Google Consent Mode

Mål konverteringer, imens du respekterer forbrugernes valg af samtykke. Indlæg på vegne af Cookiebot.


Google Consent Mode er en win-win-situation for både din online forretning og forbrugernes datasikkerhed.

3. september 2020 er der sket en betydelig forandring, som gør, at du som online forretningsdrivende kan samle mere data på dit website – uden at bryde GDPR-reglerne ifølge Google og flere virksomheder.

Desværre er det fulde potentiale ikke blevet forløst, men de har taget et skridt i den rigtige retning. Der er nemlig tale om et værktøj, som er med til at definere, hvordan data, cookies og persondata skal håndteres og registreres – hvis det virkede korrekt i praksis.

En kombination af juridiske og teknologiske udfordringer gør, at Googles nye værktøj ikke virker helt, som de gerne vil have det til, og det er en skam, for den teoretiske idé bag værktøjet er faktisk ret banebrydende.

Google Consent Mode er et API, som gør det muligt for dit website at bruge forskellige Google-værktøjer som fx Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads og lignende tjenester. Alt sammen baseret på de
besøgendes samtykke i cookie-pop-op-vinduet, som du nok kender fra andre hjemmesider.

Hvis en bruger ikke har accepteret cookies, har Google førhen ikke kunnet registrere
data på den besøgende på websitet, fordi den besøgende ikke får placeret en cookie i browseren, og det er derfor ikke muligt at få værdifuld information på vedkommende. Selvom informationen ikke er personlig, er det, hvad man på fagsprog kalder en ”hård blokering”.

Undgå hårde blokeringer
Med Google Consent Mode er det nu muligt at undgå hårde blokeringer af data, og det gør det til et vigtigt værktøj at få ind på din hjemmeside – for der er værdifulde data at indhente, selv hvis du ikke får hele pakken lige nu.

Værktøjet kan spore brugerne, før de godkender Google Analytics-cookierne, men de kan ikke spore sessionsdata; dvs. at brugeren går fra side 1 til side 2, før der er afgivet samtykke. Derfor slettes alle sessioner, hvor brugeren ikke har godkendt, at dataen må bruges til statistiske formål i cookie-pop-op-vinduet.

Men: Google Consent Mode lader dine Google-værktøjer få information, som ikke er personlige for brugeren – fx tidspunkt for besøg, browser, hvilken hjemmeside brugeren kommer fra, URL-parametre i form af tracking-ID’er fra Google, Facebook og lignende.

Flere konverteringer – styr på GDPR
Google Consent Mode bygger bro mellem digitalt privatliv og online markedsføring ved at sørge for, at din hjemmesides analyse- og marketingsystemer kan køre baseret på hver individuel brugers valg af samtykke.

De prøver i hvert fald på det – de er, som tidligere nævnt, ikke helt lykkedes med selve implementeringen. Men det skal ikke ødelægge, at det er starten på en rejse hen mod at beskytte forbrugeres persondata samtidigt med, at online virksomheder kan bruge data til at levere præcis, hvad kunden har behov for i lige præcis det aktuelle øjeblik.

Der er nemlig ikke nogen tvivl om, at hjemmesider af alle typer og størrelser har brug for indkomst for at overleve og tilbyde alt det gratis indhold og den information, som de fleste brugere forventer af internettet i dag.

For dig, som er virksomhedsejer eller onlineansvarlig, betyder det, at du kan få mere data, bedre konverteringer og samtidig være i fuld overensstemmelse med GDPR. Altså, at du kan få mere ud af dine markedsføringskroner og derved skabe en højere ROAS og større værdi for din betalte markedsføring.

Gæsteindlægsforfatter
Gæsteindlæg
Du har lige læst et gæsteindlæg fra en ekstern ekspert. I Visma Dinero er vi eksperter inden for regnskab og bogføring, men vi har også spændende indlæg fra andre med stor erfaring og ekspertise om relevante emner.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram