Podcast

En podcast er en forkortelse for “Personal On Demand Casting”, og det er i grove træk lyd, du kan høre, hvor og hvornår du vil. Du kan sammenligne det med en radioudsendelse, du kan høre på fx din mobil eller computer – og der findes også video-podcast, hvor podcasten optages og uploades til eksempelvis YouTube.

  • Læsetid: 32 min.

  • Sidst opdateret 13/05/2024


Hvad er en podcast?

Podcast er en sammentrækning af ordene; “POD” (Personal On Demand) og “broadcasting”. En af de første artikler med ordet “podcasting” baserede det på en sammentrækning af “iPod” og “broadcasting”. 

Podcasting betyder i dag “Personal On Demand Casting”. Derfor kan du også sige, at podcast er en form for personlig udsendelse, du kan lytte til, når det passer dig. 

En podcast er kendetegnet ved at være alt med lyd – lige fra et radioprogram og dramaer til lydbøger og komedier. Du kan nemlig i bund og grund kalde enhver lydoplevelse for en podcast, hvis det er muligt at lytte til den på fx din mobil, tablet eller computer. En podcast kan dog indeholde både lyd og video.

Længden, emnet og indholdet generelt varierer rigtig meget. De fleste podcast er gratis at lytte til, og du kan downloade dem via diverse platforme. Der er dog også flere og flere, der ligger på en betalt platform, hvor du skal have et abonnement for at kunne lytte med.

Formatet så dagens lys i starten af 00’erne, men der gik noget tid, inden danskerne rigtig tog det nye format til sig. Det var nemlig først omkring 2014, at podcast for alvor blev en del af danskernes medievaner. Mange lytter i dag til podcast, og tallet stiger hvert år.

Senere i indlægget kan du se, hvad Dinero lytter til.

Hvordan laver man en podcast?

Det er egentlig ret nemt at lave en podcast. Det er dog en helt anden sag, hvis du vil lave en podcast med mange lyttere. Helt overordnet er der en række ting, du skal gennem.

De overordnede trin i at lave en podcast::

  • Forberedelse – idéudvikling, identificering af målgruppe m.m.
  • Udstyr og software – vælg det rigtige udstyr til din idé
  • Branding – personlig branding, og hvordan skal din podcast se ud og føles?
  • Hosting og markedsføring – vælg de rigtige platforme
  • Netværk og community – find fællesskaber inden for emnet, og skab et community

Nedenfor har jeg forsøgt at uddybe de forskellige ting lidt, så du får et bedre indblik i, hvad du skal i de forskellige trin. Det er dog også vigtigt at sige, at der ikke findes en fast formel for en god podcast.

Forberedelsen er noget af det vigtigste, når det kommer til at lave en podcast. Det er nemlig her, du skaber fundamentet for de andre ting. 

Hvad skal den handle om, hvem er målgruppen, hvordan rammer du dem, hvor ofte skal du udkomme er eksempler på spørgsmål, du skal stille dig selv, når du lægger din plan og strategi.

Hvis du gerne vil tjene penge på din podcast, kan du med fordel lave en forretningsplan. Det er første skridt i enhver succesfuld virksomhed – hvilket en stor og succesfuld podcast kan betragtes som.

Godt udstyr er en stor del af en god podcast. Det sikrer en gennemgående høj lydkvalitet – som er en afgørende faktor for lytterne (se anbefalinger senere i indlægget). 

Det vil typisk også være nødvendigt at redigere podcasten, så du bør også kigge på et redigeringsprogram.

Den såkaldte “look and feel” af din podcast har også stor betydning for, om det er noget, andre gider lytte til – og fortsætte med at lytte til. 

Tænk over præsentationen i appen (bl.a. coverart og beskrivelser) og lyd/musik i selve podcasten (fx en jingle eller intromusik).

Din podcast skal bo et sted. Der findes rigtig mange steder, du kan hoste den – og du behøver absolut ikke nøjes med ét sted – men gå gerne efter en podcasthost, hvor du også kan oprette feeds, så dine episoder bliver tilgængelige på alle platforme. 

Promoveringen foregår via feedet, men også på sociale medier, hjemmesider, mund-til-mund etc. Det kan fx være en idé at tease for nye episoder på sociale medier, hvor du også kan skabe et community for din podcast. 

Du kan med fordel lave en markedsføringsplan for din podcast, så du får mest muligt ud af din markedsføring.

Hvis du ikke har meget erfaring med podcasting, kan det være en rigtig god idé at finde et netværk eller andre personer, du kan bruge til sparring og udvikling. 

Du bør også arbejde på at skabe et community med dine lyttere – de kan også være en mulighed fit. sparring og udvikling.

Det kan også være, det kunne give mening med et podcast-kursus, når du har fået lidt erfaring.

Der findes som sagt mange forskellige måder at lave en podcast på. Det kan også være en oplagt mulighed for at lære om lyd og teknik, samtidig med at du bliver klogere på et væld af emner. Der er absolut intet i vejen med at lære tingene hen ad vejen.

Der er mange gratis podcast

De fleste podcast er gratis – det er altså gratis at lytte til langt de fleste podcast. Der vil være nogle gratis, som på et tidspunkt bliver så store, at de flytter over på en betalt platform, men det sker heldigvis ikke så tit.

Der er rigtig mange gratis podcast derude. I stedet for at fokusere på individuelle podcast kan du med nedenstående liste gå på opdagelse på platforme, der har mange gratis.

Ovenstående er blot eksempler på platforme, hvor du finder gratis podcast. Nogle har flere end andre, ligesom der også er forskel på antallet af genrer og andet.

Der findes mange gode danske podcast – og mange af dem er ovenikøbet gratis. Så det er bare med at tage lyttebøfferne på og komme i gang.

Der kan være nogle af podcastene på ovenstående lister, der er på en betalt platform. De giver dog en god oversigt over gode danske podcast samt de mest populære podcast i Danmark lige nu.

Hvis du er i tvivl om, hvad du er til, er det en god idé at starte med at downloade en håndfuld forskellige og høre et par afsnit. Det kan også være, din yndlingspodcast slet ikke er en af de mest populære.

Der findes rigtig mange gode danske podcast. Udvalget eksploderer dog, når vi også snakker udenlandske podcast. Der er utallige podcast, og du kan finde de mest populære lige nu via nedenstående link.

Hvis du er interesseret i særlige genrer, kan du også finde de mest populære gratis podcast inden for disse via ovenstående link.

Der er mange forskelle podcast-platforme, og du kan typisk subscribe på nye episoder og/eller få notifikationer, når der er nyt. 

De fleste podcast har et RSS-feed, der fortæller, fx Spotify og Apple Podcasts, når der er udgivet en ny episode – det er gratis at oprette et RSS-feed.

Din iværksætter-podcast

Det er ikke altid en dans på roser at være iværksætter. I vores podcast sætter vi fokus på de bump, nedture og nederlag, alle iværksættere uundgåeligt løber ind i, men som i sidste ende resulterer i en stærkere og mere solid virksomhed.
Hør podcast

Gode podcast – her finder du de bedste og mest populære

Der findes utallige gode podcast derude på de forskellige platforme. Du er lige blevet klogere på de mange gratis podcast, men hvilke er egentlig de mest populære generelt?

Det ændrer sig selvfølgelig løbende, hvad der er populært. Hvis vi snakker genrer, er der dog klart nogle, der går igen:

  • True crime (krimi)
  • Business
  • Comedy
  • Historie
  • Nyheder
  • Samfund og kultur
  • Videnskab
  • Sport

Der findes et væld af forskellige genrer, og de kan alle sammen noget forskelligt. Der er også stor forskel på podcast inden for samme genre. Så prøv dig frem, indtil du finder en (eller flere), du ikke kan stoppe med at lytte til.

Mest populære true crime-podcast:

  • Mørkeland
  • Third Ear
  • Bandeland
  • Manden fra Korsør
  • Danske Kriminalsager

Du kan se en liste med de mest populære true crime-podcast i Danmark på podtail.com.

Mest populære business-podcast:

  • Adfærd
  • Millionærklubben
  • Topchefernes strategi med Niels Lunde
  • Karrierekvinder
  • Ledelse med vilje

Du kan se en liste med de mest populære business-podcast i Danmark på podtail.com.

Mest populære comedy-podcast:

  • Sitter – med Signe Lindkvist og Iben Hjejle
  • Hva så?! Med Christian Fuhlendorff
  • Vanvittig Verdenshistorie
  • Den Hvide Væg – med Anders Matthesen
  • Bros

Du kan se en liste med de mest populære comedy-podcast i Danmark på podtail.com.

Mest populære historie-podcast:

  • Tyran
  • Kongerækken
  • Bakspejl
  • Kampen om historien
  • Bag om København

Du kan se en liste med de mest populære historie-podcast i Danmark på podtail.com.

Mest populære nyheder-podcast:

  • Genstart
  • Tiden
  • Borgerlig Tabloid
  • Børsen Morgenbriefing
  • Tiden

Du kan se en liste med de mest populære nyheder-podcast i Danmark på podtail.com.

Mest populære samfund og kultur-podcast:

  • Third Ear
  • Fantino og Bonde
  • Sørine & Livskraften
  • True Story
  • Afhørt

Du kan se en liste med de mest populære samfund og kultur-podcast i Danmark på podtail.com.

Mest populære sport-podcast:

  • Mediano
  • Becks & Svensson
  • Forhjulslir
  • Transfervinduet
  • Formel 1 med Peter Nygaard og Felix Smith

Du kan se en liste med de mest populære sport-podcast i Danmark på podtail.com.

Der kan i løbet af året være stor forskel på, hvad der er populært. Derfor vil du sandsynligvis opleve, at der kan være forskel på listerne her på siden og de aktuelle toplister. De fleste vil dog gå igen, da de netop er blandt de mest populære podcast generelt.

Hvis vi kigger på, hvad de mest populære podcast-genrer er fordelt på alder, går flere igen – men der er også tydelige forskelle i deres yndlingsemner:

  • 15-24 år – true crime, psykologi og mennesker, komedie, om mig og mine relationer og samfund
  • 25-31 år – komedie, psykologi og mennesker, true crime, kultur og samfund
  • 32-46 år – true crime, samfund, historie, videnskab og komedie
  • 47-64 år – samfund, nyheder, true crime, videnskab og psykologi og mennesker

Ovenstående tal er fra DR Analyse; “Podcastbrug & Præferencer” – derfor kan nogle af genrerne variere lidt fra de typiske betegnelser.

Top 10 podcast – hvad lytter folk mest til?

Du kan nemt og hurtigt få et overblik over de mest lyttede podcast hver uge. På Podcastlisten kan du se de mest populære podcast generelt samt sortere på fx kategori og udgiver. 

Listen er især domineret af nyheder og true crime, men som regel klemmer både historie og sport sig også ind i top 10 over podcast. 

Episodelisten kan du se de episoder af populære podcast, der er downloadet eller streamet flest gange i den pågældende periode. Podcastlisten kigger nemlig på det samlede antal for hele podcasten – så jo flere episoder, jo flere streams/downloads vil den typisk også have samlet.

Årets mest lyttede podcast:

  • Sara & Monopolet
  • Genstart
  • Djævlen i detaljen
  • Hjerteflimmer for voksne
  • Flyvende tallerken
  • Brinkmanns briks
  • Hjernekassen på P1
  • Ubegribeligt
  • Kender du typen
  • Curlingklubben
  • Bakspejl
  • Fængsel

Ovenstående er DRs mest lyttede podcast i 2023. Listen indeholder mange af de mest lyttede generelt i Danmark, men der er også flere yderst populære udgivelser på de betalte platforme, der vil være højt på listen.

Hvad lytter Dinero til?

Hvad lytter medarbejderne i Dinero egentlig til, når de tænder for deres podcastapp? Det kan du se meget mere om i denne liste.

Genstart Podcast

Genstart

DR’s nyhedspodcast. Tidens største og vigtigste nyhedshistorier. Få et unikt indblik i én aktuel historie, få den fortalt fra starten og få besvaret de spørgsmål, du ikke anede, du ønskede svar på.

Slotsholmen podcast

Slotsholmen

Få dansk politiks vigtigste historier. Kritiske interview med politikerne, landets bedste analytikere og DR’s hold af politiske journalister i marken.

Bakspejl podcast

Bakspejl

DR’s historiepodcast. I to årlige sæsoner undersøger vi en afgørende nyere historisk begivenhed. Vi opruller de dramatiske forløb, der gemmer sig bag de velkendte fortællinger, og giver med nutidens øjne et bud på, hvorfor historien gik, som den gik.

Thorborgs Dagbog podcast

Thorborgs Dagbog

I “Thorborgs Dagbog” snakker Martin Thorborg lidt om, hvad han oplever i sin hverdag og giver gode råd om at drive forretning, ledelse og livet:

AI Revolutionen podcast

AI Revolutionen

Vi står midt i en ny tid, hvor ChatGPT, Bard, Bing og selvkørende biler er ved at overtage kloden. Hvad skal du holde øje med og hvordan kan du investere i udviklingen? Bliv klogere på det hele i AI Revolutionen.

24 Spørgsmål Til Professoren podcast

24 Spørgsmål Til Professoren

I 24 Spørgsmål til Professoren inviterer videnskabsjournalist, ph.d. Lone Frank hver uge en dansk forsker i studiet til samtale og videnskabelig debat, der går helt til kanten. Podcasten er støttet af Carlsbergfondet

Gode podcast for børn og unge

Der er mange forskellige podcast derude. Der er selvfølgelig også podcast med fokus på børn og unge, hvor der er rig mulighed for at undres, grine og endda blive helt opslugt.

Podcast til børn og unge:

Der findes mange andre end ovenstående, men de er nogle af de mest populære podcast, når det kommer til børn og unge.

Ovenstående liste består af både gratis podcast og betalings-podcast, hvor du fx skal have et abonnement til en platform eller app – det kan fx være Podimo.

Der er som sagt mange forskellige podcast og podcast-platforme på internettet. Hvis det specifikt er en platform med podcast for børn, du leder efter, kan GoLittle Play være en god løsning, da podcast-appen er særligt målrettet børn – platformen er dog ikke gratis.

Hvordan hører man podcast?

Du kan høre podcast direkte i browseren på en hjemmeside, via en app og som en lydfil på din mobil. Der er også andre måder, du kan lytte med, men det er typisk på en af de nævnte måder, folk hører podcast. 

Den nemmeste og klart mest brugte måde er via en podcast-app. Det kan være en platforms egen eller en app, hvor du kan samle alle dine podcast fra forskellige platforme og høre dem ét sted. 

De mest populære podcast-tjenester i Danmark:

Hvis du har en iPhone, er den født med Apple Podcasts. Hvis vi kigger udover Danmarks grænser, er disse nogle af de  mest populære tjenester:

Ovenstående er nogle af de mest populære podcast-app, men der findes mange andre. DR har fx deres egen app, hvor du kan lytte til podcast og meget andet. Det samme gælder for Podimo og andre betalings-app.

Hvordan starter man en podcast?

Det er nemt at starte en podcast. Det kræver ikke mere end en mikrofon og en optager – begge dele finder du i de fleste smartphones i dag. Det er dog en god idé at bruge lidt penge på en god mikrofon, mixer og redigeringssoftware. 

Vi har tidligere skrevet om, hvordan du laver en podcast. I dette afsnit vil vi komme nærmere ind på, hvad du bør investere i af udstyr. Vi kommer med gode bud på en mikrofon, mixer og software til din podcast  i forskellige “prisklasser”, så du nemt kan finde en til dit budget.

Du skal bruge en computer til lyd og redigering. Enhver ny computer bør kunne håndtere tingene helt fint, men der kan være tale om potentielt ret store filer, så sørg for at du har nok plads.

Det kan også være en god idé at overveje headset til dig og dine deltagere. Det er ikke et must, men det kan gøre det nemmere for jer at høre lyden, når I snakker – hvilket i sidste ende kan give en bedre lyd samlet, da I hurtigt vil opdage eventuelle problemer. 

Der er også andet udstyr – som fx mikrofonstativer, popfilter og akustikplader – der er værd at overveje. Men det er ikke noget, der er afgørende for at starte en podcast. Der er dog tale om mange bække små, som alle bidrager til en bedre lyd.

Sådan finder du en god podcast-mikrofon til dit budget

Når du skal vælge en mikrofon til dit podcast-setup, er der flere faktorer, du skal tage med i betragtningen. Først og fremmest er der budgettet. Mikrofoner kommer i forskellige prisklasser, og kvaliteten kan variere meget. 

I bund og grund er det vigtigste selvfølgelig lydkvaliteten. God lyd er det primære i en podcast. Du behøver som sagt ikke bruge en formue, men jo flere penge du bruger, jo bedre bliver lyden som regel også.

Et godt bud på en god starter mikrofon er Rødes NT-USB Mini. Det er en USB-mikrofon, der er lige til at sætte i computeren og begynde at optage. 

Du kan sagtens finde billigere USB-mikrofoner, men med denne får du rigtig god lyd for pengene.

En af de mikrofoner, hvor du får allermest for pengene, er Rødes Podmic. Det er en rigtig god mikrofon, som giver en virkelig klar og velafbalanceret lyd til din podcast. 

Mikrofonen er typen, der skal tilsluttes med XLR-stik. Det betyder også, at du skal bruge en mixer til mikrofonen, før du kan slutte den til computeren. 

Du kan også købe en mixer, der kan optage på SD-kort, som kan gøre setuppet lidt mindre, så du ikke behøver en computer.

Den absolut bedste mikrofon, man kan få, er en Shures SM 7 B. Her får du nok den bedst mulige lyd. Du betaler så også væsentligt mere end podcast-mikrofonen, vi anbefalerede under “Mest for pengene”. 

Shure SM 7 B er, ligesom Røde Podmic, en XLR-mikrofon, og den kan ikke bruges uden en mixer med XLR-tilslutningsmuligheder.

Du skal dog også tænke over, hvor mange personer der har brug for en mikrofon i din podcast. Dertil kommer også, om den skal optages på farten eller i et fast studie – hvis det primært er på farten, er en mindre bærbar mikrofon ofte en god løsning. 

En god podcast-mixer giver dig sublim lyd

Valget af mixer til dit podcast-setup er en vigtig del af at sikre en god lydkvalitet. En mixer kan hjælpe dig med at balancere lydniveauer og justere forskellige lydelementer, såsom bas og diskant. 

Når du vælger en mixer, skal du bl.a. tage højde for dit budget, antallet af indgange, du har brug for (hver mikrofon kræver sin egen indgang), og om du ønsker ekstra funktioner, såsom indbygget effektbehandling. 

Den budgetvenlige løsning er faktisk slet ikke at gå med en mixer. Den er nemlig slet ikke nødvendig, hvis du vælger at gå med en lidt mere simpel USB-mikrofon, fx den nævnt under mikrofoner. 

Det kan også med lidt indstillinger lade sig gøre at have to mikrofoner tilsluttet den samme PC eller Mac uden at have en mixer. 

Det kræver dog i PC’ens tilfælde, at du henter et program, der hedder Voicemeeter

På Mac kan du sætte dette op i “Audio MIDI setup”, som følger med din Mac. 

Begge forudsætter nok, at du nok lige finder en guide på nettet.

Når du skal vælge mixer, er det vigtigste at afklare dit behov først. 

Skal dit setup være let at tage med og sætte op, kan du med fordel vælge en mixer, der også kan optage. På den måde slipper du for at sætte en computer op også. 

På den anden side kan du også vælge en mixer med udgangspunkt i, at du bare gerne vil optage på computeren – og derfor slipper for at overføre filer fra et SD-kort til computeren. 

Den første anbefaling er til det lette setup, og det er Zoom PodTrak P4. Det er en rigtig god mixer til pengene. Nogle af fordelene ved denne er, at den er lille, den kan optage på SD-kort, den har indbygget batteri, og der kan tilsluttes hele fire mikrofoner. 

Den anden anbefaling er en Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen. Det er en mixer, der skal tilsluttes en computer. Det er en god model, der er let at bruge, og du kan tilslutte to mikrofoner.

Skal du give den ekstra gas, kan du investere i en RodeCaster Pro II. Her vil du få en masse funktioner, som fx Bluetooth-tilslutning af telefon (perfekt til eksempelvis opkald), og knapper til at live-mixe lyde ind over podcasten (fx klappelyde og intro-melodi til podcasten). 

Mixeren har også indstillinger specifikt til flere af de mikrofoner, vi anbefalede tidligere (Podmic og Shure SM 7 B), der gør, at du får den allerbedste lyd ud af mikrofonerne.

Hvis du planlægger at tage dit podcast-udstyr med på farten, kan det være en god idé at vælge en mixer, der er kompakt og let at transportere.

Podcast-software – kan jeg nøjes med en gratisversion?

Der findes rigtig meget forskelligt podcast-software derude. Mange er gratis eller har et freemium-element, så du kan bruge det i en lille skala. Gratisversionerne er ofte ganske gode og fine til de fleste hobbyprojekter – endda også de mere professionelle. 

Der er med andre ord en software-løsning til alle – uanset om du er typen, der vil have det gratis, udelukkende vil arbejde i skyen eller bare gerne vil nørde lyd og musik. 

Hvis du ikke har de store erfaringer med at redigere lyd, kan det være en god idé at starte med en af de gratis muligheder.

Der findes mange programmer til at optage podcast med – både gratis og betalte. Et af de mere populære er Audacity, der er gratis til både PC og Mac. 

Har du en Mac, kan du også optage podcasten i det medfølgende program; Garage Band. Der findes også mange hjemmesider, der tilbyder løsninger til at optage podcast – blandt andet Podcastle.

Som beskrevet i budget-anbefalingen findes der mange gode programmer, og du kommer faktisk langt med gratisversionerne. 

Derfor lyder anbefalingen her på det samme. At du bruger Audacity eller nogle af de andre alternativer, som Garage Band (Mac), eller det browserbaserede program, Podcastle.

De bedste programmer til optagelse og redigering af podcast er Hindenburg og Adobe Audition – begge er betalte programmer.

Hindenburg er det letteste at lære, hvis du ikke kender til lydredigering i forvejen, men det er bestemt et kompetent program. 

Adobe Audition er et meget avanceret lydredigeringsprogram, der giver dig alle muligheder for at lege med lyden.

Mange af de forskellige redigeringssoftware har en eller anden form for indbygget AI. Nogle kan hjælpe dig med at klippe det på ingen tid, mens andre kan hjælpe med at samle fx lyd og billede, hvis du også optager din podcast.

Et lille ekstra tip til god lyd

Et lille bonus-tip er Adobe Podcast (BETA). Her er en gratis funktion (kræver log-in), der hedder ‘Mic Check’, hvor du kan teste lydniveauet på din mikrofon, om du er tæt nok på den, om der er for meget baggrundsstøj, og om der er for meget rumklang. 

Ovenstående ting er generelt godt at have styr på, inden du optager, så du sikrer dig så god lyd som muligt. Der er også to andre funktioner; “Enhance Speech” og “Studio”. 

Enhance Speech bruger AI til at forbedre din lyd. Dog kun optagelser på 30 minutter, hvis du bruger Adobe gratis – og det fungerer bedst på engelsk. 

Med Studio kan du optage, redigere og forbedre din lyd direkte i browseren, men den fungerer dog på nuværende tidspunkt kun på engelsk.

En podcast name generator kan give inspiration

Hvad skal barnet hedde? Det helt store spørgsmål er ofte, hvad navnet på podcasten skal være. Der er intet rigtigt eller forkert svar, men du kan med fordel inkludere dit navn eller brand i titlen, hvis det er et, folk kender. 

Det kan være svært lige at komme på det perfekte navn. Her kan en såkaldt Podcast Name Generator være en god hjælp. Den giver dig en masse forskellige navne, du kan lade dig inspirere af.

Ofte fortæller navnet på en podcast, hvad den handler om – enten præcist eller i lidt mere overført grad. Det er blandt andet “Afhørt” (krimi-podcast), “Millionærklubben” (investering) og “Bag om København” (Københavns historie) eksempler på.

Der findes selvfølgelig også podcast, hvor navnet ikke fortæller noget om selve podcasten. Det gælder fx “Genstart” (DRs nyhedspodcast), “Hitlers Æselører” (Anden Verdenskrig) og “Den Hvide Væg” (comedy).  

Hvordan udgiver man en podcast?

Der er ikke det store hokus pokus i at udgive en podcast. Når du har valgt en platform, er det blot at uploade og udgive din podcast – og så skal du faktisk ikke gøre mere. Typisk laver platformen nemlig automatisk et RSS-feed, som fortæller dine abonnenter, at der er nyt.

To af de største podcast-platforme:

Du skal dog være opmærksom på, at nogle platforme har en godkendelsesproces, der kan forsinke udgivelsen lidt. Det er primært i forbindelse med den første udgivelse – altså en godkendelse af selve podcasten. Så når du udgiver første afsnit, er det en god idé at være ude i god tid.

Hvad tjener man på en podcast?

Helt grundlæggende tjener du penge på din podcast ved at få folk til at lytte til den. Der kan være forskel på, om det er antal lyttede minutter, eller hvor meget af en lytters såkaldte “lyttetid”, hun bruger på din podcast. 

Meget få kan leve af en podcast, men hvis du kommer op på en del faste lyttere og lytninger om måneden, kan du godt få en lille pose penge ud af det. Men dem, der tjener penge på deres podcast, har typisk mange følgere og sponsorater – fx influencere.

Husk, at du skal have styr på regnskab og moms, hvis du tjener penge på din podcast. Hvis det er småbeløb, er det typisk bare B-skat, men hvis der er tale om en større indtægt, bør du overveje et regnskabsprogram.

Sådan kan du tjene penge på en podcast:

  • Annoncer og kommercielle partnerskaber (den mest udbredte)
  • Crowdfunding (det kan være til enkelte afsnit eller brug af 10er.com)
  • Løn og honorar (du bliver betalt for at lave en podcast)
  • Afledte indtægter (fx merchandise og events, der tager afsæt i podcasten)

Du kan godt tjene penge på en gratis podcast, men der kan også være en indtægt i at blive en del af en betalingsplatform, som fx Podimo. De stiller dog en række krav, så det er langt fra alle, der kan komme i betragtning til det.

Hvis du er en del af en betalingsplatform, vil du som regel få adgang til en del nye potentielle lyttere, men du skal dele dit overskud med platformen. Der kan også være forskel på, hvordan fordelingsnøglen er, afhængig af om det er en eksklusiv podcastaftale eller ej.

Lav en forretningsplan for din podcast, så du giver dig selv de bedste forudsætninger for at kunne tjene penge på din podcast. 

Hvor mange lytter til podcast?

Cirka en tredjedel af alle danskere har lyttet til mindst én podcast om ugen. Det er dog især aldersgruppen 15-34 år, der lytter til podcast. Her er det nemlig 48%, der har lyttet til mindst én podcast om ugen.

Både det overordnede tal og tallet for de 15-34-årige har været stigende hvert år siden 2018 – dog er antallet af ugentlige lyttere blandt de 15-34-årige faldet ét procentpoint i 2023 sammenlignet med året før.

Hvis vi kigger på antallet af globale podcast-lyttere, er det også kun steget de seneste år. Alene fra 2019 til 2024 er antallet af lyttere næsten fordoblet – i 2024 var der globalt 504,9 millioner lyttere.

Oftest stillede spørgsmål

Podcast er lyd, du kan høre, hvor og hvornår du vil. Det kan være alt fra radioprogrammer og lydbøger til komedier og dramaer.

Selvom en podcast i udgangspunktet er lyd, findes der også video-podcast, hvor podcasten er optaget og delt på fx YouTube.

Du laver en podcast ved at optage dig selv snakke om et emne – enten alene eller sammen med andre. Den færdige optagelse uploader du på en podcast-platform, som andre så kan lytte til.

Du kan i bund og grund optage den på din mobil, men hvis du vil lave en succesfuld podcast, bør du investere i udstyr og sørge for at markedsføre den rigtigt.

Podcast betyder “Personal On Demand Casting”, og det er oprindeligt en sammentrækning af ordene “POD” (Personal On Demand) og “Broadcasting”.

Du kan høre podcast på al elektronik, der kan afspille lydfiler – selv din bil. Det kræver nemlig bare, at du enten har direkte adgang til en podcast-platform (fx Spotify eller Apple Podcasts) eller har downloadet podcast-filen.

De fleste hører podcast på deres mobil eller computer, hvor den afspilles via deres foretrukne platform. Når du har fundet en podcast, er det blot at trykke “Play” og lytte – eller downloade og lytte, når du har bedre tid.

Du hører typisk podcast via en podcast-platform eller som en sang på en musiktjeneste. I bund og grund er en podcast en lydfil, du kan høre på de fleste devices – fx er iPhones født med platformen, Apple Podcasts, men der findes mange forskellige steder, du kan høre podcast på.

Mange hører også podcast på YouTube, da flere og flere podcast optages, så du kan se deltagere og grafik, mens du lytter til, hvad der bliver sagt.

Du opretter din podcast på Spotify ved at lave en konto og indsætte linket til dit RSS-feed. Herefter er det blot at udfylde et par informationer, inden din podcast kan komme online.

  • Opret et RSS-feed*
  • Lav en konto til podcasten
  • Indsæt linket til dit RSS-feed (hvis det hostes separat)
  • Bekræft tilknytning af RSS-feed (sendes til mailen, der er brugt, hvor det hostes)
  • Tilføj information om podcasten
  • Gennemgå al information, og godkend

Når du er nået til det sidste trin, og du har trykket på “Godkend”, får du et link til podcasten, du kan dele. Der går typisk en time eller to, inden du kan finde den nye podcast i Spotify appen.

*Spotify kan godt oprette et RSS-feed til dig, men hvis du vil udgive på forskellige platforme (fx YouTube, Spotify og Apple Podcasts), bør du hoste dit RSS-feed på fx din egen hjemmeside eller på en platform som libsyn.com.

Du udgiver en podcast ved at uploade den færdige fil til en podcast-platform. Første gang skal du udfylde lidt informationer om selve podcasten, som herefter skal godkendes. Når den er godkendt første gang, er det blot at uploade nye afsnit til platformen, så dine lyttere kan lytte med.

De fleste platforme har deres eget RSS-feed, men hvis du udgiver på flere platforme, er det som regel en god idé at hoste dit eget feed eller bruge en tjeneste til det – fx libsyn.com.

Du skal høre den podcast, du synes er spændende.

Hvis du ikke har en yndlings-podcast, kan du starte med at udvælge 1-2 kategorier, du synes er spændende. Herefter kan du kigge på en top 10-liste over de mest populære podcast og udvælge 2-3.

Hent et par afsnit af hver, og lyt til dem. Giv dem gerne lidt tid, men du behøver ikke høre dem færdig, hvis de slet ikke fanger dig.

Du kan høre gratis podcast på de fleste platforme og i de fleste podcast-app. Langt de fleste podcast er gratis, men der findes også podcast, du kun kan høre via et abonnement – det gælder fx Podimo, hvor du skal have et abonnement for at kunne lytte til deres podcast.

De fleste tjener ingen penge på at lave en podcast. Nogle kan tjene en lille skilling ved sponsorater eller 10er.com (hvor lyttere frivilligt betaler et fast beløb per afsnit). Det er dog langt fra noget, de kan leve af.

Det er meget få, som tjener nævneværdige penge på at lave deres podcast. De gør det typisk i form af honorarer, partnerskaber eller afledte indtægter (fx events eller merchandise, der er baseret på podcasten).

Dermed er det populariteten, de har opnået via podcasten, de tjener penge på – og ikke selve podcasten.

Det er både unge og gamle, der lytter til podcast. Podcast er dog især populær blandt de 15-34-årige, hvor næsten halvdelen hører mindst én podcast om ugen.

Cirka 33% af den danske befolkning lytter til podcast mindst én gang om ugen. Og hvis vi alene kigger på de 15-34-årige, er det hele 48%, der lytter til mindst én om ugen.

Tallet er stigende i både Danmark og globalt, og det er alle aldersgrupper, der lytter til podcast. Globalt er det lige over 500 mio. podcast-lyttere.

Den bedste podcast-app er en meget subjektiv ting. De kan nemlig noget forskelligt, så det afhænger af, hvad du sætter mest pris på ved en podcast-app.

De mest populære podcast-app i Danmark er:

  • Spotify
  • DR Lyd (iPhone / Android)
  • YouTube Podcasts
  • Podimo
  • Apple Podcasts

Udover ovenstående er der også mange, der kan lide Pocket Cast og Overcast.

Var denne artikel nyttig?

Relaterede ord

Herunder finder du relaterede ord fra vores regnskabsordbog der relaterer sig til Podcast

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram