Udgivet 30/06/2023

Facebook-annoncering – kom godt i gang med vores guide

I en verden hvor sociale medier dominerer manges daglige liv, er det afgørende at forstå, hvordan du kan udnytte disse platforme til at nå ud til kunderne. Facebook-annoncering er et værktøj, der giver virksomheder mulighed for at gøre netop det. Jeg guider dig gennem alle de nødvendige skridt for at komme i gang med din Facebook-annoncering – lige fra at forstå, hvad det helt konkret er, til at finde din målgruppe, samt hvordan du fakturerer.

Portræt af Nicklas Aabech
Skrevet af Nicklas Aabech
Læsetid: 9 min.
facebook-annoncering-blogbillede

Hvad er Facebook-annoncering?

Facebook-annoncering er online annoncering og markedsføring via Facebook, der gør det muligt for virksomheder at lave og vise målrettede annoncer til specifikke målgrupper via Facebooks platform. 

Med over 2,8 milliarder aktive brugere er Facebook et ideelt sted at finde og kommunikere til din målgruppe, uanset om du driver en lille lokal butik eller en multinational virksomhed.

Facebook- og Instagram-annoncering handler dog ikke bare om at placere annoncer på Facebook og Instagram. Det er en proces, der involverer segmentering, test og optimering af annoncer for at sikre, at de er så effektive som muligt. 

Derudover kræver det, at du har noget materiale i form af billeder og videoer. Men lad endelig ikke dette skræmme dig væk. Der findes nemlig utrolig mange værktøjer, der kan lette processen for dig. Så du behøver hverken være uddannet grafiker, fotograf, klipper eller lignende for at komme i gang med din annoncering på Facebook.

Prisen på Facebook-annoncering varierer – så meget koster annoncering på Facebook

Prisen på Facebook-annoncering kan variere betydeligt, og den afhænger af flere faktorer for at komme frem til den endelige pris. 

Disse faktorer omfatter blandt andet:

  • din målgruppe
  • tidspunktet for annonceringen
  • det samlede budget

Generelt set kan du sige, at jo mere konkurrence der er om din målgruppe, desto højere vil prisen være. Facebook bruger et auktionsbaseret system til at fastsætte prisen for annoncer. 

Det betyder, at virksomheder byder mod hinanden for at få deres annoncer vist til deres målgrupper. Det gør det muligt for virksomheder at kontrollere, hvor meget de bruger på annoncer, samtidig med at de kan nå deres ønskede publikum. 

Selvom prisen på Facebook-annoncering varierer, og der for visse produkter eller brancher kan være høj konkurrence og øgede priser, så kan du annoncere for helt ned til 7 kroner om dagen (1 USD). Prisen skal altså ikke være en faktor for, at du kan prøve.

Sådan foregår det med faktura for din annoncering

Når det kommer til fakturering af ens Facebook-annoncering, er det baseret på dit forbrug. Du vil blive faktureret, hver gang din annonce når sin faktureringsgrænse, som er et beløb, der automatisk justeres baseret på dit annonceforbrug. 

Hvis du for eksempel bruger flere annoncer, kan din faktureringsgrænse stige, hvilket betyder, at du vil blive faktureret mindre hyppigt. 

Omvendt, hvis du bruger færre annoncer, kan din faktureringsgrænse falde, hvilket betyder, at du vil blive faktureret oftere. Det er vigtigt at bemærke, at du altid har kontrol over dit samlede budget, så du aldrig bruger mere, end du har råd til.

Du kan vælge debit- eller kreditkort, PayPal eller fakturering som din betalingsmetode. 

Sådan bogfører du faktura fra Facebook

Med Dinero er det nemt at bogføre udgifterne til Facebook. Vi har lavet en guide til bogføring af fakturaer fra Facebook. Sådan gør du.

Moms på Facebook-annoncer – hvordan er det nu lige med det?

Skal du betale moms af din Facebook-annoncering? Når du køber annoncering og andet gennem Facebook, får du som regel en faktura med et momsnummer, der hedder noget med “EU” eller “IE”. Det skyldes, at Facebook har kontorer i Irland og skal opkræve moms gennem EU-reglerne.

Så hvis der er moms på din faktura, og momsnummeret indeholder EU eller IE, kan du ikke få momsen tilbage. Du skal i stedet have en faktura uden moms. En af de typiske grunde til, at du får en faktura med moms er, at du ikke har oplyst dit eget CVR-nummer til Facebook.

Hvis du ikke har oplyst dit CVR-nummer til dem, må de nemlig ikke sende dig en faktura uden moms. Så husk at oplyse det med det samme, du går i gang med din Facebook-annoncering.

Du kan prøve at kontakte Facebook og høre, om de vil sende en ny faktura uden moms (efter du har oplyst dit CVR-nummer til dem). Det kan dog være svært, og du må potentielt sluge momsen på den faktura.

Moms på Facebook-annoncer

Guide til den optimale Facebook-annoncering

At opnå optimal Facebook-annoncering er ikke så simpelt som bare at oprette en annonce og håbe på det bedste. Det kræver en strategisk tilgang, der først og fremmest begynder med at forstå din målgruppe. 

Det omfatter at kende deres demografiske profil, interesser, og online adfærd. Når du har en klar forståelse af, hvem din målgruppe er, kan du begynde at skabe annoncer, der er relevante og engagerende for dem. 

Desuden er det vigtigt konstant at overvåge og analysere dine annoncers præstationer, så du kan lave de nødvendige justeringer og forbedringer. Nedenfor kan du se, hvordan seks af vores annoncer har performet på Facebook.

Performance for Facebook-annoncer

Der findes ikke en formular eller guide, der bare sikrer dig succes med Facebook-annoncering, da det som tidligere nævnt i høj grad afhænger af en lang række faktorer. 

Vigtigst af alt skal du finde ud af, hvilke strategiske eller forretningsmæssige mål du har med din annoncering – fx konverteringer, køb, trafik, engagement, leads eller brand awareness. 

Der er derfor heller ikke noget konkret svar på, hvilke typer annoncer du fx skal bruge, og den bedste anbefaling er derfor, at du kommer i gang med at prøve de forskellige typer af. 

Facebook har blandt andet selv en række kurser og guides til Facebook-annoncering, kaldet Meta Blueprint, hvor du blandt andet kan tage kurset “Facebook Ads and Your Business Goals”, som guider dig i at vælge det annoncemål, som passer til dine virksomhedsmål.

Det kan dog noteres, at Facebook selv anbefaler at bruge korte videoer af op til 15 sekunder maksimalt til deres annoncer. Som tidligere nævnt behøver du ikke at være nogen videohaj for at komme i gang, og du kan blandt andet benytte Facebooks egen annonceplatform til at sammensætte en form-video ud fra en række billeder. 

Derudover findes der en masse værktøjer, som kan hjælpe dig hurtigt og nemt i gang med at lave videoer, såsom CapCut og Bonjoro. Og endelig kan du tage et kig på værktøjer som Pixelmator Pro og PhotoRoom til dine billeder. 

Find den rigtige målgruppe til din Facebook-annoncering

At finde den rigtige målgruppe er nøglen til en vellykket annoncering. Facebook tilbyder en række detaljerede targeting-funktioner, der kan hjælpe dig med at nå præcis den gruppe, du ønsker at tale til. 

Du kan målrette efter faktorer som:

  • Alder
  • Køn
  • Geografisk placering
  • Interesser
  • Adfærd

Derudover vil det for mange være oplagt at bruge deres eget website som kilde til målgrupper. Det kunne fx være en retargeting-målgruppe for personer, der har besøgt din webshop, men ikke købt noget. Det kunne også være tidligere kunder, du ønsker skal købe igen.

Målgrupperne kan du også bygge ud fra din egen kundedata, hvis du eksempelvis har et nyhedsbrev eller andre former for lister, hvor du har data på kunder eller mulige kunder.

Ved at bruge diverse targeting-muligheder effektivt kan du sikre, at dine annoncer når ud til de mennesker, hvor chancen for at de er interesserede i dit produkt eller tjeneste er størst.

Når vi snakker om disse targeting-muligheder, kan det desuden bemærkes, at du både kan ekskludere og inkludere disse ting i din målgruppe. Det kan fx være, at du ønsker, tidligere købere ikke skal se en annonce med en specifik rabat, tilbud eller lignende.

Regler for Facebook-annoncering – for virksomheder og politiske annoncer

Når du annoncerer på Facebook, er det vigtigt at være opmærksom på Facebooks regler og retningslinjer for annoncering. Facebook har strenge regler for, hvad du kan og ikke kan i dine annoncer. 

Reglerne omfatter alt fra forbud mod vildledende indhold til specifikke retningslinjer for visse typer produkter og tjenester. Politiske annoncer på Facebook kræver også en særlig godkendelse og skal være korrekt mærket som “politisk”.

Overholdes reglerne ikke, afvises annoncerne, og du kan i værste tilfælde få blokeret din konto. Sæt dig derfor godt ind i reglerne og kontakt eventuelt meta support, hvis du er i tvivl. 

Få hjælp til din Facebook-annoncering hos et bureau

Hvis du føler dig overvældet af de mange aspekter ved Facebook-annoncering, er der mange bureauer, der specialiserer sig i netop dette område. De kan hjælpe med alt fra strategiudvikling og målgruppeidentifikation til annoncedesign og -implementering. 

Ved at arbejde med et bureau kan du spare tid og ressourcer, mens du sikrer, at dine Facebook-annoncer er så effektive som muligt. 

Men husk nu, at der ikke findes nogen gylden formular. Sørg derfor for at vælge et bureau, du er tryg ved, og som har gjort en indsats for at forstå dig, dit produkt og din forretning.

Ellers kan det nævnes, at flere bureauer også tilbyder gratis videndeling i form af webinarer, kurser, nyhedsbreve, blogindlæg m.m. Her kan blandt andet nævnes bureauet, PL & Partners, der er specialiseret i Facebook-annoncering, som også er dygtige til at lære fra sig. 

Oftest stillede spørgsmål

Prisen for Facebook-annoncering varierer. Det afhænger af mange faktorer, herunder din målgruppe, konkurrencen, tidspunkt for annonceringen og dit budget.

Facebook-annoncering er en online markedsføringsmetode, der bruger Facebooks platform til at nå ud til specifikke målgrupper gennem målrettede annoncer.

For at lave Facebook-annoncering skal du først oprette en Facebook Business Manager-konto. Derfra kan du oprette og administrere dine annoncer, definere din målgruppe og overvåge din annoncers præstationer.

Portræt af Nicklas Aabech
Nicklas Aabech Dinero
Nicklas er Digital Marketing Manager hos Dinero. Han sørger for, at vores løsninger og relevante tilbud når ud til såvel nuværende som potentielle Dinero-brugere, og hjælper i ny og næ til med at producere brugbart indhold til såvel Dinero-brugere og andre, der sidder med gode spørgsmål derude.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram