Sidst opdateret 08/04/2025
Læsetid: 12 min.

Sådan uploader du et bilag til skyen

Funktionen der gør det muligt at uploade alle dine bilag – for derefter at tilknytte bilaget til en bestemt bilagstype. Alt det kan du læse mere om her.

Sådan fungerer upload af bilag til skyen

I denne guide kan du se, hvordan funktionen med at scanne og uploade bilag virker.

Bilag i skyen er en smart funktion, der gør det muligt at gemme dine kvitteringer digitalt. På alle dine bilag, der fremgår i Bilagsoversigt, kan du vedhæfte kvitteringen, der relaterer sig til netop dette bilag.

Du kan uploade bilag/kvitteringer til skyen på flere måder. Nedenfor gennemgår vi de forskellige scenarier.

Upload bilag til bilagsarkivet

Upload af bilag til skyen

Du kan uploade dine kvitteringer via vores app til iPhone og Android. Det giver dig mulighed for at tage billederne, mens du er på farten – så er du også sikker på, at de ikke bliver væk fra dig. Inde i appen trykker du på det blå plus nederst og klikker på Scan bilag. Tag et billede af din kvittering og tryk på Upload. Så snart du har trykket på Upload til Dinero kan kvitteringen findes i Dinero inde i Bilagsarkivet (som du finder oppe i højre hjørne, når du er logget ind fra computeren).

Bonus – Du kan via appen uploade PDF’er, som du har modtaget på mail til Dinero. Se her, hvordan du gør.

I denne del trækker vi en kvittering ind på bilaget. Denne funktion er særlig relevant, hvis du har din kvittering liggende på din computer. Funktionen kan du bruge på både nye og allerede bogførte bilag.

Du kan trække dit bilag ind i bilagsarkivet. Dette gør du ved at klikke på Bilagsarkiv i højre hjørne og trække bilaget fra computeren direkte ind.

Du kan også trække bilaget direkte ind på et bilag i Dinero. Her trækker du f.eks. filen fra skrivebordet direkte ind på det ønskede bilag og slipper, så bliver filen automatisk indsat 💪🏼

 

For at vedhæfte en kvittering til din bogføring skal du gå til fanen Bogføring Bilagsoversigt. Tryk ind på bilaget og klik på Vedhæft fil.

Når du er inde på bilaget, har du mulighed for at vedhæfte en kvittering. Den vedhæftes ved at trykke på Vedhæft fil. Det er muligt at vedhæfte en kvittering på alle typer bilag, der er oprettet i Dinero, og som kan findes i Bilagsoversigten. Det har derfor ingen betydning, om det er et: Køb, Finansbilag eller en skabelon som f.eks. Flytning af penge mellem beholdninger.

Når kvitteringen er vedhæftet vil dette fremgå som vist på nedenstående billede. I dette eksempel er kvitteringen vedhæftet et købsbilag.

Beløbet er betalt med det samme - kontantkøb

I denne del trækker vi en kvittering ind på linjen i kassekladden. Denne funktion er særlig relevant, hvis du har din kvittering liggende på din computer. Se i nedenstående video, hvordan du tilføjet et bilag til en linje i kassekladden.

Vi har også gjort det nemt for dig at se, om der er vedhæftet en kvittering på et bilag. Dette kan du se under: Bogføring Bilagsoversigt.

Bogføring - Bilagsoversigt

Hvis der er en pil ud fra kolonnen Fil, så er der vedhæftet en kvittering på det pågældende bilag. Tryk på pilen for at downloade den vedhæftede kvittering.

Det er blevet muligt at scanne flere sider ind og uploade som en samlet fil – det kan man f.eks. have brug for, hvis man har en faktura der fylder flere sider. Klik på det blå plus, på appen, og tryk herefter på Scan bilag. Når du har scannet den første side, vil der nederst i højre hjørne af det scannede bilag figurere en blå knap, som viser to sider og et lille plus. Klik på den lille blå knap for at scanne flere sider. Når du har scannet alle siderne klikkes på Afslut og herefter på Upload til Dinero.

Er du i tvivl om, hvordan man deler en fil, så se her. 

Du behøver ikke længere gemme krøllede kvitteringer eller videresende hver enkelt mail manuelt. Med Dinero kan du sende bilag og fakturaer direkte ind i dit bilagsarkiv – helt automatisk.

Bilagene kan komme fra eksempelvis:

  • En PDF-faktura fra leverandører
  • Fakturaer, der er sendt som tekst i en mail (altså ikke vedhæftet)
  • Fysiske kvitteringer fra medarbejdere sendt på mail

Hver bruger har sin egen unikke Dinero-mail, som bilag kan sendes til. Når du modtager fx en faktura på mail, kan du bare videresende den til denne adresse, og så ligger bilaget klar i regnskabet.

Vil du gøre det endnu smartere?
Så kan du oprette en særlig mailadresse kun til bilag – eller opsætte en regel i dit mailsystem, som automatisk videresender bilag fra bestemte afsendere til Dinero.

Det sparer tid og minimerer manuelt arbejde.

Se hvordan du sætter det op her.

Nu skulle du være klædt godt på til at uploade bilag/kvitteringer!

Tips & bonusinfo

  • Hvis du ikke ved, hvor dine bilag bliver gemt. Læs med her
  • Se hvordan du via appen kan uploade PDF-filer, som du har modtaget på mail her
Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram