Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 10/09/2018

Økonomisystem

Et økonomisystem har til formål at hjælpe en virksomhed med administrationen af bogføringen. Et eksempel på et økonomisystem er Dinero, der er et online økonomisystem med en lang række af funktioner, som blandt andet gør det let både at sende fakturaer og lave regnskab.

Hvad er et økonomisystem?

Når du har en virksomhed og skal holde styr på alle dine indtægter og udgifter, skal du bruge et økonomisystem. Økonomisystemer er et stykke software. Der netop kan håndtere både regnskabsføring og rapportering af finansielle resultater. Helt afhængigt af flere forskellige parametre såsom størrelsen på virksomheden kan du få flere forskellige økonomisystemer. Hvor du får adgang til den række af funktioner, som du har brug for.

Online og offline økonomisystem

Du kan vælge mellem en online eller en offline løsning. Men i dag er langt de fleste løsninger til økonomisystemer online, og det betyder, at du ikke selv skal døje med en installation. Som der kræver, at du indlæser programmet via en CD-rom.

Hvis du får fat i sådan en løsning, er en af fordelene, at du kun skal betale et engangsbeløb for økonomisystemet. Mens du løbende skal betale for eksempelvis opdateringer eller tilvalg til programmet. Dertil gemmes alle oplysninger lokalt på din computer, hvilket kan være forbundet med problemer i tilfælde af, at din PC går i stykker eller angribes af virus.

Du bør i stedet kaste et blik på de økonomisystemer, der har en online løsning. I stedet for at du selv skal installere programmet fra en CD-rom, downloader du det simpelthen fra udbyderens hjemmeside, og selve programmet og de oplysninger, som du taster ind, gemmes ikke lokalt, men i skyen.

Det betyder også, at du kan tilgå økonomisystemet fra flere forskellige computere, da det typisk blot kræver et log in at tilgå økonomisystemet. Det er en let og brugervenlig måde at arbejde på.

I nogle virksomheder kan du finde en både og løsning. Det vil sige, at virksomheden både benytter sig af den cloud-baserede løsning og den lokale løsning. Det er nemlig ikke altid, at det er muligt for en virksomhed blot med et snuptag at udskifte hele løsningen på en gang. Derfor vælger flere virksomheder at benytte sig en hybrid løsning. Det gælder dog næsten udelukkende ældre virksomheder, der har haft tradition for en in-house løsning. Nye virksomheder kan med fordel benytte sig af en online løsning med det samme.

Hvad skal du vælge?

Inden du beslutter dig for, hvilket økonomisystem du gerne vil have, skal du altså finde ud af, om du ønsker en cloud eller en lokal udgave. Dertil skal du overveje, om du har brug for ekstra funktioner – det kunne være et momsregnskab. Muligheden for at interagere med økonomisystemet via en app, eller om du kan regne med, at systemet selv opdaterer, når der eksempelvis sker lovmæssige ændringer.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding