Sidst opdateret 23/05/2025
Læsetid: 6 min.

Sådan bogføres en forudbetaling fra en kunde

Det hænder, at din kunde har lavet en forudbetaling for noget arbejde, du skal udføre. Dette sker for det meste for at sikre din indtægt. Du kan herunder læse, hvordan du bogfører det i Dinero.

I vores eksempel har kunden forudbetalt 4.000 kr. d. 01/05/2025.

Vi har delt guiden op i fire dele: Oprettelse af beholdningen, bogføring af forudbetalingen, oprettelse af fakturaen og registrering af forudbetaling/restbetaling.

Sådan gør du

Første gang skal du have oprettet en beholdning til bogføring af forudbetalingen.

Klik på Regnskab (mappen) øverst i højre hjørne Kontoplan Opret ny  Beholdning.

Nummer i kontoplanen kan du udfylde med 63030 og give den kontonavn: ‘Forudbetalinger fra kunder’. Alle bankoplysninger kan du efterlade tomme.

Klik på Bogføring → Skabeloner → Finansbilag og udfyld bilaget sådan her:

Dato: Den dag du modtager pengene
Tekst: Forudbetaling fra “X”
Konto: 55000 Bank
Beløb: Beløbet du har modtaget (i plus)
Modkonto: 63030 Forudbetalinger fra kunder

Forudbetalinger fra kunder

 

Tip – Du kan med fordel bruge navnet på den konkrete kunde i tekstbeskrivelsen. Det gør det lettere senere at finde ud af det hele.

I dette tilfælde skal kunden have en faktura på 10.000 kr. inkl. moms

OBS Når du opretter fakturaen til din kunde, skal du huske at tilføje en tekst om forudbetaling. Se eksempel her:

Faktura med forudbetaling

 

Tidligere i guiden registrerede vi forudbetalingen på en beholdning i Dinero. Nu skal vi have forudbetalingen registreret på fakturaen. Senere skal vi også registrere restbetalingen.

For at registrere forudbetalingen på fakturaen skal du klikke på Salg → Vælg fakturaen → Registrer betaling → Udfyld det beløb som blev forudbetalt, vælg dato og beskrivelse → Vælg beholdning Forudbetalinger fra kunder → Registrer betaling.

Registrering af forudbetaling
Når du har registreret forudbetalingen på fakturaen, vil det eventuelle restbeløb fremgå. I dette eksempel vil der være en restbetaling på 6.000 kr.

Når kunden betaler det resterende beløb, skal dette registreres inde på fakturaen. Klik på Registrer betaling. Restbeløbet udfyldes automatisk. Vælg blot dato for indbetalingen og ret eventuelt beskrivelsen. Vælg beholdningen du har modtaget pengene på – det vil i de fleste tilfælde vil være Bank.

Registrering af restbeløb
Du har nu fået oprettet din faktura og registreret både forudbetaling og restbetaling 🙌🏼

Går din forudbetaling på tværs af to eller flere momsperioder?

Har du modtaget en forudbetaling fra en kunde, som falder i én momsperiode, men hvor den endelige betaling og fakturadatoen først ligger i en anden momsperiode? Så skal du være opmærksom på, at momsen skal håndteres allerede på betalingsdatoen – altså i den periode, hvor du får forudbetalingen.

Ifølge momsreglerne skal der nemlig afregnes moms, når betalingen modtages, uanset hvornår varen eller ydelsen bliver leveret. Det betyder, at momspligten opstår i det øjeblik, du får pengene ind – og ikke først, når fakturaen udstedes.

Derfor skal du medtage forudbetalingen i momsangivelsen for den periode, hvor du modtager betalingen. Det gælder både, hvis kunden betaler hele beløbet på forhånd eller kun en del.

OBS: Du skal fortsat følge de fire steps ovenfor, men hvis forudbetalingen går på tværs skal der tilføjes disse to ekstra skridt for at sikre, at momsen bliver håndteret korrekt.

Det første, vi skal gøre er, at vi skal have salgsmomsen til at indgå i den momsperiode, hvor selve din forudbetaling sker.

Dette sker i et finansbilag, som vi finder under “Bogføring” → “Skabeloner” → “Finansbilag”.

Her vil det skulle udfyldes diverse oplysninger som betalingsdato, beskrivelse mv.

  • Konto: 64000 Salgsmoms (udgående moms)
  • Beløb: beløbet skal stå i minus (-2.000 kr. i dette tilfælde)
  • Modkonto: 54060 Periodeafgrænsningsposter

Flytning af salgsmoms for forudbetaling

Når dette er gjort, er salgsmomsen flyttet til den korrekte momsperiode.

Det sidste step er, at du, når restbeløbet er betalt, skal have udlignet den salgsmoms, der automatisk bliver pålagt, når fakturaen er oprettet.

Dette gøres igen i et finansbilag, som vi finder under “Bogføring” → “Skabeloner” → “Finansbilag”.

Her vil det skulle udfyldes diverse oplysninger som fakturadatoen, beskrivelse mv.

  • Konto: 64000 Salgsmoms (udgående moms)
  • Beløb: beløbet skal stå i plus (2.000 kr. i dette tilfælde)
  • Modkonto: 54060 Periodeafgrænsningsposter

Flytning af salgsmoms

Og når dette er gjort, så er du i mål!

Tips & bonusinfo

  • Har du i stedet lavet en forudbetaling til en leverandør? Se her, hvordan det bogføres.
Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link