Unified Commerce

Unified Commerce er videreudviklingen af omnichannel. Her knytter du flere systemer sammen til ét, og kan dermed få et bedre overblik over butik, webshoppen og lager - samtidig giver det unikke fordele for dine kunder.

  • Læsetid: 3 min.

  • Sidst opdateret 10/02/2023

Unified Commerce er muligt i Dinero. Connect dit regnskabsprogram med et POS, som Customers 1st, og opnå de mange fordele - eller se vores andre POS-integrationer.

Mere end nogensinde før forventer forbrugere en problemfri købsoplevelse. Derfor er det vigtigt at kunne tilbyde en ensartet oplevelse på tværs af alle kanaler, uanset hvor kunden befinder sig.

Skal din virksomhed kunne følge med kundernes adfærd og forventninger, er det essentielt, at du møder dem ensartet og problemfrit i alle touchpoint i købsrejsen. Og det kan du med en unified commerce-løsning.

Hvad er unified commerce?

Du har måske hørt om omnichannel? Hvis ikke du har, så handler det om at sætte kunden i førersædet.

Omnichannel vil sige at give en sammenhængende kundeoplevelse mellem alle salgskanaler – både online og fysiske.

Med unified commerce tager du omnichannel til næste niveau.

Det handler ikke kun om at give en sammenhængende købsoplevelse på tværs af kanaler, men også om at kombinere systemer. Det vil sige, alt lige fra kassesystem (POS) og webshop til kunde- og lagerstyring.

Unified commerce er derfor en videreudvikling af omnichannel, da det i højere grad samler alle de værktøjer, du bruger i hverdagen, i ét system. Det giver ikke kun en større fleksibilitet for kunderne, men også en bedre indsigt for dig i virksomheden.

Det gør også, at du hurtigere kan tilføje nye salgskanaler, understøtte nye kunderejser og generelt opnå en dybere indsigt i dine kunders adfærd, fordi alting er forbundet.

På den måde kan du nemmere personalisere dine kunders købsoplevelse, når de interagerer med din forretning, hvilket netop er målet med unified commerce.

Derfor skal detailhandlere have en unified commerce-strategi

De fleste detailhandlere bør have til formål at give én sammenhængende oplevelse for kunden. Med unified commerce kan du fremme disse sammenhængende og personaliserede købsoplevelser, der opfylder kundernes forventninger.

Når du samler alle dine data i et enkelt system, kan du få adgang til kundeindsigt i realtid. På den måde kan du spore og administrere hele kunderejsen og forstå kundens vej til et køb.

For at implementere unified commerce i din forretning er det nødvendigt, at du har en plan.

Alle kanaler skal forbindes til et system, f.eks. et POS-system, så du nemmere kan opnå et konstant flow af information, der er ens på alle dine kanaler.

Når dette bliver udnyttet rigtigt, vil du bl.a. kunne:

  1. Reducere tid og omkostninger på tværs af kanaler
  2. Levere ubesværede og hurtigere kundeoplevelser
  3. Øge kundetilfredsheden
  4. Forbinde alle fysiske lokationer
  5. Få indblik og lagring af værdifuld data i realtid
  6. Styrke lagerstyringen

Eksempel på unified commerce i detail

Når du har forbundet dine systemer, giver det dig en dybere kundeindsigt. Alle de oplysninger, som knyttes til et køb, bliver lagret i dit system til fremtidig brug.

Forestil dig, at en kunde besøger din fysiske butik eller din webshop via en computer for at købe en vare eller bestille en service.

Når kunden gennemfører sit køb, opretter de selv eller ved hjælp af en ekspedient, en kundeprofil, hvor de deler deres oplysninger til fremtidig brug.

Alt efter formål, har du nu følgende oplysninger om kunden:

  • Navn
  • Adresse
  • E-mail
  • Telefonnummer
  • Betalingspræference
  • Salgshistorik
  • Bestillingshistorik
  • Og meget mere

Disse oplysninger kan du drage store fordele af. Nu kender du kundens præferencer og vaner. Dem kan du bruge til den fremtidige kundeoplevelse.Det bliver derfor nemmere at forstå, hvilke kundesegmenter din virksomhed har, og hvad de har brug for.

Hvordan kommer du i gang med unified commerce?

Det endelige mål med unified commerce bør altid være at have én kanal, der fokuserer på at forbedre din overordnede service og kundeoplevelse.

Men før du investerer i en unified commerce-platform til din forretning, bør du først vurdere din virksomheds nuværende situation. Herunder hvilken kommunikation, der allerede findes mellem kanalerne.

Derudover er det vigtigt at sikre, at du har den nødvendige teknologiske base, før du begynder at sammenkoble systemerne.

Unified commerce er en optimeringsproces, hvorfor du altid bør starte med at undersøge dine nuværende processer. Gerne gennem mennesker.

Med det mener vi, at du bør teste kvaliteten af den nuværende service og kommunikation, du leverer til dine kunder.

Det kan du gøre ved at simulere kunderejser og undersøge dine processer.

Er din virksomhed klar?

Hvis du vil holde trit med forbrugerne, bør du udnytte de teknologier, der er på markedet.

Unified commerce er fremtiden for detailhandlere. Som virksomhed kan du opnå en større fleksibilitet og få en dyb indsigt i dine kunders præferencer.

Det forbedrer din virksomhed i fremtiden, og gør dig i stand til at levere den sammenhængende detailoplevelse, som kunderne i dag forventer.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram