Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 11/06/2018

Personlig branding

Personlig branding er lig med at brande sig selv. Ligesom de store virksomheder gør brug af branding, kan en person gøre det samme. Det kan for eksempel være en topleder i en virksomhed eller en kendis, der gerne vil iscenesætte sig selv og på den måde transformere sig selv til et regulært brand.

Hvad er personlig branding?

Som ordet antyder, går personlig branding ud på at brande og iscenesætte sig selv. Hvor virksomheder kan brande et varemærke, som eksempelvis Coca-Cola eller Nike, kan en person på samme vis brande sig selv.

Det kan eksempelvis være en entertainer, som gør brug af personlig branding, men det kan også være en person i en virksomhed, der bliver iscenesat. Der kan eksempelvis være tale om en af de førende ledere i virksomheden, som via personlig branding også tilfører værdi til selve virksomheden.  

Hvordan skaber du dit eget personlige brand?

Hvis du vil skabe et personligt brand, er et af de vigtigste elementer, at du får dit budskab frem til de modtagere, som du gerne vil ramme og appellere til. Derudover skal du være meget bevidst om din måde at tage dig ud på og de meninger, som du ytrer. Der er en lang række af parametre, du kan overveje:

  • Er dit navn og efternavn nemt at huske, gengive og stave?
  • Skiller du dig ud fra mængden? For eksempel med din påklædning?
  • Har du et personligt website? Hvad signalerer dets indhold?
  • Er du god til at netværke? Hvordan øger og styrker du dit netværk?
  • Hvilke budskaber sender du? Hvilke meninger ytrer du? Hvor ytrer du dig?
  • Læg en strategi. Find ud af, hvor du gerne vil hen. Hvilke arrangementer giver det mening at deltage i?

Hvad er formålet med personlig branding?

Personlig branding kan have mange facetter. Det vigtige er, at du gør op med dig selv, med hvilket formål du vil gøre brug af personlig branding. Er det for at skabe opmærksomhed omkring dig som person? Er det for at styrke din virksomhed? Eller noget helt tredje? Først når du er helt skarp på, hvad formålet er, kan du gøre den indsats, der skal til for, at du kommer i mål.

Hvem er din målgruppe?

Hvis du gerne vil skabe et personligt brand, drejer det sig om hele din personlighed. Det er ikke bare en kasket, som du tager på, når du eksempelvis er i medierne. Et personligt brand går ikke ud på at spille en rolle – det er ganske simpelt dig som person. Alt, hvad du foretager dig, viser en del af dig.

Inden du sætter i gang med en bevidst eksponering af dit personlige brand, skal du tage stilling til, hvem din målgruppe er. Hvem skal lytte til dine budskaber? Hvem vil du gerne ramme? Er det eksterne stakeholders? Er det dine kollegaer? Er det potentielle kunder?

Når du har styr på, hvem du gerne vil nå ud til, kan du lægge en plan for, hvordan du rækker ud til din målgruppe, og med hvilken intensitet du skal gøre det.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding