Hvad er en søstervirksomhed?
For at kunne forklare dig hvad en søstervirksomhed er, bliver vi nødt til først at komme omkring, hvad et moderselskab og et datterselskab er.
Et moderselskab er en virksomhed, der ejer en betydelig andel af en anden virksomhed. Den virksomhed, som moderselskabet ejer en stor del af, bliver kaldt for et datterselskab.
Et moderselskab kan sagtens have flere datterselskaber under sig. Har to eller flere af moderselskabets datterselskaber en tæt tilknytning til hinanden, er der tale om søstervirksomheder.
Kan du være søster uden at have søskende? Nej, det kan du ikke. Det samme gør sig gældende med en søstervirksomhed.
Er datterselskaber med det samme moderselskab altid søsterselskaber?
Nej, det er de ikke.
Et moderselskab kan sagtens have flere datterselskaber, der ikke har noget med hinanden at gøre. Så er der ikke tale om søsterselskaber, men blot datterselskaber.
Hvad skal der så til for, at to datterselskaber er søstervirksomheder? Det vil vi tage et kig på som det næste.
Søstervirksomheder har en tæt tilknytning til hinanden
Det er vigtigt at få på det rene, at en søstervirksomhed er en separat virksomhed.
Selvom en søstervirksomhed har en tæt forbindelse til et eller flere andre søsterselskaber, er virksomheden stadig helt sin egen. Den har sit eget navn, og den har også sit eget personale.
Som et eksempel kan vi tegne et billede af et moderselskab, der står bag to forskellige vindue-brands. De to datterselskaber sælger vinduer i forskellige prisklasser – den ene i luksusklassen og den anden til lavpris. Deres produkter er markant forskellige fra hinanden, og de sender derfor gerne kunder hen til hinanden.
De kan også finde på at køre krydskampagner sammen.
Søstervirksomheder er ikke i direkte konkurrence med hinanden
Søstervirksomheder vil ofte være omhyggelige med ikke at gå i direkte konkurrence med hinanden. De vil typisk tilbyde forskellige produkter eller serviceydelser, henvende sig til forskellige målgrupper eller gå ind på forskellige markeder.
Er de direkte konkurrenter med hinanden, er det en oplagt kilde til konflikt. Derfor vil de som regel forsøge at tilbyde forskellige produkter eller gå ind på forskellige markeder. Ganske enkelt for at undgå at betragte hinanden som konkurrenter.
Oftest stillede spørgsmål