Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 07/08/2018

Organisationsdiagram

Et organisationsdiagram er et værktøj, som mange virksomheder anvender. Det er et diagram, som på grafisk vis illustrerer, hvem der har ansvar for hvad i en virksomhed eller i en organisation.

Hvad er et organisationsdiagram?

Et organisationsdiagram gør det nemt for enhver virksomhedsejer eller HR-medarbejder at overskueliggøre de forskellige ansvarsområder i den pågældende virksomhed. Hver virksomhed vil have sit helt eget organisationsdiagram, og der findes derfor tusindvis af varianter deraf.

Et organisationsdiagram kan være et nyttigt værktøj for både ledere og ansatte såvel som diverse samarbejdspartnere. Det er nemt at tage i anvendelse, da du i Word kan finde en skabelon til at designe dit helt eget organisationsdiagram.

Hvad er formålet med et organisationsdiagram?

Når du laver et organisationsdiagram for din virksomhed, bliver det illustreret grafisk, hvordan kommandovejene ser ud, og hvilke ansvarsområder der findes. Det giver et retvisende billede af, hvordan det fungerer i din virksomhed, og hvor meget et begreb som hierarki fylder hos jer.

Er der tale om en større organisation eller virksomhed, kan et organisationsdiagram nemt blive meget omfattende. Men det gør det ikke desto mindre vigtigt at anskueliggøre, hvordan det forholder sig i virksomheden. Det er interessant for medarbejdere på alle niveauer såvel som eksterne partnere at tage et kig på.

Overvejer du selv at søge job hos en virksomhed, kan det være meget interessant for dig at tage et kig på den pågældende virksomheds organisationsdiagram. Her får du et billede af, hvordan virksomheden er sat sammen, og hvor langt der eksempelvis er fra leder til den enkelte medarbejder på gulvet.

Eksempel på organisationsdiagram

Her ser du et eksempel på et organisationsdiagram for en mindre virksomhed. Diagrammet tydeliggør, hvem der refererer til hvem, og hvordan virksomheden er bygget op.

Organisationsdiagram

Hvad er organisationsstruktur?

Der findes forskellige måder at organisere en virksomhed eller organisation på. Når vi taler om organisationsstruktur, er der grundlæggende set to grundprincipper: Mekanisk struktur eller organisk struktur.

Den mekaniske organisationsstruktur

Den mekaniske struktur hører i mange virksomheder fortiden til. Den bliver også kaldt for samlebåndsstrukturen, og den er efterhånden ved at være forældet inden for mange brancher.

En mekanisk struktur er kendetegnet ved en høj grad af hierarki og langsomme beslutningsprocesser. Den enkelte medarbejder har ikke friheden til selv at træffe mange beslutninger, og medarbejderne har helt klare og faste roller. Det er især inden for produktionsvirksomheder, at du stadig kan finde den mekaniske struktur, som var den gængse i de gamle dage.

Den organiske organisationsstruktur

Den organiske struktur er den mest anvendte i virksomheder og organisationer i dag. Det er en mere moderne form, som giver plads til kreativitet og innovation hos den enkelte medarbejder. Hierarki er ikke dominerende, og hver enkelt medarbejder har mindre faste roller med mere varierende arbejdsopgaver. Mange virksomheder, der anvender denne struktur, arbejder med teams og har et projektorienteret virke.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding