Sådan registrerer du indbetaling på salgsfaktura, hvor gebyr er fratrukket

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Vi har gjort det nemt for dig at registrere indbetaling på en salgsfaktura i danske kroner, hvor der er fratrukket et betalingsgebyr. I denne guide kan du se, hvordan det fungerer – og hvor nemt og enkelt det er!

Registrering af indbetaling på en salgsfaktura, fratrukket et gebyr

Lad os tage et eksempel. Vi har lavet en faktura på 125 kroner. Vi har solgt fakturaen gennem en betalingsløsning, der har taget et gebyr. Det gebyr svarer til 4,88 kroner. Vi skal derfor nu registrere, at vi har fået indbetalt 120,12 kroner på vores bankkonto.

For at registrere indbetalingen skal du gå ind på din faktura og trykke “Registrer betaling”. Når du gør det bliver du mødt af følgende billede:

Restbeløbet er et gebyr

I ovenstående har vi registreret en indbetaling på 120,12, der er indbetalt. Vælg nu også, hvilken dato du har betalt den på.

Muligheden “Restbeløbet er et gebyr” kommer automatisk frem, når du skriver et beløb ind, der ikke er det samme beløb, som det din faktura er på (i vores tilfælde 125 kroner). Beløbet må dog maksimum afvige med 250 kroner.

Gebyret bogfører vi helt automatisk på konto 7220 – Porto og gebyrer (uden moms) når du trykker på “gem betaling”.

Du kan også registrer betaling med gebyr på din Dinero app.

Tips og bonusinfo:

  • Denne guide er kun gældende for salgsfakturaer i danske kroner – skal du gøre det på en faktura i udenlandsk valuta, se i stedet denne guide.
  • Grænsen for at registrere betalingsgebyret med ét klik er 250 kroner eller 5% af din faktura.
  • Har du en webshop med flere salg dagligt? Se i stedet denne guide.
  • Hvis du vil vide hvordan man bogfører gebyr, tjek denne guide.
  • Hvis du sælger på nettet og anvender en betalingsløsning, klik her.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram