Hvad er branding?
Branding er en måde at tilføre ens virksomhed eller produkter en form for særlig identitet og ekstra værdi i brugernes bevidsthed. Branding handler om, hvordan en virksomhed forsøger at skabe en tilknytning, der differentierer dem fra konkurrenterne.
Den mest kendte form for branding er corporate branding, som er den måde virksomhederne arbejder med at skabe et brand.
Et brand er mange forskellige ting, som fx virksomhedens:
du bruger i din kommunikation. Et stærkt brand er et brand, der er forbundet med et godt omdømme og høj kundeloyalitet.
Når dine kunder tænker positivt om dit brand, er de mere tilbøjelige til at vælge dig og dine produkter frem for dine konkurrenter.
Der findes flere begreber indenfor branding, der er gode til at give en forståelse af begrebet. Vi forklarer nogle af dem her:
Branding vs marketing – hvad er forskellen?
Branding og marketing er to forskellige begreber, der læner sig op ad hinanden. De bruges ofte i forbindelse med hinanden, da begge handler om, hvordan en virksomhed skiller sig ud fra mængden og tiltrækker kunder.
Marketing er den bredere betegnelse for, hvordan en virksomhed markedsfører sine produkter for at tiltrække kunder gennem forskellige kanaler.
Branding er derimod et udtryk, der anvendes indenfor marketing, som siger mere om virksomhedens identitet eller profil og har fokus på at opbygge en stærk position på markedet.
Der er mange forskellige typer af branding
Der findes mange forskellige former for branding, der både spiller en vigtig rolle for virksomheder såvel som enkeltpersoner. Vi har lavet en liste med et par eksempler på forskellige typer af branding.
Listen med eksemplerne er ikke udtømmende, og branding bruges altså inden for mange andre områder end dem, der nævnes her:
Sådan gør du din virksomhed mere kendt med en brandingstrategi
En brandingstrategi hjælper din virksomhed med at opbygge og skabe et brand. Det er en god idé at arbejde med en strategi til din branding. Det hjælper dig med at definere, hvad der gør din virksomhed unik, og hvordan du skal kommunikere det klart ud til din målgruppe.
Det handler om at finde den rette måde til, hvordan du vil plante dine produkter eller din virksomheds identitet eller profil i hovedet på omverdenen. Som nævnt tidligere, findes der mange forskellige måder at arbejde med branding på.
I en brandingstrategi bør du som minimum overveje følgende:
- Hvilke visioner og mål har du for dit brand?
- Hvem vil du gerne ramme? Kender du din målgruppe?
- Hvad er formålet med brandet? Hvad står din virksomhed for, som andre ikke gør?
- Hvilket løfte vil du give dine kunder?
- Hvordan vil du gøre det?
I din brandingstrategi er det en god idé at gøre brug af brandingmodeller. I de følgende afsnit beskriver vi forskellige brandingmodeller og forklarer kort, hvordan de bruges.
Brandingmodeller – hvordan bruger jeg dem?
Der er flere modeller, du kan bruge til din brandingstrategi. En brandingmodel er et værktøj, der hjælper med at lægge en strategi for at styrke dit brand. Der findes mange forskellige brandingmodeller, som kan bruges på flere forskellige måder.
Vi har samlet nogle af de mest populære brandingmodeller med en kort beskrivelse af, hvordan modellen bruges.
Keller’s Brand Equity Model
Modellen fokuserer på, hvordan et brand skaber værdi for kunderne gennem deres oplevelser og opfattelser af virksomheden. Modellen er opbygget som en pyramide med fire niveauer, der hver står for forskellige stadier i opbygningen af brand equity.
- Identity: Hvem er du? Denne handler om, hvem din virksomhed helt grundlæggende er – altså din brandidentitet.
- Meaning: Hvad er du? Her gælder det meningen med din virksomhed. Det handler om, hvordan du performer, og hvordan din virksomhed fremstår og omtales.
- Reaction: Hvad synes folk om dig? Det er bl.a. kundetilfredsheden og kundernes oplevelser af dit produkt eller din virksomhed.
- Relationship: Hvilken forbindelse har kunderne til dig? Denne handler om at opbygge brandloyalitet. Det kan gøres på mange måder fx gennem loyalitetsprogrammer eller community branding.
Modellen bruges ved at fokusere på alle disse fire punkter og se, hvad du gør på områderne. Herefter får du et overblik over, hvor du gør det godt, og hvor der er plads til forbedringer. Det giver stor værdi for din brand equity – altså den måde kunderne oplever dit brand på.
Brand Pyramid Model
Denne model er en hjælp til at bygge et brand ved at kategorisere dele af brandet på forskellige niveauer. Du bruger modellen ved at kigge på de fire niveauer. Modellen er formet som en pyramide, og du anvender modellen ved at starte fra bunden.
- Basale funktioner: Identificer de grundlæggende funktionelle fordele ved din virksomhed eller dit produkt.
- Funktionelle egenskaber: Definer, hvordan dit produkt opfylder kundernes behov. Det er altså det, dit produkt eller din virksomhed hjælper dine kunder med.
- Følelsesmæssige fordele: Beskriv, hvilke følelsesmæssige fordele kunderne får ved at bruge dit produkt eller brand. Det er altså de følelser og oplevelser produktet giver til dine kunder.
- Brand Personality: Identificer de karaktertræk, værdier og symboler, der definerer dit brand. Her beskrives den symbolske betydning.
- Brand Essence: Det sidste, du skal definere i modellen, er det, der kaldes brand essence (forklaret længere oppe). Her skal du formulere dit brands kerneudsagn eller essens. Det er altså den ultimative værdi, dit brand leverer til kunden.
Modellen bruges til at forstå og definere kerneværdierne, visionen og missionen bag dit brand.
The Golden Circle
The Golden Circle er en kendt brandingmodel, der skal hjælpe virksomheder med at kommunikere sit formål og værdi for den rette målgruppe. Modellen består af tre cirkler, hvor du starter inde i midten med ‘Why’ og derefter bevæger dig ud.
- Why – Hvorfor? Denne cirkel handler om at identificere formålet med dit brand. Det er brandets inderste værdier og årsagen til, at du sælger det, du gør. Hvis et brand formår at kommunikere sit ‘Why’, kan virksomheden sælge mere end bare et produkt, men også en følelse. Nike og Apple er to gode eksempler på stærke brands, der har formået at sælge mere end deres produkter.
- How – Hvordan? I den midterste cirkel handler det om, hvordan du lever op til det formål, dit brand har. Det handler her om at kunne definere de unikke værdier eller processer, der løser kundernes problemer og når frem til formålet med dit brand – altså dit ‘Why’.
- What – Hvad? Den yderste ring i The Golden Circle handler om, hvad du sælger – det vil sige selve produktet. Det er funktionaliteten og årsagen til, at dit produkt løser kundernes problemer, der er i fokus i denne cirkel.
Formålet er at starte med at finde ud af, hvorfor en virksomhed laver det produkt, den gør. Det handler i mindre grad om, hvad og hvordan virksomheden laver det. Ved at starte med at finde sit ‘Why‘ er der større sandsynlighed for at ramme den rette målgruppe.
Aaker’s Brand Equity Model
Modellen bruges til at finde virksomhedens brand equity, som er den værdi, en forbruger tillægger en virksomhed eller produkt. Ifølge modellen findes denne værdi gennem fire hovedområder:
- Brand Awareness (bevidsthed): Du skaber brand awareness gennem effektiv markedsføring og brandingkampagner.
- Brand Loyalty (loyalitet): Skab loyalitet over for dit brand ved at levere kvalitet og opbygge stærke relationer til dine kunder.
- Perceived Quality (opfattet kvalitet): Ved at levere produkter af høj kvalitet og skabe værdi for dine kunder, forbedrer du kundernes opfattelse af dit brand.
- Brand Associations (associationer): Skab positive associationer omkring dit brand ved at kommunikere klart, hvad dit brand står for, og hvad det betyder for kunderne.
Ved at overveje alle fire områder kan du finde frem til din brand equity. Det kan gøres på mange forskellige måder, men et sted at starte er at kigge på, hvilken markedsføringsstrategi, der er den rette for dig.
Brand Positioning Model
Brand Positioning Model bruges til at fastlægge, hvordan et brand differentierer sig fra konkurrenterne og taler til sin målgruppe. Modellen består af fire trin, som følges i denne rækkefølge:
- Definér målgruppen: Identificer den specifikke målgruppe, du vil nå med din virksomhed eller dit produkt.
- Analyse af konkurrenter: Lav en konkurrentanalyse for at forstå dine konkurrenter, og hvordan de positionerer sig.
- Unik værdi: Definer, hvad der gør din virksomhed eller dit produkt unikt og værdifuldt for målgruppen.
- Brand Positioning Statement: Formuler en klar og præcis måde, dit brand positionerer sig på. Her skal du bl.a. definere, hvordan dit brand opfylder kundernes behov bedre end konkurrenterne.
Modellen bruges som redskab til at definere målgruppen og undersøge, hvordan du kommunikerer til dem, så du adskiller dig fra dine konkurrenter.
Personlig branding for solo-selvstændige
Som solo-selvstændig er det lige så vigtigt at tænke over personlig branding, som branding af din virksomhed og dine produkter. I en enkeltmandsvirksomhed er du nemlig selve brandet, hvilket betyder, at måden du præsenterer dig selv på, er lige så vigtig som den måde, du præsenterer virksomheden på.
Noget af det vigtigste ved et godt personligt brand er at være ærlig, og at du er dig selv. Der skal være en sammenhæng mellem det, du kommunikerer og det, du i virkeligheden tilbyder. Det er nemlig med til at skabe troværdighed omkring dig og din virksomhed, og det er forudsætningen for et stærkt personligt brand.
Eksempler på personlig branding for solo-selvstændige
Der findes mange gode måder at brande sig selv på, men de sociale medier er et godt sted at starte. Instagram er især et af de medier, der bruges af mange til personlig branding. Det ses bl.a. med influencere, der lever af at opnå et godt personligt brand gennem billeder af deres hverdag.
Et andet medie, der passer særligt godt til personlig branding for solo-selvstændige, er LinkedIn. Det er et effektivt medie til at opbygge ens personlige brand som selvstændig, da det giver mulighed for at dele din ekspertise gennem bl.a. opslag, billeder eller kommentarer.
Derudover er LinkedIn optimalt til at netværke med fx potentielle kunder, leverandører og konkurrenter.
Personlig branding for solo-selvstændige
Et godt eksempel på en solo-selvstændig, som er afhængig af god personlig branding, er speakeren Kim Selch. Han lever af at indtale og speake til bl.a. reklamefilm, og han skal derfor brande sig selv gennem sin stemme for at skaffe sine kunder.
Vores YouTube-kanal, GNIST, har fulgt Kim Selch for at blive klogere på, hvordan du arbejder som solo-selvstændig i en branche, hvor god personlig branding er altafgørende for din overlevelse. Se episoden lige her:
Kim Selch er et godt eksempel på, at personlig branding er rigtig mange ting og ikke kun, hvordan du iscenesætter dig selv på de sociale medier.