Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 30/08/2018

Franchise

Franchise er en måde at drive virksomhed på. Det er et samarbejde mellem franchisetager og franchisegiver, hvor franchisetager driver sin forretning i overensstemmelse med franchisegivers koncept og retningslinjer. Butikskæder som eksempelvis McDonald’s og Burger King er klassiske eksempler på franchising.

Hvad er franchise?

Franchising er en særlig måde, som du kan drive forretning på. Det går i korte træk ud på, at du kan åbne en butik som del af en større kæde eller koncept. Der findes mange butikskæder, der drives som et franchising foretagende, og det er McDonald’s et glimrende eksempel på.

Hvis du laver en aftale med kæden McDonald’s, som kaldes for franchisegiver, om at åbne en ny McDonald’s restaurant, kommer du ind i foretagendet som franchisetager. Der vil være en lang række regler og procedurer, som du skal følge. Både i forhold til indretning, skiltning, produkter og meget andet. Til gengæld får du lov til at bruge kædens navn og koncept til din restaurant.

Selve virksomheden bag, i dette tilfælde McDonald’s, ejer konceptet og har rettighederne over det. Som franchisetager kan du bruge det efter aftale med McDonald’s og nyde godt af den goodwill, som kæden McDonald’s allerede har opbygget.

Hvem får del i overskuddet?  

Som franchisetager skal du betale et engangsbeløb for at få lov til at blive en del af franchisekæden. Når din forretning er kommet op at køre, skal du betale en fastsat procentdel af din forretnings omsætning hvert år eller hver måned til franchisegiver. Beløbet vil fremgå af den kontrakt, som du indgår med franchisegiver.

Fordele ved franchise

Der er både fordele og ulemper ved at indgå som en del af en franchisekæde. En af de klare fordele for dig som franchisetager er, at du kan nyde godt af kædens brand. Åbner du eksempelvis en lokal McDonalds, vil de potentielle kunder i området allerede kende dine produkter og vide, hvad du står for, når din nye restaurant åbner. Du skal ikke selv til at udbrede kendskabet til, hvad du har at byde på.

Du kan på samme vis nyde godt af den markedsføring, som franchisegiver sætter i værk. Den vil du også kunne vinde masser af nye kunder på. Det er også en fordel, at du ikke skal bruge tid på at etablere profitable indkøbsaftaler eller udvikle nye produkter. Det kører helt automatisk fra centralt hold. Din opgave ligger i at passe den forretning, som du har startet op.

Ulemper ved franchise

Der er naturligvis også en række ulemper forbundet med at være franchisetager. En af de største ulemper er, at det kan være svært at udvikle din forretning i den retning, som du ønsker. Når du indgår en aftale som franchisetager vil du være underlagt en masse retningslinjer, både når det kommer til produktudvalg, kampagner og indretning. Her skal du i de fleste tilfælde følge det overordnede koncept, og det efterlader ikke altid meget plads til dine ønsker.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding