Spring til indholdet

Læsetid: 6 minutter

Q&A: Iværksætter Mille Skjold Madsen

Kan man tale (k)ærligt om privatøkonomi og penge? Og gør vi det? Ikke nok, i følge iværksætter Mille Skjold Madsen, der har gjort det til sin mission at inspirere kvinder til en stærkere økonomi gennem økonomiske tips og rådgivning. Læs med!

Q&A med Mille Skjold Madsen
  • Mille Skjold Madsen
  • 31 år
  • Grundlægger af Økonomista (oekonomista.dk), stiftet i 2017
  • Journalist og content markting lead i Tobi (tobi.dk)
  • Bor på Amager 

Hvad laver din virksomhed?

I min virksomhed inspirerer jeg kvinder til en stærkere økonomi – både gennem mit trykte magasin, Økonomista, som udkommer to gange årligt, gennem Instagram og gennem foredrag i virksomheder, på uddannelsesinstitutioner, biblioteker mm. 

Hvilke valg har du truffet for at tale ind i det kvindelige segment ift. økonomisk rådgivning?

Jeg har været meget bevidst om, at mit Økonomista-univers adskiller sig meget fra de andre finansmedier. Der er smæk på farverne og bløde grafiske linjer i mit magasin, så det ikke bliver kedeligt at læse. Og så går jeg meget op i at kommunikere på en måde, som giver lyst til at beskæftige sig med sin økonomi.

Jeg vil gøre op med stereotypen om, at vi kvinder kun interesserer os for dyre sko eller artikler om, hvad man skal pakke af must-haves til en ferie.

Jeg er træt af, at vi snakker om at “optimere”, “få styr på” – eller af den stereotype: ”Er du helt fortabt, når det gælder din økonomi?”. Og jeg vil gøre op med stereotypen, der nogle gange hersker i dameblade om, at vi kvinder kun interesserer os for dyre sko, eller artikler om, hvad man skal pakke af must-haves til en ferie – og hvordan vi taber 10 kilo. Nogle af os vil hellere høre om, hvordan vi investerer, sørger for en god pension til os selv og forhandler mere i løn. 

Du er gået fra at have en Instagram-konto til at crowdfunde et magasin – og nu have fast job ved siden af?

Ja. Jeg har i lang tid haft en drøm om at skabe et økonomisk magasin til kvinder – fordi det mangler! Da der kom lockdown i marts, havde jeg ikke mulighed for at arbejde efter en barsel med min yngste. Derfor besluttede jeg at teste idéen af. Det ligger ikke til mig at sidde stille.

En iværksætter behøver ikke leve efter myten om, at man kaster alt ind og sover på en luftmadras i baglokalet i tre år.

Jeg kunne godt selv have finansieret det første nummer, men jeg crowdfundede magasinet, fordi jeg ville teste mit produkt af i markedet. Crowdfunding er rigtig genialt fordi 1) du ikke behøver lave et færdigt produkt, før du sender det ud i markedet 2) du hurtigt kan finde ud af, om det har interesse 3) du får kontakt til virksomheder, som ser crowdfundingen. Der igennem kan et samarbejde opstå. 

Jeg er nok lidt en atypisk iværksætter, fordi jeg stadigvæk har et fuldtidsjob. Men jeg vil gerne slå på tromme for, at en iværksætter ikke kun behøver leve efter myten om, at man kaster alt ind og sover på en luftmadras i baglokalet i tre år. Jeg vil bygge min egen virksomhed op, men jeg elsker også mit arbejde, mine kollegaer og chefer – og heldigvis giver de plads til min iværksætterdrøm, fordi de er selv iværksættere.

Jeg vil da lyve, hvis jeg siger, at jeg ikke mange aftener sidder og arbejder, når børnene sover. Til gengæld løber jeg ikke marathon eller bager småkager til skolen. Iværksætteri er mit frirum. 

Så lige nu fungerer begge dele – men jeg vil da lyve, hvis jeg siger, at jeg ikke mange aftener sidder og arbejder, når børnene sover. Til gengæld løber jeg ikke marathon eller bager småkager til skolen. Iværksætteri er mit frirum. 

Hvornår fandt du ud af, at du ville være selvstændig?

Jeg har altid været kreativ i min barndom og haft drive til at skabe noget. Så det har nok altid ligget og luret i mig. Som voksen har jeg haft jobs i startup-verdenen, og det inspirerer ofte til selv at gå i gang med at bygge noget fra bunden. 

Hvad gjorde, at du endte med at tage springet?

Et kursus i entreprenørskab på Journalisthøjskolen inspirerede mig til at gå i gang med min idé og forretningsplan. Jeg fik god sparring fra lærerne, og efterfølgende prøvede jeg min idé af ude i verden. Det holdt overhovedet ikke – men jeg kom i gang, og så fandt jeg ud af det hele undervejs og testede, hvad der virkede og ikke virkede. I dag er jeg godt på vej derhen, hvor jeg vil være med min virksomhed. så det vigtigste er at komme i gang. Resten finder man ud af. 

Hvor lang tid tog det dig at starte?

Jeg har virkelig skullet tage tilløb. De første to år af min virksomhed holdt jeg sporadisk foredrag sideløbende med fuldtidsjob og prøvede at finpudse min idé, men under corona-perioden har jeg for alvor turdet tage springet og satse økonomisk på mit magasin, Økonomista. For mig har det ikke været en falliterklæring at bruge tid på det. Jeg har lært rigtig meget om mit produkt (som i høj grad er mig selv) de sidste tre år –om at drive virksomhed og om alle begynderfejlene, Derfor står mit produkt også langt stærkere i dag, end det gjorde for tre år siden. 

Hvad har været den største udfordring ved at starte din egen virksomhed?

At sælge! Jeg er virkelig god til at skabe og være kreativ, men jeg har skullet lære at sælge mit produkt. 

Hvordan kravlede du over den udfordring?

Jeg erkendte min udfordring og spurgte andre til råds. Som selvstændig har man ikke tid til at sidde og dvæle ved sine udfordringer. Så når jeg løber panden mod muren, spørger jeg i mit netværk og tilbyder min hjælp den anden vej – hvad enten det handler om salg, hjemmesideopbygning eller noget helt tredje. Generelt skal man ikke være bange for at spørge andre om hjælp med ens udfordringer, ligesom man skal træne sin udfordring, fordi man kun bliver bedre af at prøve og fejle. Og prøve igen. Og igen. Og igen. 

Hvem eller hvad inspirerer dig? 

Min datter på 6 år inspirerer mig helt vildt meget med sin frygtløshed, og jeg tænker i høj grad på hende og fremtidens generationer af kvinder, når jeg skaber Økonomista. 

Og professionelt vil jeg sige, at Frederikke Antonie Schmidt, som har skabt Roccamore er utrolig inspirerende at følge på LinkedIn. Hun startede netop også sin virksomhed ud fra et behov og crowdfundede. Og så kommer hun med nogle gode tanker om iværksætteri, som får mig til at tænke. 

Hvordan fandt du på navnet til din virksomhed?

Det var en lang brainstorm en aften med min mand og en flaske rødvin. Vi skrev en masse navneideer op på min datters skoletavle, og så sad jeg efterfølgende på computeren og tjekkede, om de var ledige som domæner. Jeg endte på Økonomista, selvom det er et dødirriterende domænenavn – for hvis jeg har lært noget som iværksætter, så er det, at man altid skal følge mavefornemmelsen. 

Hvad er det bedste ved at være selvstændig?

At jeg bestemmer. Jeg skal ikke spørge nogen om lov og kan gøre lige præcis dét, som jeg synes er bedst for min virksomhed. Og så kan jeg eksekvere utrolig hurtigt, fordi der ikke er langt fra, at jeg beslutter noget til, at jeg kan gøre det – der er jo kun mig i biksen. 

Milles 3 råd til nye iværksættere

  1. Tag et job i en start-up. Du lærer utrolig meget om at bygge en virksomhed, om de fejl man kan begå – og hvordan man tænker forretning ind i sin idé. Jeg har lært meget af at være i startup-virksomheder, fordi man får hands-on-erfaring. 
  2. Spørg andre til råds. Du skal ikke være bange for at række ud i dit netværk. Lyt til, hvad andre siger og tag det, du kan bruge. De kommer ikke med den endegyldige sandhed om, hvordan du skal køre din virksomhed, men deres råd kan inspirere dig til at træffe gode beslutninger. 
  3. Tænk over økonomien. Lad være med at starte ud med at alt skal være perfekt med perfekt hjemmeside, logo, brandidentitet etc. Jeg kører meget efter Fuck it – Ship it princippet om at første version af dit produkt kommer ikke til at være den bedste version, men få den ud i markedet og test det af inden du bruger alt for meget krudt og penge på det.

Hvis din virksomhed får stor (eller større) succes – hvad drømmer du så om? 

At sprede økonomisk viden til endnu flere kvinder. Jeg hører ofte sætningen “Kan du tjene penge på det?”, og jeg synes jo som udgangspunkt, at man skal skabe et produkt, fordi man synes, det er fedt og skaber en værdi for nogen – så kan man altid finde en måde at tjene penge på det. Men formålet og lysten skal være der først. 

At lave regnskab til min virksomhed er…

Sjovt. Jeg kan godt lide selv at sidde og nørde med bilag og bogføring, og det er nok derfor, jeg stadigvæk ikke har udliciteret opgaven til en anden. 

Mille har brugt Dineros siden sin virksomheds start i 2017. Hendes yndlingsfunktion er Dineros digitale bogføringsassistenten, Dinero Crowd. Følg Mille på Instagram på Okonomista.

Louisa Henchel Vinther
Louisa H. Vinther
Louisa er Dineros Content Manager. Hun hjælper med at oversætte flotte regnskabsvendinger til forståeligt dansk og udtænke indhold, der gør regnskabslivet som iværksætter bare en tand lettere.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?