Udgivet 17/10/2025
Læsetid: 15 min.

Udvidet producentansvar for emballage

Udvidet producentansvar for emballage stiller krav om, at virksomheder skal tage ansvar for, hvad der sker med den bagefter – både økonomisk og miljømæssigt – hvis de sætter emballage på markedet i Danmark. Se gennemgang af eksempler og undtagelse for mikrovirksomheder i indlægget.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Skrevet af Lasse Hansen
Udvidet producentansvar for emballage

Hvad er det udvidede producentansvar for emballage?

Det udvidede producentansvar for emballage giver virksomheder et omfattende miljøansvar for de produkter, de sætter på markedet. Fremover har omfattede virksomheder ansvar for hele emballagens rejse – det gælder altså også, når et produkt er blevet til affald.

Se undtagelse for mikrovirksomheder

Du er ikke automatisk undtaget fra reglerne, men der er en særlig undtagelsessituation. Gå direkte til afsnittet.

Producentansvar for emballage pålægger virksomheder, der sælger produkter med emballage i Danmark, et økonomisk og juridisk ansvar for at organisere og finansiere genanvendelsen og indsamlingen af emballagen, når den bliver til affald.

Du kan også sige, at virksomheder nu skal til at betale for affaldshåndtering af emballager, de har sat på det danske marked. Der skelnes mellem to hovedtyper af emballager; engangsemballage og genbrugsemballage.

Producentansvar for emballage og udvidet producentansvar for emballage dækker over det samme og bruges efterhånden som synonymer. Det er dit ansvar at sætte dig ind i reglerne og finde ud af, om du er omfattet af reglerne eller ej.

Dansk Producentansvar er registermyndighed

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er omfattet af reglerne, anbefaler vi, at du tager kontakt til Dansk Producentansvar (DPA). Det er nemlig DPA, der er registermyndighed og træffer afgørelser omkring producentansvaret. Læs mere om DPA.

I oktober 2025 kom det udvidede producentansvar for emballage, som udvider virksomhedernes ansvar i forhold til den emballage, de bruger. Ansvaret kan placeres forskellige steder i værdikæden.

Baggrunden for udvidet producentansvar kort forklaret

Producentansvar betyder, at en virksomhed skal overholde særlige regler inden for en række produktområder. Det gælder blandt andet elektronik, biler, engangsplast og emballage. 

Formålet er at:

  • Fremme genanvendelse og reducere affald
  • Motivere virksomheder til at bruge mere miljøvenlig emballage
  • Flytte ansvaret fra forbrugere og kommuner til producenterne, så de har et økonomisk incitament til at designe smartere emballage

Hvis du sætter emballage på markedet i Danmark, skal du tage ansvar for, hvad der sker med den bagefter – både økonomisk og miljømæssigt. 

Vælger du tung, ikke-genanvendelig plast, bliver det dyrere, end hvis du bruger let, genanvendeligt materiale – og med de nye regler for producentansvar skal producenter nu også være med til at betale for indsamling, sortering og genanvendelse. 

Hvem er omfattet af det udvidede producentansvar for emballage?

I reglerne for producentansvar i Emballagebekendtgørelsen defineres en “producent” som den virksomhed, der første gang tilgængeliggør et produkt på det danske marked. Det er alene den virksomhed, der har producentansvaret – og dermed forpligtelserne.

Men hvad betyder det mere præcist? Det betyder, at det fx kan være en importør, distributør eller virksomhed, der får andre til at producere for sig. I næste afsnit kan du se undtagelserne for mikrovirksomheder. 

En dansk virksomhed kan i udgangspunktet få producentansvaret, hvis den:

  1. får produceret emballager eller påfyldte emballager i eget navn eller varemærke (det kan fx være ved private label)
  2. sætter generisk emballage på markedet første gang (det kan fx være, hvis du fremstiller emballage)
  3. importerer emballage eller påfyldt emballage og sætter dem på markedet første gang (det gælder fx importører og distributører)
  4. udbyder emballager eller påfyldte emballager til mikrovirksomhed

Der er flere forskellige ting, der afgør, hvilken virksomhed der har producentansvaret.

Typen af emballage, størrelsen på virksomheden (der første gang gør produktet tilgængeligt), og om der er varemærke på produkterne, har indflydelse på, hvem der har ansvaret. 

Tre eksempler på virksomheder med forskelligt ansvar:

  • Bryggeri, der sælger øl i flasker – flasker og øl
  • Webshop, der sender varer i papkasser – al emballage
  • Importør, der tager produkter fra udlandet og sælger dem i Danmark – al emballage på produkterne

Vi uddyber de tre eksempler sidst i afsnittet (efter overblikket nedenfor). Her kan du blive klogere på, hvad du skal veje og indberette, og hvornår det er en andens ansvar. 

Først får du lige et kort vejledende overblik over udvidet producentansvar for emballage for de tre eksempler:

RolleHvad tæller med?Hvem rapporterer?
Dansk producentAl emballage omkring eget produkt samt forsendelseProducenten
Webshop (egne produkter)Produkt og forsendelseWebshop
Webshop (videresalg af danske produkter)Kun forsendelsesemballageWebshop
Webshop (import fra udlandet)Produkt og forsendelseWebshop (som importør)
ImportørAl emballage, der kom med varen fra udlandetImportør

Med et udvidet ansvar for emballage tæller al emballage med – det vil altså sige al emballage, som følger produktet frem til forbrugeren.

Det betyder for bryggeriet i dette eksempel, at de ikke kun har ansvaret for kapsler og flasker. De har også ansvaret for den indre og ydre emballage, der bruges til at beskytte, samle og markedsføre produktet.

Type af emballage Eksempel Omfattet af producentansvaret?
Primæremballage Flaske samt kapsel og låg Ja
Etiketter og mærkater Papir-/pastetiket på flasken Ja
Sekundæremballage Ølkasse, sixpack-holder, papemballage og krympeplast Ja
Tertiæremballage Palleindpakning, folie og strækfilm brugt til transport mellem bryggeri og butik Delvist

Hovedreglen er, at du har ansvar for al emballage, der følger med produktet ud til kunden. Det gælder både forbrugeremballage (flaske, etiket og papkasse) og erhvervsemballage (fx transportkasse), hvis de ikke genbruges internt.

Emballagen skal vægtopdeles pr. materiale, da det også skal opdeles på denne måde, når du indrapporterer til producentansvarsregistreret.

For bryggeriet i vores eksempel skal det deles op i glas (flasker), metal (kaspler) og papir/pap (etiketter og ydre kasser). Potentielt skal det også indrapportere plast, hvis det fx  bruges som folie eller krympeplast omkring multipakken.

Men der er en undtagelse for reglerne, hvis emballagen er omfattet af Dansk Restursystem. Hvis det er tilfældet, er de specifikke flasker og dåser undtaget producentansvaret, da de allerede indgår i et særskilt retursystem. Al anden emballage er dog stadig omfattet.

Der er forskel på producentansvaret for en webshop, når det kommer til egne produkter og videresalg af andres produkter. Vi gennemgår begge eksempler nedenfor.

Sælger egne produkter

Hvis virksomheden sælger egne produkter, har den producentansvar for al emballage, der sendes ud til kunden – uanset om der er tale om emballagen omkring produktet eller selve forsendelsen.

  • Primæremballage: flaske, æske, etiket etc.
  • Sekundæremballage: papkasse, omslag, plastik, fyld, tape etc.
  • Forsendelsesemballage: kasse, pose, fyld, tape og etiketter, der bruges til at sende varen til kunden

Webshoppen skal vægtopdele pr. materiale i rapporteringen til producentansvarsregisteret.

Videresælger andres produkter

Producentansvaret i dette tilfælde afhænger af, hvor varen kommer fra.

Hvor kommer varen fra? Hvem har ansvaret? Hvad skal webshoppen gøre?
Fra dansk producent Producenten Webshop skal kun rapportere emballagen til forsendelsen – emballage til produktet er allerede indberettet af producenten
Fra udenlandsk producent (uden dansk registrering) Webshoppen Webshop er importør og får dermed producentansvaret for emballage til både produkt og  forsendelse.

Her er et eksempel med en webshop, der både sælger egne hudplejeprodukter og internationale brands.

  • Egne produkter – ansvar for krukke, låg, æske, etiket, papkasse, tape etc.
  • Franske produkter – ansvar for både emballage og forsendelse, da producenten ikke er registreret i Danmark
  • Danske produkter – webshop har kun ansvar for forsendelseskassen og emballage, der tilføjes ved afsendelse (producenten rapporterer alt andet)

I eksemplet er det franske produkter, men det kan selvfølgelig også være fra andre lande – det essentielle er, at producenten ikke er registreret i Danmark.

Du bliver automatisk omfattet af producentansvaret som importør. Det gør du, da du er den første, der bringer  emballagen ind på det danske marked (altså tilgængeliggør den).

Det betyder, at du skal indberette al emballage, der følger med varerne fra udlandet. Det gælder også, selvom du videresælger dem uændret til danske butikker og webshops.

Type af emballage Eksempel Omfattet af producentansvaret?
Primæremballage Emballage omkring selve produktet (fx glas, æsker og etiketter) Ja
Sekundæremballage Kasser, krympeplast, multiopak, displayemballage Ja
Tertiæeremballage Transportpaller, folie, strækfilm etc. Ja (hvis det ikke returneres  eller genbruges internt)
Forsendelsesembalalge Hvis du også sælger direkte til slutkunde Ja

Her er et eksempel, hvor du importerer produkter fra Tyskland og videresælger dem til danske butikker.

Du har ansvaret for al emballage, der følger med de importerede varer ind i Danmark. Du skal derfor indberette vægten for hvert enkelt materiale (pap, plast, glas etc.) – du skal også medregne papkasser, hvis du videresender dem i dine egne.

Du kan se flere eksempler på Miljø- og Ligestillingsministeriets hjemmeside – og hvilke virksomheder der har emballageansvaret.

Hvad betyder det at tilgængeliggøre?

Hvis du leverer en påfyldt eller tom emballage med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse på det danske marked, tilgængeliggør du det.

Mikrovirksomheder kan være undtaget for producentansvaret

Hvis du har en mikrovirksomhed, skal du være særlig opmærksom. Du er nemlig ikke automatisk undtaget fra reglerne, men der er en særlig undtagelsessituation, som primært gælder, når du får din emballage fremstillet i Danmark eller leveret af danske leverandører.

SituationUndtagelse?Hvem har ansvaret?
Emballagen fremstilles eller leveres af en dansk emballageproducent/leverandør til mikrovirksomheden. Link.JaEmballageproducenten
Emballagen importeres fra udlandet af mikrovirksomheden. Link.NejMikrovirksomheden
Mikrovirksomheden fremstiller selv emballage eller får den produceret i udlandet til salg i Danmark. Link,Ja (i visse tilfælde)Mikrovirksomheden
Mikrovirksomheden leverer emballerede produkter (ikke kun emballagen). Link.NejMikrovirksomheden kan blive ansvarlig (hvis anden virksomhed ikke tager producentansvaret)

Hvis du køber din emballage i Danmark, er du helt fritaget, uanset om der er varemærke på emballagen eller ej. Du har producentansvaret i de andre eksempler.

Definition på en mikrovirksomhed

En mikrovirksomhed beskæftiger under 10 personer, og har enten en årlig omsætning eller samlet årlig balance under 2 mio. euro.

Bagatelgrænse ved emballage under otte ton – mere enkel indberetning

Hvis din virksomhed tilgængeliggør emballagemængder under otte ton, undtager det ikke virksomheden fra reglerne. 

Bagatelgrænsen på otte ton betyder i stedet, at virksomheden har mulighed for at lave en mere simpel indberetning – den må dog gerne frivilligt lave den mere detaljerede. Uanset hvad skal virksomheden være registreret og betale miljøbidrag.

Sådan gør du, hvis du har udvidet producentansvar for emballage

Hvis du er omfattet af reglerne for udvidet producentansvar for emballage, er der en række ting, du har pligt til at gøre:

  1. Registrer virksomheden i producentansvarsregistret
  2. Indberet emballagemængder (inden d. 1. juni hvert år)
  3. Betal gebyrer i løbet af kalenderåret

Du skal indberette for henholdsvis engangsemballage og genbrugsmateriale. Hvis du tilgængeliggør engangsemballage, er det også et krav, at du melder dig ind i en kollektiv ordning – som organiserer og varetager den praktiske håndtering.

Dansk Producentansvar har lavet en vejledning til registrering og indberetning, du kan bruge.

Oftest stillede spørgsmål

Alle virksomheder, der første gang tilgængeliggør emballage eller emballerede produkter på det danske marked, vil være omfattet af reglerne for producentansvar for emballage.

“Tilgængeliggørelse” betyder, at virksomheden bringer emballagen i omsætning, distribution eller sælger den videre (direkte eller indirekte) med henblik på, at den anvendes i Danmark – og producentansvaret kan placeres hos forskellige typer virksomheder i værdikæden.

Prisen for producentansvar for emballage varierer og afhænger meget af mængde, materialetype og den kollektive ordning, du vælger. Emballagen kan være “rød”, “gul” og “grøn”, og plast er eksempelvis langt dyrere end pap.

Du skal blandt andet betale gebyr til den kollektive ordning, DPA og Miljøstyrelsen, ligesom der kan være diverse andre gebyrer, kontingenter og bidrag.

Vejledende eksempel på omkostninger i 2025:

  • DPA mængdegebyr for emballage – 74,67 kr. pr. ton
  • Gebyr til Miljøstyrelsen – 25 kr. pr. ton
  • Kollektiv ordning (fx papemballage) – ~ 2,9 kr. pr. kg + DPA + Miljøstyrelsen
  • Medlemskontingent (Emballageretur) – 1.500 kr. pr. år

Det betyder, at en virksomhed har omkostninger for omkring 4.500 kroner ved 1.000 kg. pap (hvor eventuelle mergebyrer på baggrund af emballagens klassifikation kommer oveni).

Det er ikke på alle produkter, der er udvidet producentansvar. Det er kun på de produkter, hvor EU har vedtaget specifikke krav, og de omfatter:

  • Emballage
  • Elektronik
  • Batterier
  • Fiskeredskaber
  • Biler
  • Udvalgte engangsplastprodukter

Du kan læse mere på DPA’s hjemmeside.

Emballage skal forstås meget bredt. Det dækker over alle produkter af en hvilken som helst art og materiale, der bruges til pakning, beskyttelse, håndtering, levering og præsentation.

Du skal indberette emballagemængder ud fra følgende kategorier:

  • Plast
  • Pap
  • Papir
  • Træ
  • Glas
  • Jernholdige metaller
  • Aluminium
  • Mad- og drikkevarekartoner
  • Keramik
  • Kork
  • Porcelæn
  • Tekstil

Der er ikke tale om en udtømmende liste, men ovenstående er de mest typiske.

Nej, du skal kun registrere dig, hvis du er omfattet. Det er dog vigtigt, at du hele tiden er opmærksom, da du skal registrere dig senest 14 dage før, tilgængeliggørelsen af emballagen påbegyndes.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

Skriv en kommentar

0 kommentarer