MobilePay Invoice – sådan fungerer vores MobilePay Invoice-integration
-
Læsetid: 4 min.
-
Sidst opdateret 01/11/2023
Her kan du læse mere om vores integration til MobilePay Invoice – et herligt værktøj til fakturering 🙂
Med integrationen kan dine kunder (privatpersoner) lynhurtigt betale dine fakturaer med et swipe i deres MobilePay-app, ligesom du får:
- Automatisk bogføring (du skal kun huske at bogføre den månedlige regning med gebyrer)
- Push-notifikationer, når kunderne betaler eller afviser en faktura
- Penge på kontoen lige med det samme eller samlet én gang om dagen (vælges selv hos MobilePay)
Prisen ligger fra 1,75 kroner til maksimalt 2,75 kroner per betaling + 29 kroner ekskl. moms i faktureringsgebyr per måned. Prisen per betaling afhænger af på hvor mange transaktioner du har med Mobilepay Invoice. Du betaler ikke et oprettelsesgebyr.
Du kan se MobilePays standardprisliste her, samt hvad prisen pr. transaktion er, alt afhængig af hvor mange transaktioner du har.
Vigtigt at vide
Inden vi går i gang med at fortælle, hvordan den fungerer, og hvordan du sætter integrationen op, er her lidt indledende informationer:
- Hver enkelt faktura må maksimalt have en værdi på 15.000 kroner inkl. moms.
- Fakturaen skal være i danske kroner.
- Du skal have MobilePay Invoice for at modtage betaling på MobilePay – klik her for at oprette dig. Dine kunder skal naturligvis ikke have MobilePay Invoice.
- Er du tidligere MobilePay MyShop-bruger, opretter du dig gennem dit Dinero-regnskab.
- I forlængelse af ovenstående kan MyShop stadig fint anvendes, hvis man har et kasseapparat eller lignende, som man modtager betaling igennem. Invoice erstatter kun MyShop på faktura udstedt fra Dinero.
- Muligheden for betaling med MobilePay er sat til som standard på dine fakturaer, hvis du opfylder ovenstående kriterier og har aktiveret MobilePay. Den kan dog til enhver tid slås fra. Det gør du på den enkelte faktura ved at fjerne fluebenet – se hvordan nedenfor i punkt 2.
- MobilePay-integrationen er til alle Dinero-brugere – også dem, der bruger den gratis version.
- Prisen ligger fra 1,75 kroner til maksimalt 2,75 kroner per betaling + 29 kroner ekskl. moms i faktureringsgebyr per måned. Intet oprettelsesgebyr.
Opsætning af MobilePay-Invoice
-
For at sætte din MobilePay-integration op, skal du første gang gå til fanen Integrationer, som du finder i menuen til venstre, når du er logget ind.
Her vælger du Installér.

I næste step vælger du:
1) hvilken bankkonto MobilePay udbetaler dine penge til og
2) at vi må sende dit CVR-nummer til MobilePay med henblik på lettere onboarding af MobilePay Invoice. Vi sender dit CVR-nummer til at MobilePay for at tjekke, om du har MobilePay Invoice i forvejen.

Du viderestilles nu til MobilePay, hvor du skal logge ind og bekræfte, at du giver Dinero tilladelse til at integrere MobilePay Invoice i dit regnskab.
Transaction Reporting er en status på den enkelte transaktion og på, hvornår den er overført til din bank. Den bruger vi til automatisk at bogføre dine indbetalinger fra MobilePay.

-
Du laver din faktura, som du normalt ville gøre.
Du skal først tage stilling til MobilePay, når fakturaen skal afsendes.
Her kan du i dine indstillinger, i den grå linje over fakturaen, vælge om MobilePay-betaling skal være aktiveret eller ej.
Som standard (på fakturaer i danske kroner og under 15.000 kroner inkl. moms) er MobilePay valgt – du vælger det fra ved at fjerne fluebenet i boksen nedenfor.

Med ovenstående slået til skal du bare sende fakturaen på mail. I denne mail vil kunden modtage et link til betaling af fakturaen gennem MobilePay. Se i næste punkt, hvordan det ser ud hos brugeren.
Husk, at du kun kan bruge MobilePay Invoice til at modtage betaling fra privatpersoner (b2c).
-
Din kunde modtager din faktura på mail – nøjagtigt som vedkommende plejer, når du sender dem en faktura fra Dineros regnskabsprogram.
Når kunden åbner din mail vil vedkommende blive mødt af nedenstående billede:

Klikker din kunde på “Hent din faktura”, ser det således ud hos kunden:

På computeren
Hvis kunden sidder ved sin computer, bliver vedkommende mødt af nedenstående skærmbillede.

Kunden indtaster sit telefonnummer, og der sendes nu en push-notifikation til kundens mobil.
På smartphone:
Hvis kunden sidder med sin smartphone, trykker vedkommende “Åbn MobilePay”:
Herefter skal kunden blot logge ind på MobilePay. Alle betalingsoplysninger overføres automatisk, og pengene kan sendes afsted med et enkelt swipe.
-
Denne del har vi glædet os til at skrive 🙂
Du skal nemlig ikke gøre andet end at bogføre den månedlige gebyrregning – og den er der også hjælp til. Alt andet foregår automatisk.
Her har vi registreret, at din kunde har betalt:

Som du kan se af ovenstående skærmbillede, har vi registreret betalingen fra din kunde på beholdningen “MobilePay Invoice”. Den beholdning oprettede vi automatisk, da du aktiverede integrationen.
Og her har vi bogført, at MobilePay har udbetalt penge til din bankkonto:

Når du modtager den månedlige regning fra MobilePay, sætter du blot til betaling i din netbank og bogfører den i Dinero. Bogføringen laver du i et købsbilag som vist herunder:

-
MobilePays salgsoverblik er under udvikling, men du kan hente en regnearksrapport ud derinde allerede nu.
Den viser alle salg, inkl. Dinero-fakturanumre og status på, om de er betalt.
Log ind på Mobilepay Portalen og klik på:
Salg > Invoice > Eksporter

Så får du sådan en komplet regnearksliste over salg inkl. Dinero-fakturanumre.

Gebyrerne er ikke udregnet på overblikket lige nu, men prisen er 1,5% – dog maks. 20 kr pr. faktura.
-
Vi har tilføjet en ekstra lækker funktion. Du har nemlig mulighed for at få en push-notifikation på din mobil, når en kunde betaler (eller afviser) din faktura.

Det gælder både vores app til iPhone og Android.
Du kan hente vores apps her:
➡️ iPhone app
➡️ Android app
Tidligere MobilePay-bruger?
Har du tidligere brugt MobilePay MyShop til din virksomhed, behøver du ikke oprette en ny bruger – du skal bare tilvælge MobilePay Invoice inde i dit Dinero-regnskab. Det gør du her.
God fornøjelse 🙂
Var denne artikel nyttig?