Organisationsdiagram

Et organisationsdiagram er et værktøj, som mange virksomheder anvender. Det er et diagram, som på grafisk vis illustrerer, hvem der har ansvar for hvad i en virksomhed eller i en organisation.

  • Læsetid: 7 min.

  • Sidst opdateret 04/07/2023


Hvad er et organisationsdiagram?

Et organisationsdiagram gør det nemt for enhver virksomhedsejer eller HR-medarbejder at overskueliggøre de forskellige ansvarsområder i den pågældende virksomhed. Hver virksomhed vil have sin helt eget organisationsstruktur, og der findes derfor tusindvis af varianter deraf.

Et organisationsdiagram kan være et nyttigt værktøj for både ledere og ansatte såvel som diverse samarbejdspartnere. Det er nemt at tage i anvendelse, da du i Word kan finde en skabelon til at designe dit helt eget.

Hvad er formålet med et organisationsdiagram?

Når du laver et organisationsdiagram for din virksomhed, bliver det illustreret grafisk, hvordan kommandovejene ser ud, og hvilke ansvarsområder der findes. Det giver et retvisende billede af, hvordan det fungerer i din virksomhed, og hvor meget et begreb som hierarki fylder hos jer.

Er der tale om en større organisation eller virksomhed, kan et organisationsdiagram nemt blive meget omfattende. Men det gør det ikke desto mindre vigtigt at anskueliggøre, hvordan det forholder sig i virksomheden. Det er interessant for medarbejdere på alle niveauer såvel som eksterne partnere at tage et kig på organisationsstrukturen.

Overvejer du selv at søge job hos en virksomhed, kan det være meget interessant for dig at tage et kig på den pågældende virksomheds organisationsdiagram. Her får du et billede af, hvordan virksomheden er sat sammen, og hvor langt der eksempelvis er fra leder til den enkelte medarbejder på gulvet.

Sådan laver du et organisationsdiagram i Word og PowerPoint

Du kan nemt lave et organisationsdiagram i Word, hvor du kan sætte de forskellige niveauer og grene, som passer med din organisation. Her skal du bruge en “SmartArt-grafik”, som indeholder et layout til et organisationsdiagram – her har Microsoft heldigvis lavet en, der hedder “Organisationsdiagram”.

Når du har klikket på “SmartArt” og valgt dit layout, får du vist et basis layout, du selv kan tilpasse. Det er typisk den helt simple med en leder og nogle medarbejdere samt måske en støttefunktion. Herefter er det blot at ændre indholdet i de forskellige bokse samt tilføje dem, du har brug for.

I PowerPoint foregår det meget på samme måde, når du skal lave et organisationsdiagram. Du finder “SmartArt” under “Indsæt”-fanen, hvorefter du bliver præsenteret for mange forskellige slags grafikker. Klik på “Hierarki” og vælg “Organisationsdiagram”. Så er du klar til at lave dit eget direkte i PowerPoint.

Nu kan du tilpasse de forskellige elementer, så du får det ønskede diagram. Når de er, som du gerne vil have, er der blot tilbage at ændre teksten i boksene.

Husk, at du også kan ændre farverne på indholdet, så de matcher din organisation eller virksomhed.

Organisationsdiagram skabelon

Her ser du et eksempel på et organisationsdiagram for en mindre virksomhed. Diagrammet tydeliggør, hvem der refererer til hvem, og hvordan virksomheden er bygget op. Du kan sagtens bruge den som organisationsdiagram skabelon, hvis du har behov for dette.

Organisationsdiagram eksempel på organisationsstruktur

Hvad er organisationsstruktur?

Der findes forskellige måder at organisere en virksomhed eller organisation på. Når vi taler om organisationsstruktur, er der grundlæggende set to grundprincipper: Mekanisk struktur eller organisk struktur. En organisationsstruktur kan kan sagtens afbilledes i et organisationsdiagram.

Den mekaniske organisationsstruktur

Den mekaniske struktur hører i mange virksomheder fortiden til. Den bliver også kaldt for samlebåndsstrukturen, og den er efterhånden ved at være forældet inden for mange brancher.

En mekanisk struktur er kendetegnet ved en høj grad af hierarki og langsomme beslutningsprocesser. Den enkelte medarbejder har ikke friheden til selv at træffe mange beslutninger, og medarbejderne har helt klare og faste roller. Det er især inden for produktionsvirksomheder, at du stadig kan finde den mekaniske struktur, som var den gængse i de gamle dage.

Den organiske organisationsstruktur

Den organiske struktur er den mest anvendte i virksomheder og organisationer i dag. Det er en mere moderne form, som giver plads til kreativitet og innovation hos den enkelte medarbejder. Hierarki er ikke dominerende, og hver enkelt medarbejder har mindre faste roller med mere varierende arbejdsopgaver. Mange virksomheder, der anvender denne struktur, arbejder med teams og har et projektorienteret virke.

Spørgsmål & svar

Et organisationsdiagram er et diagram der viser en organisation, og hvordan den er struktureret hierarkisk.

Det viser en organisation, og hvordan den er struktureret hierarkisk fra bund til top, og alle sidefunktioner.

Organisationsdiagrammer, kan nemt laves i Word, hvor du kan få et fint grafisk overblik – du kan også bruge andre Office-programmer som PowerPoint og Excel.

Du går til “Insert” og vælger “SmartArt”. Her får du en række valgmuligheder, hvor du skal vælge “Hierarchy”.

Du går til “Insert” og vælger “SmartArt”. Her får du en række valgmuligheder, hvor du skal vælge “Hierarchy”.

Ved et organisationsdiagram for produktionsvirksomheder, har den enkelte medarbejder som regel ikke frihed til selv at tage beslutninger, men har i stedet helt tydelige roller.

 

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram