Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 18/09/2018

Lønsumsafgift

Sælger din virksomhed varer eller ydelser, der ikke skal betales moms af, bliver du pålagt en anden form for afgift med navnet lønsumsafgift. Lønsumsafgiften udgør et mindre beløb, som bliver beregnet individuelt for hver enkelt virksomhed. Det er den samlede sum af løn i din virksomhed, som er base for beregningen af, hvor meget du skal betale i lønsumsafgift.

Hvad er en lønsumsafgift?

Som navnet antyder, er en lønsumsafgift en afgift. Det er en afgift, som du betaler til staten på samme vis, som du betaler moms til staten. Hvis du driver en virksomhed, der udelukkende sælger varer eller ydelser, som er momspligtige, behøver du ikke tænke på lønsumsafgiften. Men handler du også med varer eller ydelser, som ikke er pålagt moms, bliver lønsumsafgiften relevant for dig.

Lønsumsafgiften bliver beregnet på forskellige måder. Hvilken metode, som din virksomhed skal anvende, afhænger af hvilken type af virksomhed, som du driver.

Hvem har pligt til at betale lønsumsafgift?

Alle de, der driver en virksomhed, som sælger momsfrie varer eller tjenesteydelser. Det kan eksempelvis være undervisere, vognmænd, læger eller andre typer af behandlere. Der skal per år som minimum være et grundlag på 80.000 kr. at beregne lønsumsafgiften ud fra. Hvis tallene i din virksomhed er mindre, skal du ikke betale lønsumsafgift.

Hvor meget skal du betale i lønsumsafgift?

Hvor moms er knyttet til de enkelte varer og ydelser, som du sælger, forholder det sig anderledes med lønsumsafgiften. Den knytter sig i stedet til den løn og det overskud, der er i din virksomhed.

Hvor meget, som du skal betale i lønsumsafgift, afhænger som udgangspunkt af den type af virksomhed, som du driver, og den samlede løn i din virksomhed. Her er der tale om alle former for løn, som bliver udbetalt i din virksomhed. Også din egen løn og øvrige tillæg til dine ansatte.

Lønsumsafgiften bliver opgjort ud fra en procentsats. Du kan finde den gældende sats og den beregningsmetode, der passer til din virksomhed på SKATs hjemmeside.

Særregler hvis du ingen ansatte har

Er du alene om at drive din virksomhed og derfor ingen ansatte har, kan du stadig komme ud for at skulle betale lønsumsafgift. Det er stadig en obligatorisk afgift, hvis du sælger varer, der ikke er momspligtige. Hvis du ingen ansatte har, bliver lønsumsafgiften i stedet beregnet ud fra størrelsen på det overskud, som du har i virksomheden.

Hvordan betaler du lønsumsafgift?

Du har pligt til at lave et regnskab, som du kan opgøre lønsumsafgiften ud fra. Du beregner selv størrelsen på din lønsumsafgift, som du herefter angiver og betaler til SKAT. SKAT skal have adgang til dit regnskab, så de kan kontrollere, om du har betalt det korrekte beløb.

 

Så nemt er det at bogføre lønsumsafgiften i Dinero

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding