Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Likviditetsbudget

Hvad er et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget har til formål at belyse, hvorvidt din virksomhed har tilstrækkeligt med likviditet. Denne likviditet er til for at afdække de udgifter, som du ved, at du får. Det er altså vigtigt at notere, at det ikke kan fastslå likviditet i forhold til uforudsete udgifter.

Når du laver likviditetsbudgetet, laver du en oversigt over forventede indtægter, udgifter. Dette kan også omfatte køb og salg af aktiver og afvikling eller optagelse af gæld. Dermed kan du altså se hvilke perioder, der kræver likviditet, samt hvilke perioder, hvori der vil være overskydende likviditet. Hermed får du altså et overblik over de likvide beholdninger i din virksomhed.

Hvilke virksomheder har brug for et likviditetsbudget?

Det er ikke alle typer af virksomheder, der har brug for et likviditetsbudget.

De fleste virksomheder har brug for både at give og få kredit hos kunder og leverandører, hvorfor et likviditetsbudget er nødvendigt for størstedelen af alle virksomheder. Det giver måske sig selv, men det er naturligvis yderst vigtigt for en virksomhed, at den er i stand til at vurdere, hvornår der er brug for ekstra likviditet, og hvornår der vil være en overskydende likviditet

Virksomheder, der ikke tager højde for dette, er i overvejende fare for at stå i den ubehagelige situation, hvor den likvide beholdning ikke matcher udgifterne. Det betyder, at virksomheden må løse problemet ved enten at udskyde eller fjerne udgifter eller ved at få en større kassekredit gennem banken.

Hvordan laver du et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget er som regel mere kompliceret at sidde med, end det er at sidde med andre budgetter. De fleste søger professionel hjælp hos en revisor, men det er naturligvis ikke umuligt at udarbejde et likviditetsbudget selv. Virk Startvækst har lavet en skabelon, der tager udgangspunkt i en af de to måder, som du kan benytte til at lave et likviditetsbudget. Skabelonen er frit tilgængelig på nettet, og den er en stor hjælp til at opstille et sådan budget.

Et par faglige øjne kan være essentielle i forhold til et nøje overblik over din virksomhed. Hvis du fortsat selv ønsker at udregne det ud fra den offentligt tilgængelige skabelon, så anbefales det, at du indregner en reserve, som en revisor formodentligt ligeledes ville have gjort.

En reserve gør det muligt for virksomheden at klare uforudsete omkostninger.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding