Faktura til udenlandsk kunde

  • Læsetid: 3 min.

  • Sidst opdateret 17/10/2023


Sådan laver du en faktura til en udenlandsk kunde

Er du i tvivl om, hvordan du bogfører et salg til en udenlandsk kunde? Her er en guide, der viser dig, hvad du skal være opmærksom på i Dinero.

Guiden her forklarer, hvordan du sælger til både private og virksomheder udenfor Danmark (det, som vi kalder EU og Verden).

Generelt er følgende gældende:

  • Salg til virksomheder (B2B) i EU & Verden er i de fleste tilfælde fritaget for moms. Fakturaerne skal derfor sendes uden moms. Det gennemgår vi i denne guide. Sælger du B2B udenfor EU, skal du dog være eksportørregistreret.
  • Salg til private (B2C) i EU er typisk ikke fritaget for moms. Fakturaerne skal derfor sendes med dansk salgsmoms (som udgangspunkt).
  • Salg til private udenfor EU er i de fleste tilfælde fritaget for moms. Du skal dog være eksportørregistreret, hvilket du kan læse mere om her. Er du i tvivl om, hvorvidt du skal sælge med eller uden moms til private udenfor EU, vil vi til enhver tid anbefale dig, at du ringer til SKAT.

BEMÆRK: for en udenlandsk kunde er VAT-nummer lig CVR-nummer.

  1. Første step i processen er at oprette din kontakt korrekt:
    Tryk på Opret → Ny kontakt – Under Skift kontakttype kan du vælge enten firma eller privatperson, alt efter hvem du sælger til. Nedenstående eksempel viser oprettelse af et firma.

    Når man skal oprette et udenlandsk firma som kontakt, skal det oprettes manuelt. Klik på Indtast firma manuelt.

    Opret kontakt1

    Indtast alle oplysninger under firmadetaljer og eventuelt også oplysningerne under kontaktoplysninger.

    Det er vigtigt, at du husker at udfylde både land og CVR-nummer. I eksemplet her, sælger vi til en virksomhed i Tyskland og kunden har oplyst at deres VAT nummer er DE12345678. Udenlandske virksomheder har to bogstaver foran i deres VAT nummer, som angiver deres landekode. Disse skal ikke medtages, når kontakten oprettes.

    Opret kontakt2

    Når alle oplysningerne er indtastet korrekt, trykkes på Opret firma.

  2. Næste skridt er at lave fakturaen. Det essentielle her er at vælge den rigtige momstype på produktet, da moms ved handel med udlandet kan variere.

    For at oprette fakturaen klikker du på Opret → Ny faktura.

    Først vælger du den rigtige kontakt på fakturaen (i dette eksempel vores tyske virksomhed).

    Tysk kontakt

    Læg mærke til, at Dinero automatisk har hentet landekoden ind.

    Vælg herefter et produkt, og tryk på Salg af varer/ydelser m/moms under Konto.

    Her foldes en liste ud med de forskellige salgskonti. Vælg her den rigtige momstype for dit produkt. I dette eksempel har vi solgt en ydelse for 800 DKK til en virksomhed i Tyskland, og derfor vælges EU-leverancer – ydelser (rubrik B-ydelser):

    Vælg salgskonto

    Du kan nu se, at der ikke længere er moms på din faktura (da den undertrykkes), og fakturaen er klar til at blive sendt.Momsfri

    Du er nu klar til at fakturere dine udenlandske kunder! 😊

    Hvilken konto skal jeg vælge?

    Nedenstående oversigt viser, hvilke konti du kan bruge i Dinero, når du skal fakturere dine udenlandske kunder. HUSK, at dette kun en tommelfingerregel, og at der findes undtagelser til reglen.

    • Private i EU: Konto 1000 Salg af varer/ydelser m. moms
    • Virksomheder i EU: Konto 1100 EU–leverancer varer eller 1200 EU-leverancer ydelser
    • Virksomheder udenfor EU: Konto 1255 Salg af varer til udlandet eller 1260 Salg af ydelser til udlandet

    Er du i tvivl om, hvilken konto du skal bruge, kan du kontakte vores support, men i visse særtilfælde anbefaler vi, at du ringer til SKAT.

Tips & bonusinfo

  • Melder Dinero fejl, når du godkender? I 98% af tilfældene skyldes det, at du ikke har angivet både land og CVR-nummer på din kontakt – kig derfor tilbage i første del.
  • Har du behov for SWIFT og IBAN på din faktura? Klik her for at se, hvordan du får det.
  • Har du behov for at fakturere i en anden valuta? Se her, hvordan du gør det. Du kan også benytte dig af valutaomregneren, hvis du skal omregne valuta.
  • Har du behov for at fakturere i et andet sprog? I Dinero kan du fakturere på dansk og engelsk. Du ændrer sproget under Indstillinger oppe i venstre hjørne, når du er inde på fakturaen. Her foldes en side ud, hvor du kan skifte sproget på fakturaen.
  • Når du sender en faktura i udenlandsk valuta, kan der opstå en valutakursdifference, som skal bogføres. Det er heldigvis nemt i Dinero! Se her, hvordan du gør.
  • Når du sælger til virksomheder i EU, skal du én gang om måneden indberette EU-salgslister. Læs mere om det i guiden her.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram