Faktura til udenlandsk kunde

  • Læsetid: 5 min.

  • Sidst opdateret 18/03/2024


Sådan laver du en faktura til en udenlandsk kunde

Er du i tvivl om, hvordan du bogfører et salg til en udenlandsk kunde? Her er en guide, der viser dig, hvad du skal være opmærksom på i Dinero.

Guiden her forklarer, hvordan du sælger til både private og virksomheder udenfor Danmark (det, som vi kalder EU og Verden).

Generelt er følgende gældende:

  • Salg til virksomheder (B2B) i EU & Verden er i de fleste tilfælde fritaget for moms. Fakturaerne skal derfor sendes uden moms. Det gennemgår vi i denne guide. Sælger du B2B udenfor EU, skal du dog være eksportørregistreret.
  • Salg til private (B2C) i EU er typisk ikke fritaget for moms. Fakturaerne skal derfor sendes med dansk salgsmoms (som udgangspunkt).
  • Salg til private udenfor EU er i de fleste tilfælde fritaget for moms. Du skal dog være eksportørregistreret, hvilket du kan læse mere om her. Er du i tvivl om, hvorvidt du skal sælge med eller uden moms til private udenfor EU, vil vi til enhver tid anbefale dig, at du ringer til SKAT.

BEMÆRK: for en udenlandsk kunde er VAT-nummer lig CVR-nummer.

Første step i processen er at oprette din kontakt korrekt:
Tryk på Opret → Ny kontakt – Under Skift kontakttype kan du vælge enten firma eller privatperson, alt efter hvem du sælger til. Nedenstående eksempel viser oprettelse af et firma.

Når man skal oprette et udenlandsk firma som kontakt, skal det oprettes manuelt. Klik på Indtast firma manuelt.

Opret kontakt1

Indtast alle oplysninger under firmadetaljer og eventuelt også oplysningerne under kontaktoplysninger.

Det er vigtigt, at du husker at udfylde både land og CVR-nummer. I eksemplet her, sælger vi til en virksomhed i Tyskland og kunden har oplyst at deres VAT nummer er DE12345678. Udenlandske virksomheder har to bogstaver foran i deres VAT nummer, som angiver deres landekode. Disse skal ikke medtages, når kontakten oprettes.

Opret kontakt2

Når alle oplysningerne er indtastet korrekt, trykkes på Opret firma.

Næste skridt er at lave fakturaen. Det essentielle her er at vælge den rigtige momstype på produktet, da moms ved handel med udlandet kan variere.

For at oprette fakturaen klikker du på Opret → Ny faktura.

Først vælger du den rigtige kontakt på fakturaen (i dette eksempel vores tyske virksomhed).

Tysk kontakt

Læg mærke til, at Dinero automatisk har hentet landekoden ind.

Vælg herefter et produkt, og tryk på Salg af varer/ydelser m/moms under Konto.

Her foldes en liste ud med de forskellige salgskonti. Vælg her den rigtige momstype for dit produkt. I dette eksempel har vi solgt en ydelse for 800 DKK til en virksomhed i Tyskland, og derfor vælges EU-leverancer – ydelser (rubrik B-ydelser):

Vælg salgskonto

Du kan nu se, at der ikke længere er moms på din faktura (da den undertrykkes), og fakturaen er klar til at blive sendt.Momsfri

Du er nu klar til at fakturere dine udenlandske kunder! 😊

Hvilken konto skal jeg vælge?

Nedenstående oversigt viser, hvilke konti du kan bruge i Dinero, når du skal fakturere dine udenlandske kunder. HUSK, at dette kun en tommelfingerregel, og at der findes undtagelser til reglen.

  • Private i EU: Konto 1000 Salg af varer/ydelser m. moms
  • Virksomheder i EU: Konto 1100 EU–leverancer varer eller 1200 EU-leverancer ydelser
  • Virksomheder udenfor EU: Konto 1255 Salg af varer til udlandet eller 1260 Salg af ydelser til udlandet

Er du i tvivl om, hvilken konto du skal bruge, kan du kontakte vores support, men i visse særtilfælde anbefaler vi, at du ringer til SKAT.

Momskode UVC og Konto 1250 er udgået

I forbindelse med den nye bogføringslov er konto  “1250 – Momsfrit salg til udlandet (rubrik C)” udgået og vi vil derfor anbefale, at du ikke benytter denne konto længere. 

Årsagen til dette er, at den ikke kan mappes til den offentlige standardkontoplan. Hvis du fortsætter med at bruge konto 1250, risikerer du på sigt at få problemer ved rapportering til det offentlige.

Salg til udlandet skal fremover opdeles i varer og ydelser på disse to konti:

  • Salg af varer til udlandet (rubrik C)
  • Salg af ydelser til udlandet (rubrik C)

Hvis du har oprettet produkter, hvor konto 1250 er tilknyttet anbefaler vi, at du tilretter disse produkter, så du ikke benytter kontoen fremadrettet.

For at rette et produkt skal du klikke på Salg → Produkter

Find de produkter, som benytter konto 1250 og klik på produktet. Vælg i stedet “Salg af varer til udlandet (rubrik C)” eller “Salg af ydelser til udlandet (rubrik C)” i Konto og afslut med at klikke på Gem produkt. 

OBS! Hvis dit produkt omhandler både varer og ydelser, skal du slette produktet og oprette to nye produkter, ét til varer og ét til ydelser, som erstatning.

Det er en god idé at skjule konto 1250, så du ikke kommer til at benytte kontoen fremadrettet. Du skjuler kontoen ved at klikke på Regnskab → Kontoplan → Ud for konto 1250 klik på Mere → Skjul konto. 

I forbindelse med den nye bogføringslov er momskode “UVC – Salg til verden (rubrik C)” udgået og vi vil derfor anbefale, at du ikke benytter denne momskode længere. 

Årsagen er, at den ikke kan mappes til de offentlige standard-momskoder. Hvis du fortsætter med at bruge momskode UVC, risikerer du på sigt at få problemer ved rapportering til det offentlige.

Moms ved salg til udlandet er blevet opdelt mellem salg af varer og salg af ydelser:

  • UVV – “Salg af varer til verden (rubrik C)”
  • UVY – “Salg af ydelser til verden (rubrik C)”

Hvis du har oprettet en konto med momskode UVC anbefaler vi, at du ændrer momskoden på kontoen. Du ændrer momskoden ved at klikke på Regnskab → Kontoplan → Ud for konto klik på Mere → Rediger konto → Vælg “UVV – Salg af varer til verden (rubrik C)” eller “UVY – Salg af ydelser til verden (rubrik C)” afhængig af, hvad kontoen vedrører Klik på Gem konto.

OBS! Hvis du har konto 1250 på din kontoplan kan du IKKE rette momskoden – Du skal i stedet skjule/slette kontoen. Det har vi gjort automatisk for dig med mindre du har et produkt tilknyttet kontoen. Hvis du har det, så følg guiden “Konto 1250 er udgået”.

Hvis din konto både omhandler varer og ydelser skal du oprette to nye konti, som erstatning til de gamle, så du har en separat konto til varer og en til ydelser. Se guiden her, hvordan du opretter nye konti.

Tips & bonusinfo

  • Melder Dinero fejl, når du godkender? I 98% af tilfældene skyldes det, at du ikke har angivet både land og CVR-nummer på din kontakt – kig derfor tilbage i første del.
  • Har du behov for SWIFT og IBAN på din faktura? Klik her for at se, hvordan du får det.
  • Har du behov for at fakturere i en anden valuta? Se her, hvordan du gør det. Du kan også benytte dig af valutaomregneren, hvis du skal omregne valuta.
  • Har du behov for at fakturere i et andet sprog? I Dinero kan du fakturere på dansk og engelsk. Du ændrer sproget under Indstillinger oppe i venstre hjørne, når du er inde på fakturaen. Her foldes en side ud, hvor du kan skifte sproget på fakturaen.
  • Når du sender en faktura i udenlandsk valuta, kan der opstå en valutakursdifference, som skal bogføres. Det er heldigvis nemt i Dinero! Se her, hvordan du gør.
  • Når du sælger til virksomheder i EU, skal du én gang om måneden indberette EU-salgslister. Læs mere om det i guiden her.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram