Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Lønsum

Lønsum er en afgift, som flere virksomheder betaler. Hvis din virksomhed handler med momspligtige varer, skal du betale moms. Hvis din virksomhed sælger varer, der ikke er momspligtige, skal du ikke betale moms, men lønsum i stedet.

Hvad er en lønsum?

Du har sikkert hørt om afgiften moms før, men formentlig ikke om afgiften lønsum. Lønsum er en afgift på samme vis som moms, men det er en størrelse, der er mindre udbredt end moms. Når en virksomhed handler med varer, er langt størstedelen af varerne pålagt afgiften moms. I disse tilfælde skal den pågældende virksomhed betale moms.

Hvis en virksomhed sælger varer eller handler med andre ydelser, som ikke er momspligtige, skal virksomheden i stedet betale afgiften lønsum. Du kan godt som virksomhed både handle med momspligtige varer og varer, der er fritaget for moms.

Hvordan beregnes lønsum?

Lønsum er en afgift, som ikke er helt så nem at beregne som afgiften moms. Det er nemlig forskelligt, hvordan lønsummen bliver beregnet. Som udgangspunkt bliver lønsummen beregnet ud fra den løn, som din virksomhed samlet set betaler, og af det overskud, som virksomheden har i sin forretning.

Hvor meget, som du skal betale, afhænger af hvilken type af virksomhed, som du driver. Driver du en finansiel virksomhed, skal du betale den højeste sats. Her er der tale om en lønsumsafgift på 11,4 %. Andre typer af organisationer, fonde, foreninger med videre skal betale den lave sats, der ligger på 6,37 %.

Har du en virksomhed, der ingen ansatte har ud over dig selv, kan du alligevel godt skulle betale lønsum. Men i så fald ser regnestykket anderledes ud. Her betaler du i stedet lønsumsafgift af dit samlede overskud frem for summen af dine lønninger.

Hvem skal betale moms?

Alle de virksomheder, der handler med momspligtige varer, skal betale moms. Har du en omsætning på mindre end 50.000 kroner om året, behøver du dog ikke at lade din virksomhed blive momsregistreret. Moms udgør 20 % af salgsprisen. Det vil altså sige, at sælger du en vare til en pris på 100 kr., så vil moms udgøre 20 kr.

Køber du som virksomhed en momspligtig ydelse eller vare hos en anden virksomhed, skal du også betale 20 % i moms. Køber du eksempelvis en tekst hos et tekstbureau til en pris på 500 kr., skal du betale 100 kr. i moms oveni.

Når du er momsregistreret skal du lave momsregnskab hvert eneste år. Hvor mange gange du skal gøre det på et år, afhænger af hvor mange penge, som din virksomhed omsætter for. Det er en god ide at få en revisor til at hjælpe dig med dit momsregnskab. Det samme gælder, hvis du skal betale lønsumsafgift.

 

Så nemt er det at bogføre lønsumsafgift i Dinero

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding