Sidst opdateret 29/11/2024
Læsetid: 3 min.

Sådan bruger du Dinero med under 50.000 kr. i omsætning (fakturering som privatperson)

Hvis du ikke er momsregistreret, ikke har et CVR-nummer og omsætter for under 50.000 kroner om året, skal du følge denne guide.

Sådan bruger du Dinero som privatperson uden CVR-nummer

Opret bruger i Dinero

Du skal starte med at oprette en bruger i Dinero. Dette gør du ved at klikke på Opret gratis konto oppe i højre hjørne her.

Udfyld felterne, accepter vores betingelser og klik på Opret gratis konto.

Opret dit firma

Som det næste skal du oprette dig i Dinero. Her klikker du på eller klik her for at oprette dig manuelt

Her udfylder du nu oplysningerne:

  • Ved “Virksomhedstype” vælger du Anden virksomhedstype
  • Ved valg af momsregistrering skal du vælge NEJ – du kan nemlig ikke sælge med moms, når du ikke har et CVR-nummer
  • Ved “Firmadetaljer” udfylder du dit eget navn – det samme gør du med “Att. person”.
  • Resten udfylder du bare så det passer med dine informationer.

Vi har udfyldt med vores informationer nedenfor:

Afslut med at klikke på Opret firma, hvor du så skal oprette dit regnskabsår. Her vælger du den startdato, hvor du skal skrive din første faktura. Tryk på Opret regnskabsår. 

Der er nogle forskellige regler i forhold til fakturering afhængig af hvad du sælger og om det er til en privatperson eller en virksomhed:

  • Hvis du som privatperson sælger en ydelse/tid til en privatson skal du oprette en virksomhed (med formål at tjene penge).
  • Hvis du som privatperson sælger en varer til en privatperson skal du oprette en virksomhed (med formål at tjene penge).
  • Hvis du sælger din tid til en virksomhed skal du oplyse dit CPR nr til virksomheden – enten skriftligt eller ved anden måde, som f.eks. telefonisk. Her skal virksomheden indberette det som B-honorar til dig.

Hvis du i et tilfælde skal oprette en faktura til virksomheden, hvor du skal modtage B-honorar viser vi dig hvordan du gør herunder.

Som skrevet skal du oplyse dit CPR-nummer enten på faktura, telefonisk eller anden måde.
MEN! Vi anbefaler, at du kun indtaster de første 6-cifre. Hvis virksomheden, du har handlet med, spørger om de sidste 4 cifre har de dog krav på at få dem oplyst.

Lad os få kigget på, hvordan du indsætter dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer:

Klik på Indstillinger (tandhjulet) øverst i højre hjørne → Sprog

Klik på Dansk → Under “Faktura/tilbud” skal du finde feltet Tekst i bunden af fakturaen (maks 2 linjer). Her fjerner du teksten “CVR-nr. {{mit-firma-cvr-nr}}” og erstatter det med teksten CPR-nr. xx/xx/xx og klikker Gem i bunden af siden.

I vores tilfælde har vi angivet 11/11/90. Du skal selvfølgelig angive dit 🙌🏼

Så har du sørget for, at du får dit CPR-nummer på din faktura – og du er nu klar til at skrive din første faktura.

Du opretter en faktura ved at klikke på +Opret → Ny faktura. Først gang skal du indsætte dit reg. og konto nr. – derfra er det på helt automatisk. Har du fået lavet ovenstående indsættelse af CPR-nr. og reg. & konto nr. korrekt vil det se sådan ud på din faktura:

Privatperson faktura

Med ovenstående i hus er du nu klar til at lave din første faktura færdig!

Tips & bonusinfo

  • Ønsker du mere viden om omsætningsgrænsen på de 50.000 DKK og momsregistrering, så læs mere her
  • Hvis du ønsker mere viden omkring personlige virksomheder kan du klikke her
  • Har du brug lidt mere viden omkring Dinero kan du tilmelde dig vores “Kom godt i gang” webinar her eller vores guide her

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram