Gebyr – Hvordan bogfører jeg det?

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 09/02/2023


Er du i tvivl om, hvordan du bogfører et gebyr fra din bank, telefonselskab, Zettle (vi har en integration – få gebyret overført automatisk), Mobilepay (klik her, hvis du har sendt en faktura, som din kunde har betalt med MobilePay) eller lignende? Så læs med her.

Lad os tage et eksempel

Du skal betale et gebyr på 50 kr. til din bank.

Tryk på Opret → Nyt køb.

Købet udfyldes nu så det passer til dit scenarie. Det vigtige er blot, at du skriver Gebyr under feltet “beskriv hvad du har købt.”

Gebyr - Hvordan bogfører jeg det?
(Klik på billedet for at forstørre det)

Dinero Crowd giver dig nu følgende 3 scenarier:
1. Gebyr til din bank, Skattestyrelsen eller stiftelsesgebyr
2. Gebyr, hvor fakturaen er MED moms
3. Gebyr, hvor fakturaen er UDEN moms.

I vores tilfælde har vi valgt scenarie 1. Bankgebyr på 50 kr. anses nemlig som en formueudgift. Der er ikke skattefradrag for dit gebyr til banken. Derfor skal bankgebyret bogføres på samme måde som gebyr til Skattestyrelsen og stiftelsesgebyr. Når du vælger scenarie 1 bliver det bogført på kontoen: Offentlige bøder og gebyrer.

Klik herefter Godkend. Du har nu bogført dit gebyr.

Tips & bonusinfo

  • Er gebyret fratrukket det, du har fået indbetalt på din salgsfaktura? Det har vi en smart funktion til at bogføre! Se mere her.
  • Det kan være en god idé at bogføre hver dag, selvom det ikke er et krav.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram