Udgivet 30/05/2016

Dinero i samarbejde med Uber

Martin Thorborg
Skrevet af Martin Buch Thorborg
Læsetid: 3 min.
Aftaleindgåelse ved Salecto

Deleøkonomi er kommet for at blive. En bedre udnyttelse af ressourcer med høj brugervenlighed og billige priser ændrer vores forbrugsmønstre hver eneste dag. I mange gennemregulerede økonomier har deleøkonomiens frontløbere imidlertid mødt stor bekymring. Den største stammer fra uigennemsigtighed omkring skattebetaling. Det vil Dinero lave om på. Første skridt er et banebrydende samarbejde med samkørselstjenesten, Uber.

Den cloud- og crowd-baserede regnskabstjeneste Dinero har igennem de seneste år ændret vilkårene for bogføring i mindre virksomheder radikalt. Tjenesten, der har multi-iværksætteren Martin Thorborg ved roret, nærmer sig 100.000 tilmeldte virksomheder og vokser eksplosivt. Successen er kommet i stand ved at forenkle regnskabsprocessen, så mindre virksomheder sparer tid og undgår fejl. Ideen er, at iværksættere og selvstændige skal bruge kræfterne på at udvikle forretningen, fremfor på at svede over bogholderiet.

Deleøkonomiens natur er at gøre ressourceejere til små selvstændige satellitvirksomheder. Vi udlejer og lejer overskydende kapacitet via fleksible webplatforme. Det er essensen af tjenester som Airbnb, Uber, GoMore og langt størstedelen af de nye forretningsmodeller, som deleøkonomien har fostret. Disse nye typer virksomheder er ikke blot fælles om en bølge af nybrud indenfor forbrugsmønstre. De deles også om et kritisk fokus fra mange politiske beslutningstagere og faglige organisationer. Der findes flere årsager til kritikken, men den overordnede anke handler om penge. Nærmere betegnet skattekroner. For hvordan sikrer man, at deleøkonomien ikke bliver en skyggeøkonomi uden bidrag til fælleskassen?

Da deleøkonomiens virksomheder som regel ikke hverken ejer eller driver ressourcerne, og da deres indtjening består i andele af brugernes transaktioner, kan de vanskeligt forestå almindelige driftsopgaver. Da det dermed også er op til de egentlige ressourceejere at sikre korrekt indberetning til SKAT, har mange af deleøkonomiens parter fået kritik og sågar sagsanlæg på halsen.

Derfor var Martin Thorborg ikke i tvivl, da Dinero fik en henvendelse fra en af deleøkonomiens mest markante spillere i Danmark. Dinero skal løse problemet med skattebetaling én gang for alle:

”Det er jo pløk-åndsvagt, at geniale forretninger skal bremses, fordi vores fælles system ikke er gearet til den nye økonomi. De fleste spillere i deleøkonomien ønsker KUN at agere indenfor loven, men skulle de påtage sig ansvaret, var det ikke længere deleøkonomi, og hele det geniale og ressourcebesparende ved modellen ville gå fløjten. Det kan tage år, før lovgivningen er klar. Derfor sprang vi til, da vi så chancen for at løse en af de væsentligste udfordringer.”

Henvendelsen kom fra samkørselstjenesten Uber, der i høj grad har mærket kritikken. Uber får ofte henvendelser fra chauffører, der har spørgsmål til skat. Uber og Dinero er imidlertid så langt i samarbejdet om en fælles transparent skatteindberetningsmodel, at virksomheden ikke tøver med at kalde løsningen for skelsættende:

”Samarbejdet er et eksempel på, at innovative teknologivirksomheder sammen finder løsninger for at gøre det nemmere for danskerne at deltage i deleøkonomien. Det er en naturlig forlængelse af vores eksisterende initiativer for at gøre det lettere for chauffører at betale deres skat. Uber app’en dokumenterer aktiviteten, og Dinero leverer regnskabsmotoren. På den måde kan chauffører vælge at bruge tiden på at køre andre borgere trygt fra A til B, i stedet for at bruge den på at bekymre sig om, hvor vidt der er styr på dokumentationen til SKAT.” siger Bo Iversen fra Uber.

Næste skridt er en fuld integration af regnskabsprogrammet, således at al aktivitet kan indberettes automatisk. Hver chauffør kan derefter udføre et fuldstændigt årsregnskab ved tryk på en knap. Og Dinero-direktøren er ikke sen til at sende en provokation afsted til de gamle forretningsmodeller:

”Det er jo håbløst at se, hvordan hoteller og taxivognmænd er ved at falde over hinanden for at udlove juridiske eller korporlige øretæver til deleøkonomiens deltagere. Naturligvis skal alle leve op til lovgivningen, men det er jo latterligt, hvis jeg skal politianmeldes for at låne min plæneklipper ud til naboen, der til gengæld låner mig nøglerne til sommerhuset. Gad vist hvad de vil brokke sig over, når skattebetalingen er på plads. De burde hellere tænke på at gøre sig selv konkurrencedygtige. Hvis man ikke udvikler sig, dør man.”

Første generation af regnskabsintegrationen er allerede klar, og den fuldautomatiske version ventes lanceret til efteråret. For yderligere information, kommentarer eller fotos, kontakt venligst Rasmus G. Kristensen, S E N S U M på rasmus@sensum.dk eller tlf. 22184156

Martin Thorborg
Martin Buch Thorborg Dinero
Martin er medstifter af Dinero, hvor han sidder i direktørstolen. Han er et kendt ansigt på den danske iværksætterscene med en række succes-startups i bagagen – erfaringer, han i øvrigt deler ud af gennem foredrag rundt i landet.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Søren.

    Jeg kan ikke udtale mig om den politiske del af spørgsmålet – der må vi vente på en retssag 🙂

    Lad mig endelig høre hvis du har andre spørgsmål.

    De bedste hilsner Rasmus

  2. Det giver ingen mening at der skal svares skat af samkørsel, idet der ikke kan tjenes penge på samkørsel. Såe r der jo ikke noget at beskatte. Det handler om at dække udgifter til kørslen, og dele dem med dem der skal samme vej. I modsat fald er der tale om erhvervsmæssig personbefordring.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram