Fakturering udenom Dinero – hvordan bogføres det?

  • Læsetid: 5 min.

  • Sidst opdateret 03/08/2022


Har du lavet et salg – men ikke udstedt en faktura fra Dinero?

Har du fx brugt en gammeldags fakturablok eller et andet system til at lave din faktura? Så er du kommet til det rigtige sted. Er din faktura udstedt fra en webshop, timeregistreringssystem eller lignende, kan det hele måske sættes på autopilot med en integration.

Sælger du uden moms? Guidens eksempel er lavet ud fra, at du sælger med moms. Sælger du uden moms, erstatter du konto 1000: Salg af varer/ydelser m/moms, med konto 1050: Salg af varer/ydelser u/moms.

Vær desuden meget opmærksom på konto, modkonto og fortegn på beløb i følgende vejledning. Det er meget vigtigt du opstiller det på samme måde, ellers risikerer du nemt at få bogført omvendt af det tiltænkte.

Sådan bogfører du et salg i Dinero, uden at lave en faktura

  1. Sådan bogføres din faktura

    Det er ikke så svært, men kræver en manuel bogføring. Det skal denne guide nok hjælpe dig igennem.

    Du skal først gå ind i et Finansbilag, som findes på Bogføring > Skabeloner. Udfyld bilaget således:

    Dato: Dato for salget
    Tekst: Angiv fakturanummer
    Konto: 55000 Bank (eller den beholdning pengene er modtaget på)
    Modkonto: 1000 Salg af varer/ydelser m. moms
    Beløb: I plus det du har modtaget inkl. moms

    Bogføring af salg med betaling samme dag

    (Klik eventuelt på billedet for at forstørre det)

    Husk at trykke Godkend til sidst. I ovenstående har vi nu bogført et salg på 5.000 DKK inkl. moms. Dinero sørger for at de 4.000 kroner fremgår som indtægt i resultatopgørelsen og de sidste 1.000 kroner fremgår som salgsmoms.

  2. Sådan bogføres et salg på kredit

    Har du haft en indtægt men som kunden først har betalt på et senere tidspunkt? Så følg med i guiden her.

    Step 1 (kun første gang)

    Opret ny konto i din kontoplan.

    Gå til Regnskab > Kontoplan. Herinde skal du oprette en ny konto ved at trykke på, du har nok gættet det, Opret konto > Konto.

    Denne kalder du 53010 – Salg fra andet system. (Er du i tvivl om hvordan, så kig her.)

    Bemærk at momskoden skal være Ingen moms (Uafhængigt om du sælger med moms eller ej.)

    Salg på ingen moms - meget vigtigt

    (Klik eventuelt på billedet for at forstørre det)

    Step 2

    Vi skal først have oprettet fakturaen på den dag den blev udstedt.

    Dette gøres ved at klikke på Bogføring > Skabeloner. Her finder du skabelonen Finansbilag. Bilaget udfyldes som følger:

    Dato: Fakturadato
    Tekst: Fakturanummer
    Konto: 53010 Salg fra andet system
    Modkonto: 1000 Salg af varer/ydelser
    Beløb: I plus det samlede faktura beløb inkl. moms
    Bogføring af salg på kredit

    Du har nu oprettet dit salg på 5.000, hvoraf 4.000 er en indtægt og 1.000 kroner er moms. Det sørger Dinero for at fordele korrekt når vi bruger konto 1000. Vi har desuden lagt pengene ind som et tilgodehavende på konto 53010 salg fra andet system. Så er de klar til vi modtager pengene i step 3.

    Step 3

    Vi har nu modtaget de 5.000 kroner. De skal nu bogføres ind på vores bank, så de ikke længere står som et tilgodehavende i vores regnskab.

    Gå igen ind på fanen Bogføring → Skabeloner Klik på Finansbilag. Dette udfylder du således:

    Dato: Penge ind
    Tekst: Betaling af fakturanummer
    Konto: 55000 Bank (eller den beholdning pengene er gået ind på)
    Modkonto: 53010 Salg fra andet system
    Beløb: I plus det du har modtaget
    Bogføring af salg ved indbetaling senere

    Du har nu også bogført pengene på din bankkonto og dit tilgodehavende er væk. Her bogføres der ingen moms, da momsen blev beregnet i step 2 da vi lavede salget.

Er du stadig i tvivl om fakturering udenom Dinero? Så husk du altid er velkommen til at kontakte vores support! Det kan du gøre på chatten i nederste højre hjørne. 👍

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram