Automatisk bogføring

Et papirløst regnskab, hvor bogføringen klares helt automatisk. Det lyder da meget rart, ikke? Det er allerede en realitet for mange iværksættere, der med automatisk bogføring har elimineret størstedelen af det manuelle tastearbejde, så de i stedet kan fokusere 100 % på virksomheden og kunderne.

  • Læsetid: 9 min.

  • Sidst opdateret 22/07/2024


Hvad er automatisk bogføring?

Automatisk bogføring er en automatisering af alle de bogføringsopgaver, der tidligere tog mange timer. Ofte var der tale om dobbelt tastearbejde, når du skulle bogføre, og det tog hurtigt en del tid – som du dermed ikke kunne bruge på din virksomhed.

Du kan automatisere både små og store opgaver. Sagt med andre ord gør automatisk bogføring det nemt at håndtere og bogføre bilag. Det frigiver tid til at skabe vækst og give den bedst mulige service. 

Med automatisk bogføring får du:

  • Korrekte og opdaterede data
  • Synkroniseret regnskab
  • Minimering af risikoen for tastefejl
  • Effektivisering af arbejdsgange
  • Bedre overblik over økonomien

Nogen vil gerne have et fuldstændig automatiseret regnskab, så de bare skal fokusere på at skabe den bedst mulige oplevelse for deres kunder. Andre vil gerne have en finger med i spillet. Begge ting er muligt, da du selv bestemmer, hvor meget du ønsker automatiseret.

I Dinero arbejder vi hver dag på at gøre bogføring og regnskab endnu nemmere for iværksættere. Derfor vil eksemplerne i de forskellige afsnit typisk også tage udgangspunkt i, hvordan automatisering gør det nemt at bogføre i vores regnskabsprogram.

Sæt fart på dit regnskab med integrationer

Hvis du har Dinero, kan du skrue op for automatiseringen med blandt andet integrationer, så du får mere tid til at drive og vækste din virksomhed. Se alle integrationer.

Regnskab er ikke enkelt – men det føles sådan med automatisering

Der er mange regler at holde styr på, når det kommer til regnskab og bogføring. Det er dog ikke noget, du skal være nervøs for. Du kan nemlig sagtens bogføre korrekt, selvom du hverken kender til moms- eller bogføringsloven.

Dinero hjælper dig fx med at bogføre på de rigtige konti og med de rigtige skatte- og momsfradrag. Det sker (næsten) helt af sig selv, når du tilføjer bilaget – så “læser” regnskabsprogrammet det og kopierer den relevante information over i bogføringsskabelonen

Men ikke nok med det. Assistenten kan spotte faste betalinger, matche ind- og udbetalinger og meget andet, så du nemt kan bogføre. Det er effektiv automatisk bogføring, da du blot skal godkende bogføringen i overblikket ved at klikke på fluebenet.

Intelligent og nem bogføring

Det skal være nemt og hurtigt at bogføre – ikke besværligt og tidskrævende. Derfor er Dinero spækket med tidsbesparende funktioner, der hjælper dig med at bogføre korrekt, selvom du ikke kender til bogføringsreglerne. Se dem her.

Automatisk bogføring af webshop og salg

Kunstig intelligens, machine learning og deep learning. Kært barn har mange navne. Fælles for dem alle er, at de gør automatisk bogføring muligt for alt fra små til store virksomheder. Automatisk bogføring af salg i butik eller online kan nemt og hurtigt klares på den måde. 

Når det først er sat op, kører det hele automatisk, og du behøver ikke bekymre dig om den del længere. Hvis du arbejder med fx dropshipping, kan du automatisere hele processen – fra første klik til levering og bogføring af betaling. Nemmere bliver det ikke.

En lille advarsel til dig; det kan godt være, du får ekstra travlt i din webshop eller fysiske butik, da du med automatisk bogføring får endnu mere tid til at skabe den gode oplevelse og en virksomhed i vækst.

Millionvis af automatiserede fakturaer

33 % (1.994.124) af alle fakturaer, der er oprettet i Dinero, er oprettet gennem API’et. Alene denne form for automatisk bogføring har sparet brugere for tusindvis af arbejdstimer.
Tallet er fra maj 2024.

Lad dit regnskabsprogram stå for bogføring af kvitteringer og bilag helt automatisk

Du kender det sikkert godt. Du har fået en fysisk kvittering, men når det er blevet tid til at bogføre den, er den forsvundet ud i den blå luft. Hvis du har Dinero Pro, kan du tage et billede og bogføre købsbilaget på mobilen i samme omgang.

Det er faktisk lige så nemt, hvis du har fået kvitteringen/bilaget på mail. Så videresender du det bare til dit regnskab – og sparer en masse tid på administration og bogføring.

En ting som integreret bilagsscan gør det muligt at scanne og bogføre bilag på ingen tid. Kombineret med en digital bogføringsassistent får du også automatisk de rigtige fradrag, så du hverken snyder dig selv eller Skattestyrelsen.

Eksempler på automatisk bogføring

Automatisering er en del af hverdagen for de fleste mennesker i dag – både som privatperson og selvstændig. Det er især ChatGPT, mange har prøvet kræfter med på et eller andet tidspunkt. 

ChatGPT er en del af det, der hedder generativ kunstig intelligens, hvor der er fokus på at skabe nyt indhold, som eksempelvis tekst og billeder gennem diverse machine learning-modeller og algoritmer. 

I Dinero er store dele af bogføringen automatiseret i en eller anden grad. Nedenfor kan du se en liste med udvalgte eksempler på funktioner, der bidrager til automatisk bogføring i dagligdagen:

  • Integrationer
  • Assistenten
  • Automatisk bankafstemning
  • Betalingsforslag
  • Forslag til at bogføre som andre (og gør-som-sidst)
  • Abonnementsfakturering
  • Afskrivninger
  • Dinero Løn

Integrationer er indbegrebet af automatisering. De gør det muligt at få regnskabsprogrammet til at tale sammen med andre systemer, så bogføringen sker automatisk. Det kan fx være med salg, betalinger, løn og lager.

Assistenten samler også en række automatiseringer og giver dig automatisk bogføring på en nem og simpel måde. Her får du forslag til at bogføre som andre og som sidst, betalingsforslag, sende forslag og rykkere og meget mere.

Den automatiske bankafstemning sørger for at afstemme indtægter og udgifter med dine kontoudtog. Det er med andre ord automatisk bogføring, der hjælper dig med at sikre, at kassen stemmer.

Abonnementsfakturering opretter og afsender fakturaer til dine kunder måned efter måned. Det tager få minutter at sætte op, og så kører det helt automatisk. 

Afskrivninger er en anden form for automatisk bogføring, hvor funktionen automatisk afskriver og holder styr på aktiverne for dig. Dinero Løn er et enkelt og nemt lønsystem, hvor du kan lave en gratis lønseddel hver måned – og bogføringen sker helt automatisk.

Oftest stillede spørgsmål

Automatisk bogføring er automatisering af store og små bogføringsopgaver, så du får mere tid til din virksomhed. Manuel bogføring er ofte præget af dobbelt tastearbejde, hvilket tager tid, der er bedre brugt andre steder i virksomheden.

Fordelene ved automatisk bogføring er blandt andet, at du får frigivet tid, som du i stedet kan bruge på at skabe vækst og give optimal kundeservice.

Du kan automatisere hele bogføringen i din webshop, så du ikke skal bekymre dig om den del. Der er mulighed for at automatisere alt lige fra ordregivning og fakturaer til lager og betaling.

Når du automatiserer bogføring af salg, vil tidsbesparelsen blive større og større, efterhånden som virksomheden vokser. Du kan både automatisere fysiske salg i butikker samt online salg, så du får frigivet tid til kunderne og virksomheden.

Fysiske kvitteringer har det med at forsvinde. Hvis du sørger for enten at scanne dem med det samme eller videresende til dit regnskabsprogram, har du dem altid lige ved hånden. Derudover hjælper Dinero med selve bogføringen af dine kvitteringer.

Var denne artikel nyttig?

Relaterede ord

Herunder finder du relaterede ord fra vores regnskabsordbog der relaterer sig til Automatisk bogføring

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram