højere – hermed falder efterspørgslen.
Det er dog forskelligt fra vare til vare, hvad der vil ske ved prisændringer. Nogle varer er følsomme for prisændringer, mens det ikke er tilfældet med andre typer af varer.
Varer som eksempelvis medicin, tobak eller mælk hører til den gruppe af varer, som ikke er følsomme for prisændringer. De er såkaldte nødvendighedsvarer, som vil blive indkøbt uanset pris. Disse former for varer, hvor efterspørgslen ikke er afhængig af prisen, siges at være prisufølsomme eller uelastiske.
Elastisk vs uelastisk afsætning
Termerne elastisk og uelastisk hænger sammen med, hvor prisfølsom en vare er.
Varer, der har en elastisk afsætning, er lig med varer, som er prisfølsomme. Falder prisen på en vare, vil afsætningen stige betragteligt, og stiger prisen, vil afsætningen dale meget.
Har du derimod at gøre med en vare, der har en uelastisk afsætning, er det modsatte tilfældet. Her vil afsætningen af varen altså ikke ændre sig betydeligt i tilfælde af enten en prisstigning eller et prisfald. Efterspørgslen på disse typer af varer vil være konstant – uanset om der forekommer en prisændring eller ej. Du har altså her at gøre med prisufølsomme varer.
Mens nødvendighedsvarer ikke er specielt prisfølsomme, så er det især luksusbetonede varer, som har en tendens til at være prisfølsomme. Det være sig alt fra fladskærme til rejser eller designerlamper. Der er altså tale om varer, som folk vil købe færre af i krisetider.
Eksempel på en afsætningskurve