Sådan fungerer vores MobilePay-integration
-
Læsetid: 9 min.
-
Sidst opdateret 14/06/2024
Bruger du MobilePay MyShop? Så skal du bruge denne guide.
N.B. MyShop har skiftet navn til “Get Paid”, men guiden er stadig den samme.
Her kan du læse mere om vores integration til MobilePay Integreret betaling – et herligt værktøj til fakturering 😊
Med integrationen kan dine kunder (privatpersoner) lynhurtigt betale dine fakturaer med et swipe i deres MobilePay-app, ligesom du får:
- Automatisk bogføring (du skal kun huske at bogføre den månedlige regning med gebyrer)
- Push-notifikationer, når kunderne betaler eller afviser en faktura
- Penge på kontoen lige med det samme eller samlet én gang om dagen (vælges selv hos MobilePay)
Prisen er 1,49% + 1 krone per betaling ekskl. moms. Du betaler ikke et oprettelsesgebyr.
Vigtigt at vide
Inden vi går i gang med at fortælle, hvordan den fungerer, og hvordan du sætter integrationen op, er her lidt indledende informationer:
- Hver enkelt faktura må maksimalt have en værdi på 100.000 kroner inkl. moms.
- Fakturaen skal være i danske kroner.
- Du skal have MobilePay betalingsintegration for at modtage betaling på MobilePay – klik her for at komme i gang. Dine kunder behøver naturligvis ikke være tilmeldt.
- Muligheden for betaling med MobilePay er sat til som standard på dine fakturaer, hvis du opfylder ovenstående kriterier og har aktiveret MobilePay. Den kan dog til enhver tid slås fra. Det gør du på den enkelte faktura ved at fjerne fluebenet – se hvordan nedenfor i punkt 2 under opsætning.
- MobilePay-integrationen er til alle Dinero-brugere – også dem, der bruger den gratis version.
Du skal først en tur forbi MobilePay
Inden du kan integrere MobilePay med Dinero, skal du først en tur forbi MobilePays hjemmeside og bestille din løsning – brug guiden nedenfor.
Først når du har gjort det, er du klar til at aktivere MobilePay-integrationen i Dinero.
Først skal du oprette dig som kunde → Opret dig her.
Er du allerede kunde hos MobilePay? Så kan du bestille MobilePay Betaling med det samme → Bestil her.
Når du har oprettet dig som kunde, skal du klikke på Bestil løsninger
Herefter skal du vælge løsningen Online betalinger
Når du har gjort dette, skal du trykke på Vælg under Integreret betaling
Nu er der blot tilbage at udfylde bestillingen.
Under “Integrering af løsningen” SKAL du vælge muligheden, Jeg bruger en officiel partner og vælger den fra listen – og efterfølgende vælge Dinero
Vælg Dinero som implementeringspartner, og gennemfør bestillingen.
Når du har gennemført bestillingen, sender MobilePay en mail til dig, når de har set på din bestilling. Vær opmærksom på, at der kan gå noget tid, inden du hører fra dem.
Når du har fået en mail fra MobilePay om, at din bestilling er godkendt, skal du vælge din regnskabspartner → Dinero. Når du har færdiggjort dette trin, kan du opsætte integrationen med Dinero, så vi automatisk bogfører de betalinger, du modtager via MobilePay.
Først skal du logge ind.
- Vælg Rapporter i venstremenuen
- Vælg Regnskabspartner i toppen
- Tryk Redigér partneradgang
Vælg Visma Dinero ApS som regnskabspartner
Når du har valgt Dinero som din regnskabspartner, vil Dinero fremgå af listen, og du er nu klar til at aktivere MobilePay-integrationen i Dinero.
NB. Hvis du tidligere har sat integrationen op, bør integrationen stadig være aktiv. Hvis du har været kunde hos MobilePay, men IKKE sat integrationen op i Dinero, skal du gøre dette for at bruge MobilePay sammen med Dinero.
Opsætning af MobilePay-integrationen i Dinero
For at sætte din MobilePay-integration op, skal du første gang gå til fanen Integrationer, som du finder i menuen til venstre, når du er logget ind.
Her vælger du Installér
I næste step vælger du:
1) hvilken bankkonto MobilePay udbetaler dine penge til og
2) at vi må sende dit CVR-nummer til MobilePay. Vi sender dit CVR-nummer til MobilePay for at tjekke, at du har valgt os som implementerings- og regnskabspartner, som beskrevet i forrige afsnit.
MobilePay-integrationen og nu aktiveret.
Du laver din faktura, som du normalt ville gøre.
Du skal først tage stilling til MobilePay, når fakturaen skal afsendes.
Her kan du i dine indstillinger, i den grå linje over fakturaen, vælge om MobilePay-betaling skal være aktiveret eller ej.
Som standard (på fakturaer i danske kroner og under 15.000 kroner inkl. moms) er MobilePay valgt – du vælger det fra ved at fjerne fluebenet i boksen nedenfor.
Med ovenstående slået til skal du bare sende fakturaen på mail. I denne mail vil kunden modtage et link til betaling af fakturaen gennem MobilePay. Se i næste punkt, hvordan det ser ud hos brugeren.
Husk, at du kun kan bruge MobilePay til at modtage betaling fra privatpersoner (b2c).
Din kunde modtager din faktura på mail – nøjagtigt som vedkommende plejer, når du sender dem en faktura fra Dineros regnskabsprogram.
Når kunden åbner din mail vil vedkommende blive mødt af nedenstående billede:
Klikker din kunde på Hent din faktura, ser det således ud hos kunden:
På computeren
Hvis kunden sidder ved sin computer, bliver vedkommende mødt af nedenstående skærmbillede.
Kunden indtaster sit telefonnummer, og der sendes nu en push-notifikation til kundens mobil.
På smartphone:
Hvis kunden sidder med sin smartphone, trykker vedkommende Åbn MobilePay:
Herefter skal kunden blot logge ind på MobilePay. Alle betalingsoplysninger overføres automatisk, og pengene kan sendes afsted med et enkelt swipe.
Denne del har vi glædet os til at skrive 😊
Du skal nemlig ikke gøre andet end at bogføre den månedlige gebyrregning – og den er der også hjælp til. Alt andet foregår automatisk.
Her har vi registreret, at din kunde har betalt:
Som du kan se af ovenstående skærmbillede, har vi registreret betalingen fra din kunde på beholdningen “MobilePay Invoice”. Den beholdning oprettede vi automatisk, da du aktiverede integrationen.
Og her har vi bogført, at MobilePay har udbetalt penge til din bankkonto:
Når du modtager den månedlige regning fra MobilePay, sætter du blot til betaling i din netbank og bogfører den i Dinero. Bogføringen laver du i et købsbilag som vist herunder:
MobilePays salgsoverblik er under udvikling, men du kan hente en regnearksrapport ud derinde allerede nu.
Den viser alle salg, inkl. Dinero-fakturanumre og status på, om de er betalt.
Log ind på Mobilepay Portalen og klik på:
Salg → Invoice → Eksporter
Så får du sådan en komplet regnearksliste over salg inkl. Dinero-fakturanumre.
Gebyrerne er ikke udregnet på overblikket lige nu, men prisen er 1,5% – dog maks. 20 kr pr. faktura.
Vi har tilføjet en ekstra lækker funktion. Du har nemlig mulighed for at få en push-notifikation på din mobil, når en kunde betaler (eller afviser) din faktura.
Det gælder både vores app til iPhone og Android.
Du kan hente vores apps her:
➡️ iPhone app
➡️ Android app
Var denne artikel nyttig?