Der er tre skridt i denne model.
A. Førstegangsopsætning – dette skal kun gøres første gang
Først skal du oprette en beholdning til fx Telmore. Er du i tvivl om, hvordan du opretter en beholdning, så kan du se det her.
Kontonummer: 54050 | Navn: Telmore
Det kunne se sådan ud:

B. Bogfør en forudbetaling – gøres hver gang
Når du laver en forudbetaling, skal den bogføres i et finansbilag. Tryk på Bogføring → Skabeloner → Finansbilag.
Ofte er der et gebyr på betalingen, som skal bogføres for sig selv, hvorfor dette eksempel har to linjer. Er det ikke tilfældet, skal du ikke bogføre linje to.
I dette eksempel er forudbetalingen på 100 kr. samt et gebyr på 1,39 kr. Der er derfor trukket 101,39 kr. i banken.
Udfyld med nedenstående:
Konto: 54050 Telmore
Beløb 100 (i plus)
Konto: 7220 Porto og gebyrer
Beløb 1,39 (i plus)
Konto: 55000 Bank
Beløb -101,39 (minus)
Det kunne eksempelvis se sådan ud:

C. Bogfør forbruget – gøres hver gang
Når du modtager den faktiske regning fra Telmore, skal du gøre som herunder.
Bemærk, at der er moms på hele købet i dette tilfælde. Er der andre ydelser uden moms, skal du huske at bogføre denne del på en konto uden moms.
I dette eksempel har der været et forbrug (inkl. moms) på 23,17 kr.
Klik på + Opret → Nyt køb.
Udfyld bilaget ud fra det pågældende bilag, der er fra modtaget fra fx Telmore. Her er det vigtigt, at der vælges, at bilaget er betalt med beholdningen ‘Telmore’, som vi tidligere har oprettet.
Det kunne eksempelvis se sådan ud:
