Start webshop – guide til hjemmeside med online shop

Du kan nemt og hurtigt starte en webshop. Det tager dog tid og hårdt arbejde at drive og skabe en succesfuld webshop. Vi har lavet en udførlig guide, så du undgår de klassiske fejl og skaber et godt fundament for succes.


Hvad er en webshop?

En webshop er en online butik, som altid har åben. Det hele foregår altså på internettet, og dine varer bliver sendt direkte hjem til dig, når du har betalt dem. Du kan besøge en webshop og købe fx varer og ydelser fra din mobiltelefon, tablet og computer. 

Der findes webshops, som udelukkende er B2B (Business to Business) eller B2C (Business to Consumer). I dag er mange webshops dog en blanding, hvor de både har en løsning til virksomheder og en til private – det gælder fx Elgiganten og nemlig.com.

Senere i indlægget kan du læse mere om, hvad du skal have styr på, inden opstart af webshop samt undervejs i forløbet. Vi kommer omkring det hele i guiden – trin for trin.

Start din webshop på den rigtige måde med vores guide

I bund og grund kan du starte en webshop på nul komma fem. Det svære er nemlig ikke selve opstarten. Det er nemlig driften, som er udfordringen for de fleste. Det kræver hårdt arbejde at få – og drive – en succesfuld webshop.

Det er dog en god idé at gøre sig nogle overvejelser og forberede sig inden, hvis du vil gøre det professionelt – det kan du læse mere om i næste afsnit eller ved at besøge vores iværksætterunivers.

Det skal du have styr på, hvis du vil starte en webshop:

  1. Formål 
  2. Produkter
  3. Forretningsplan
  4. Erhvervskonto
  5. Regnskab og bogføring
  6. Webshop-platform og -løsning
  7. Lagerstyring
  8. Betalingsgateway og -løsning
  9. Fragthåndtering
  10. Returnering og fortrydelsesret
  11. Kundeservice
  12. Daglig vedligeholdelse og drift

Der kan selvfølgelig være flere trin i at starte en webshop. Men ovenstående skal de fleste igennem – der er typisk færre, hvis der er tale om dropshipping. Trinene 1-10 er ting, du bør have styr på, inden du lancerer din hjemmeside og online shop. 

Du kan med fordel lave en markedsanalyse, som noget af det første. Så har du god viden om markedet, kunder og produkter. Du skal selvfølgelig også have styr på den daglige drift og vedligeholdelse af webshoppen. Det kommer dog først, når den er live.

Vær opmærksom på, at du skal have et CVR-nummer for at få en betalingsaftale samt importere varer. Banken vil som regel også kræve, at du har en erhvervskonto, hvis du vil drive en webshop på professionel basis.

Integrationer til din webshop sparer dig for masser af manuelt arbejde. De lader dig automatisere mange af de tidskrævende processer, så du får mere tid til at fokusere på din forretning. Der findes integrationer til webshop-løsninger, betalinger, fragt og meget andet.

Gratis regnskabsprogram til webshops

Hvis du vil starte en webshop og lave det meste selv

Lad os være ærlige. Det kræver en meget bred teknisk viden, hvis du vil lave din webshop selv – altså kode det meste selv. Du har selvfølgelig mulighed for at købe en skabelon og bygge videre på den, men det vil alligevel tage noget tid at lave en god webshop på den måde.

Den helt store fordel ved selv at have fingrene nede i kode-dejen er, at du selv kan optimere og tilpasse webshoppen, som tiden går. Hvis du får brug for nye features, skal optimere hastighed eller noget tredje, kan du selv gøre det.

For en person med lidt teknisk snilde kan Shopify være en god løsning. Platformen har det de fleste ting, og du kan selv tilpasse det meste. De har også tjenester og værktøjer til alt det, du har brug for, når du skal starte en webshop og drive den.

Hvis du køber en færdig webshop-løsning og -platform

Hvis du ikke har de store tekniske evner, kan du købe en færdiglavet webshop-løsning. På den måde har styr på alle de tekniske ting, og den fremstår flot og lækker out of the box. Hvis du senere skal lave tilpasninger, skal du typisk bruge en udvikler, så du skal sætte penge af til det.

Hvis du hælder til start af webshop på denne måde, kan du med fordel vælge en platform, hvor det er muligt at tilkoble nye elementer og integrere med andre systemer, uden at det kræver mange udviklingstimer.

Her kan du med fordel vælge en platform som Shoporama. Det er et fleksibelt system, hvor du kan udvikle en af de mange skabeloner, så den passer lige præcis til din online shop, selvom du ikke er udvikler. De har desuden et væld af funktioner og integrerer med de fleste servicer.

Det skal du have styr på ved opstart af webshop

Før du starter din webshop, er det vigtigt, at du har styr på gældende regler og lovgivning. Du kan fx starte og drive en webshop uden CVR-nummer, men det er teknisk set umuligt. Du kan blive klogere på skatteregler og lovgivning før opstart via linket.

I vores trin for trin-guide til opstart af webshop tager vi dig igennem alle de praktiske overvejelser om fx valg af platform og hosting. 

Vi kommer blandt andet ind på:

  • Webshop-løsning
  • Hosting af domæne
  • Betalingsgateway
  • Indløsningsaftale
  • Momsregistrering
  • Importregistrering
  • Krav til din webshop
  • Bogføring og regnskab

En webshop er i bund og grund en hjemmeside med en online shop. Det er altså den klassiske hjemmeside, hvor der er tilknyttet en eller anden form for shop. Det kan gøres på forskellige måder, og vi kigger på fordele og ulemper ved de forskellige muligheder.

Overvej også, om det giver mere mening at oprette et selskab og lade det starte webshoppen i stedet for at den som fx en enkeltmandsvirksomhed. Der er nemlig fordele og ulemper ved de forskellige virksomhedstyper.

En god webshop-løsning afhænger af dine krav og behov

Der er mange udbydere af webshop-løsninger og -systemer. Derfor er det vigtigt, at du som det første sætter dig ned og bliver helt skarp på dine krav og behov. Er dansk support vigtigt, skal du have bestemte features, og skal hjemmesiden være responsiv?

De forskellige løsninger har forskellige fordele. Det er også værd at overveje, om du skal kunne skalere webshoppen senere hen, så du ikke starter en webshop, der ikke kan vokse når det begynder at gå godt. 

Eksempler på muligheder i en webshop:

  • Responsivt design
  • Skalerbarhed – både af hjemmeside og katalog
  • Dansk support
  • Nemt at komme i gang og bruge
  • Mange features
  • Stærk på SEO
  • Kræver udviklerkompetencer
  • Gode skabeloner
  • E-mail-værktøjer
  • Mulighed for integrationer og plug-ins
  • Antal produkter (er der ubegrænset eller et max.)
  • Tilbyder betalingsløsninger
  • Fleksibilitet (er det muligt at tilpasse løsningen)
  • Open source eller hosted løsning

Ovenstående er bare nogle af de ting, du kan kigge efter, når du starter en webshop og skal vælge en webshop-løsning. Hvis løsningen kræver udviklerkompetencer, vil det være en ekstra udgift, du skal have med i dit budget, hvis du ikke selv har evnerne.

Pris er selvfølgelig også et vigtigt element – både ifm. opstart af webshoppen samt skalering af denne. Vil det fx være dyrt og besværligt at skalere en løsning, er det måske værd at overveje en dyrere “starter-løsning”, som på sigt giver dig flere muligheder.

Fx giver en open source-løsning masser af fleksibilitet, samtidig med at det er en billig løsning. De kræver dog ofte også hjælp fra en programmør, hvis der skal ændres noget, og der er risiko for kompatibilitetproblemer ved skalering, da der typisk er tale om skræddersyede løsninger.

En hosted løsning er god til begyndere, som har minimal eller ingen erfaring med programmering. Du kan fx vælge mellem et par simple skabeloner, og udgifterne er som regel faste. Fleksibiliteten er ofte begrænset, og det kan være dyrt at flytte til en ny platform.

Hosting af domæne og webhotel – et must ved opstart af webshop

Når du har købt et domæne (DK Hostmaster administrerer alle danske domæner), skal det hostes. Et domæne er kort sagt navnet på webshoppen, dine kunder taster ind i Google – fx www.minwebshop.dk. 

Hosting kan sammenlignes med husleje. Du betaler et beløb for, at din hjemmeside er tilgængelig 24/7, når folk taster domænenavnet (navnet på webshoppen). Domænet peger på et webhotel, som er det sted, din hjemmeside med online shop er placeret og styres fra. 

Du kan købe hosting og webhotel hver for sig, når du vil oprette en webshop. Mange tilbyder dog også en samlet pakke, hvor du får hosting og webhotel i en samlet løsning. Det kan være en god løsning for dig, som ikke har de store tekniske evner.

Betalingsgateway/-løsning gør det muligt for dine kunder at betale

Du kommer selvfølgelig ikke til at give dine varer eller ydelser væk gratis. Derfor skal du have en løsning allerede inden opstart af webshop, der gør det muligt for dine kunder at betale. Det er her, en betalingsgateway kommer ind i billedet.

Kort fortalt er betalingsgatewayen et stykke software, som gør det muligt for kunderne at betale på en sikker måde – det er betalingsvinduet, hvor brugerne indtaster fx kortinformationer. Betalingsløsningen er det, der adskiller en hjemmeside fra en hjemmeside med online shop.

Sådan fungerer betaling i en webshop typisk:

  1. Kunde kommer forbi webshoppen
  2. Vælger produkter og går til betaling
  3. Betalingsvinduet vises (via betalingsgatewayen)
  4. Kunde taster sine kortoplysninger
  5. Kortindløseren godkender oplysningerne
  6. Bekræftelse på betaling vises i webshop og sendes til kunde på mail
  7. Indløseren trækker pengene fra kundens konto og sender til dig

Du må ikke trække pengene fra kundens konto, før du har sendt varen. Der er dog en undtagelse, hvis der er tale om en vare, som er særlig fremstillet til kunden. Her må du godt kræve, at dele af beløbet eller det fulde beløb trækkes forud.

Der er mange forskellige betalingsmuligheder. Led efter en, der kan håndtere flere betalingsformer og indløsere – fx bør den understøtte Visa/Dankort og Mastercard samt have Nets som indløser. Du kan læse mere om indløsere og indløsningsaftaler i næste afsnit.

Mange kunder foretrækker også muligheden for fx MobilePay og Apple Pay. Her skal de nemlig ikke have kortet frem. Du skal også have en betalingsløsning, hvis du vil gøre det muligt for kunderne at betale med MobilePay og Apple Pay – både i webshop og app.

Skal betalingerne bogføres automatisk?

En indløsningsaftale sørger for at hæve og overføre betalingerne

Udover en betalingsgateway skal du bruge en indløser for at kunne acceptere onlinebetalinger i din webshop. Gatewayen viser betalingsvinduet i webshoppen, men det er indløseren, der verificerer informationerne og i bund og grund godkender betalingen.

Når du skal vælge indløser, skal du spørge dig selv:

  • Samarbejder indløseren med min betalingsgateway?
  • Understøttes de kort og betalingsmetoder, jeg har brug for?
  • Understøttes relevante valutaer – fx DKK, USD og Euro?
  • Tilbyder indløseren servicer i landet, jeg er registreret i?
  • Hvilke gebyrer er der – både faste og variable?
  • Har indløseren anti-svindel og særlige features?
  • Hvad tilbyder de af kundeservice?
  • Har indløseren et højt sikkerhedsniveau?
  • Hvad er afregningsperioden?
  • Er der mulighed for abonnementsbetalinger?

Du kan i nogle tilfælde godt bruge din egen bank(konto), hvis banken tilbyder indløsning. Du skal dog være særlig opmærksom på gebyrer og bindinger, da det kan være en dyr fornøjelse.

En indløser skal som regel bruge følgende information:

  • Navn og adresse på virksomheden
  • CVR-nummer
  • Information om direktionen
  • Legitimation på en leder i virksomheden (fx kørekort eller en forbrugsregning)
  • Ejer(e) af virksomheden
  • Informationer om hjemmesiden – status, valgt gateway etc.
  • Forretningsmodel
  • Gennemsnitlig transaktionsbeløb (beløbet på en gennemsnitlig ordre)
  • Den månedlige omsætning i webshoppen
  • Bankoplysninger
  • Transaktionshistorik fra tidligere indløser (hvis du har haft en)

Det kan variere, hvad en indløser har brug for at vide. Det er som regel tydeligt angivet i ansøgningsforløbet, så du ikke er i tvivl. De har brug for informationen for at vurdere risikoen ved en aftale med din virksomhed. 

Momsregistrering er et krav for de fleste webshops

Når du vil starte en webshop, skal du tænke på moms – jo før, jo bedre faktisk. Du skal momsregistreres, når du har en forventning om, at du omsætter for mere end 50.000 kr. over en periode på 12 måneder.

Du kan med fordel registrere dig før. Så kan du nemlig trække momsen på dine køb fra, da du får et momsfradrag som momsregistreret virksomhed. Hvis du kun handler med virksomheder, betyder det ikke noget i sidste ende, da de kan trække momsen fra – men prisen for private vil være højere.

Visse brancher og ydelser er dog fritaget for moms. Det er primært behandlere og undervisere, så de fleste webshops vil være momspligtige.

Importregistrering er et krav ved import af varer

Skal du importere varer og sælge i din online shop? Så skal du have en importørregistrering. Sælger du ydelser, behøver du ikke være importørregistreret. Når du er blevet registreret, kan du få importtilladelser og importere varer fra lande, der ikke er medlem af EU.

Du skal betale importmoms, når du importerer varer fra lande uden for EU. Det gør du ved at toldangive dine varer og indsende en importangivelse til Toldstyrelsen. Sådan bogfører du en importspecifikation.

Du skal også betale diverse afgifter og told, når du handler med lande udenfor EU – hvis det er lande inden for EU, er der i stedet tale om almindelig levering af varer.

Krav til din webshop – det skal stå klart og tydeligt

Der er forskellige krav til din webshop, du skal være opmærksom på. For det første skal relevante oplysninger om webshoppen og virksomheden bag være let tilgængelige. 

Det skal altid fremgå på hjemmesiden:

  • Det registrerede virksomhedsnavn
  • Relevante kontaktoplysninger – fx telefonnummer
  • En e-mailadresse (det er ikke nok med en kontaktformular)
  • Virksomhedens fysiske adresse
  • Postadressen, hvis den er en anden end den fysiske adresse
  • CVR-nummer (hvis virksomheden har et)

Derudover er der også krav om, at der skal være information om varer og produkter og klagemuligheder, ligesom kunderne nemt skal kunne finde leveringsbetingelserne.

Det er altid en god idé at sætte sig ind i gældende regler, inden du overhovedet starter din webshop og virksomhed. Forbrugerombudsmanden har lavet en god guide til, hvad du især skal være opmærksom på som webshopejer.

Bogføring og regnskab er vigtigt i enhver virksomhed

Når du skal starte din egen webshop, skal du også have styr på bogføring og regnskab. Du skal nemlig bogføre alle transaktioner i virksomheden, og der skal være styr på blandt andet moms og skat.

Du bør allerede vælge et regnskabsprogram, inden du starter virksomheden og får dit CVR-nummer. Du kan nemlig trække flere ting i opstarten fra, og det er vigtigt, du har styr på regnskabet fra dag 1.

Du behøver ikke bogføre hver dag, men det er en god idé. Fx bør du bogføre dagens salg, køb og betalinger hver dag. I stedet for at gøre det manuelt, kan integrationer til dit regnskab automatisere de fleste processer, så du ikke skal bruge tid på det i en travl hverdag.

Dinero for webshop-ejere

Start din egen webshop gratis

Der er flere måder, du kan starte en webshop gratis på – men der kommer som regel andre omkostninger i forbindelse med oprettelsen. Men de fleste gratis-løsninger har begrænset plads, og du skal tillade annoncer. 

De ligger typisk også på et underdomæne, så URL’en bliver www.www.minwebshop.domaenetforudbyder.dk i stedet for www.minwebshop.dk. Det bliver altså en meget lang adresse, og det signalerer heller ikke en professionel webshop.

Hvis du regner med at drive webshoppen professionelt, er det sjældent en god idé med en “gratis” shop. Du er nemlig som regel enormt begrænset, og du skal typisk alligevel ud og betale for et domæne til din “gratis webshop”.

Det kan derfor være en god investering at betale for en ordentlig webshop samt gøre sine forberedelser i stedet for bare at springe ud i det. Du kan hurtigt starte en webshop, men du vil få de bedste resultater ved at sætte dig ind i de forskellige ting, vi nævner i dette indlæg.

Det kan også være en god idé at forhøre sig hos fx det lokale erhvervshus eller en bekendt, som har prøvet det før. Var der noget, der kom som en overraskelse, og ville de eventuelt gøre anderledes i dag.

Oftest stillede spørgsmål

  1. Du kan starte en webshop på flere forskellige måder. Det afhænger primært af, om du vil lave det meste selv eller købe en færdig løsning. Flere webshop-platforme har skabeloner, du kan tilpasse i forskellig grad.

    Når du vil starte en webshop, skal du bl.a. have et domæne, en webshopløsning, en betalingsgateway og -løsning samt en indløsningsaftale.

    I bund og grund er en webshop bare en hjemmeside med en online shop – der er dog flere ting, du skal have styr på.

  2. Det er meget forskelligt, hvad det koster at starte en webshop. Du kan starte den næsten gratis, og du kan betale flere hundrede tusinder af kroner. Det hele afhænger af, hvad du har af krav og behov, samt om du kan kode/lave noget af det selv.

    Du skal dog regne med, at du i hvert fald skal bruge et par tusinde kroner på dit domæne, webhotel og selve webshop-platformen. Derudover kommer der også udgifter til betaling, indløsning og regnskabsprogram.

    Derfor kan du først få et reelt svar på, hvad det koster at starte en webshop, når du har gjort dit forarbejde og fundet ud af, hvad den skal kunne – både nu og i fremtiden.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram