Sådan bruger du Dinero med under 50.000 kr. i omsætning (fakturering som privatperson)

  • Læsetid: 4 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Hvis du ikke er momsregistreret, ikke har et CVR-nummer og omsætter for under 50.000 kroner om året, skal du følge denne guide.

Her er et par tips til andre guides, der kan tænkes at have din interesse, hvis du læser denne guide:

  • Vil du gerne læse mere om omsætningsgrænsen på de 50.000 kr. og momsregistrering – læs mere her.
  • Personlige virksomheder generelt – kan du gøre det i dette blog-indlæg.

I guiden gennemgår vi følgende:

  • Hvordan du opretter dig korrekt i Dinero
  • Hvordan du sætter Dinero op til at sende fakturaer, når du ikke har et CVR-nummer
Sådan bruger du Dinero som privatperson uden CVR-nummer

Opret bruger i Dinero

Som det første, skal du oprette en bruger i Dinero. Det gør du på forsiden af dinero.dk. Her angiver du dit ønskede brugernavn (brugermail), password, accepterer vores betingelser og klikker på “Opret gratis konto”.

Opret dit firma

Som det næste skal du oprette dig i Dinero. Her klikker du på “… eller klik her for at oprette dig manuelt”

Her udfylder du nu oplysningerne:

  • “Virksomhedstype” vælger du “Anden virksomhedstype”
  • “Jeg er momsregistreret. Der skal beregnes moms på alle salg og køb” vælger du “Nej” – du kan nemlig ikke sælge med moms, når du ikke har et CVR-nummer
  • “Firmadetaljer” udfylder du “Firmanavn” med dit eget navn – det samme gør du med “Att. person”. Resten udfylder du bare så det passer med dine informationer.

Vi har udfyldt med vores informationer nedenfor:

Tryk på “Opret firma”, hvor du så skal oprette dit regnskabsår. Her vælger du den startdato, hvor du skal skrive din første faktura -> Tryk på “Opret regnskabsår” – lige om lidt klar til at skrive din første faktura! Se mere om det i 2. del.

Denne del er egentlig meget kort. Den handler blot om, hvordan du får de rigtige informationer med på fakturaen. Det eneste du her skal være opmærksom på er, at du skal have indsat dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer.

MEN! Vi anbefaler, at du kun indtaster de første 6-cifre. Hvis virksomheden, du har handlet med, spørger om de sidste 4 cifre har de dog krav på at få dem oplyst.

Nå, lad os få kigget på, hvordan du indsætter dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer:

Klik på Indstillinger (tandhjulet) øverst i højre hjørne -> Sprog

Dinero sprog

Klik på Dansk -> Under “Faktura/tilbud” skal du finde feltet “Tekst i bunden af fakturaen (maks 2 linjer)”. Her fjerner du teksten “CVR-nr. {{mit-firma-cvr-nr}}” og erstatter det med teksten “CPR-nr. xx/xx/xx”. I vores tilfælde har vi angivet 11/11/90. Du skal selvfølgelig angive dit.

Så har du sørget for, at du får dit CPR-nummer på din faktura – og du er nu klar til at skrive din første faktura.

Den laver du under fanen “Salg” -> Ny faktura. Først gang skal du indsætte dit reg. og konto nr. – derfra er det på helt automatisk. Har du fået lavet ovenstående indsættelse af CPR-nr. og reg. & konto nr. korrekt vil det se sådan ud på din faktura:

Privatperson faktura

Med ovenstående i hus er du nu klar til at lave din første faktura færdig!

Tips og bonusinfo:

  • Kom godt i gang med Dinero
    Der er flere muligheder for at lære Dinero bedre at kende. Du kan tilmelde dig vores “Kom godt i gang med Dinero” webinar, hvor du har mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Eller du kan se vores “Kom godt i gang med Dinero”-guide lige her.
  • Hvad gør jeg, når min virksomhed bliver “rigtig” og får et CVR-nummer?
    Det kan være, at du kan fortsætte på det regnskab, du er i gang med nu. Det kan også være, du ikke kan. Tag fat i vores support-chat, der er åben fra kl. 8 – 23 alle årets 365 dage, så får du vejledning i, hvad du nu skal gøre.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram