Sådan bogføres en forudbetaling fra en kunde

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Det hænder, at din kunde har lavet en forudbetaling for noget arbejde, du skal udføre. Dette sker for det meste for at sikre din indtægt. Du kan herunder læse, hvordan du bogfører det i Dinero.

I vores eksempel har kunden forudbetalt 4.000 kr. d. 01/10/2022.

Vi har delt guiden op i fire dele: Oprettelse af beholdningen, bogføring af forudbetalingen, oprettelse af fakturaen og registrering af forudbetaling/restbetaling.

Første gang skal du have oprettet en beholdning til bogføring af forudbetalingen.

Klik på Regnskab (mappen) øverst i højre hjørne Kontoplan Opret ny  Beholdning.

Nummer i kontoplanen kan du udfylde med 63030 og give den kontonavn: ‘Forudbetalinger fra kunder’. Alle bankoplysninger kan du efterlade tomme.

Klik på Bogføring → Skabeloner → Finansbilag og udfyld bilaget sådan her:

Dato: Den dag du modtager pengene
Tekst: Forudbetaling fra “X”
Konto: 55000 Bank
Beløb: Beløbet du har modtaget (i plus)
Modkonto: 63030 Forudbetalinger fra kunder

Tip – Du kan med fordel bruge navnet på den konkrete kunde i tekstbeskrivelsen. Det gør det lettere senere at finde ud af det hele.

I dette tilfælde skal kunden have en faktura på 10.000 kr. inkl. moms

OBS Når du opretter fakturaen til din kunde, skal du huske at tilføje en tekst om forudbetaling. Se eksempel her:

eksempel på faktura

Tidligere i guiden registrerede vi forudbetalingen på en beholdning i Dinero. Nu skal vi have forudbetalingen registreret på fakturaen. Senere skal vi også registrere restbetalingen.

For at registrere forudbetalingen på fakturaen skal du klikke på Salg → Vælg fakturaen → Registrer betaling → Udfyld det beløb som blev forudbetalt, vælg dato og beskrivelse → Vælg beholdning Forudbetalinger fra kunder → Registrer betaling.

registrer forudbetalingen på fakturaen

Når du har registreret forudbetalingen på fakturaen, vil det eventuelle restbeløb fremgå. I dette eksempel vil der være en restbetaling på 6.000 kr.

Når kunden betaler det resterende beløb, skal dette registreres inde på fakturaen. Klik på Registrer betaling. Restbeløbet udfyldes automatisk. Vælg blot dato for indbetalingen og ret eventuelt beskrivelsen. Vælg beholdningen du har modtaget pengene på – det vil i de fleste tilfælde vil være Bank.

registrering af restbeløbet

Du har nu fået oprettet din faktura og registreret både forudbetaling og restbetaling 🙌🏼

[/pro]

Tips & bonusinfo

  • Har du i stedet lavet en forudbetaling til en leverandør? Se her, hvordan det bogføres.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram