Hvad er en forretningsplan?
Hvis du skal starte en forretning, kan det være svært at huske og holde overblik over det hele. Her kan en forretningsplan/business plan eller forretningsmodel hjælpe dig rigtig godt på vej. Ved at lave en plan for din forretning sikrer du, at der er tænkt på alle nødvendige dele for at starte en succesfuld virksomhed op.
Det er altså en plan, der skal overskueliggøre din virksomhed og de planer, du har for den i fremtiden – og den skal ikke mindst sørge for, at du ikke mister overblikket undervejs. Det er nemlig godt at få visualiseret de tanker og idéer, du har for din forretning.
Hvorfor skal du lave en forretningsplan?
Når du har fået en god idé, og du ønsker at starte en forretning op, er et af de første step en forretningsplan. Formålet med forretningsplanen er først og fremmest at skabe et grundlag for din nystartede virksomhed. For når du laver en business plan for din forretning, kommer du også automatisk til at tænke på idéen som en forretningsidé.
Du får gjort mere klart, hvad din forretningsidé i virkeligheden er, og hvordan din forretning kommer til at udskille sig. Det får dig til at fremstå mere professionel, fordi du netop er skarp på, hvordan og hvad din virksomhed reelt er.
Det er ikke mindst en fordel at have en business plan, når du skal låne penge af banken, eller du vil overtale en investor til at tage del i din forretning.
Hvad er indholdet?
Hvad en forretningsplan skal indeholde, afhænger af den type virksomhed, du vil starte. Men derfor er der alligevel nogle gængse punkter, som det er godt at have med i din virksomhedsplan:
- Beskrivelse af dit produkt eller ydelse. Det er kernen i din forretning, og derfor skal du tilgå det fra mange vinkler. Hvad ønsker dine kunder af produktet? Og kan du tjene tilstrækkeligt på det?
- Personlige ressourcer. Har du og dine eventuelle medejere de nødvendige personlige ressourcer til at drive virksomheden?
- Markedsbeskrivelse og -potentiale. Før du går ud med din forretning, er det vigtigt at kende det marked, du vil indtage, godt. Find ud af alt om dine konkurrenter og din målgruppe, så du analyserer dig frem til dit eget markedspotentiale.
- Markedsføring. Når du kender markedet godt, kan du også bedre lægge en plan for din markedsføring. Beskriv i planen, hvordan du vil brande dig selv og gøre dine kunder opmærksomme på, hvordan du og dit produkt er unikt.
- Udvikling. I planen kan det være en god idé allerede fra start at beskrive, hvordan virksomheden skal udvikle sig. Start eksempelvis med at lægge en virksomhedsplan for, hvor forretningen skal drives hen om tre år.
- Budget. Med et budget skal du sætte økonomi bag dine idéer. Hænger økonomien og idéen ikke sammen, så skal planen justeres.
- Finansiering. Her skal du lægge en plan for, hvordan du får skaffet den nødvendige økonomi til at finansiere din virksomhed. Overvej hvilke pengeinstitutter eller lignende, du vil have til at finansiere din idé.
Alle punkter i forretningsplanen hænger sammen på den ene eller anden måde. Når du ændrer i ét af dem, vil det derfor påvirke de resterende punkter der er at finde i din business plan.
Skal du holde fast i din forretningsplan?
En forretningsplan er et godt overblik over din forretning. Og det er nødvendigt for nystartede virksomheder. Det er en god måde at få tanker og idéer præcist ned på papiret. Men du skal samtidig heller ikke holde stædigt fast i din plan.
Det er ikke sikkert, du skal følge den ned til mindste detalje, for en virksomhed ændrer sig hele tiden – og du skal derfor også ændre dig med din virksomhedsplan.