Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 30/08/2018

Time management

Time management er udtryk for måden, som du disponerer din tid på. Gennem analyser, personlighed og energiniveau kan du finde redskaber til at optimere dit tidsforbrug.

Hvad er time management?

Time management er kort fortalt tidsoptimering. Det er en metode til at styre din tid på. For de fleste virksomheder gælder det, at tid er lig med penge. Derfor er tid en dyrebar ressource, som du bør udnytte bedst muligt. Døgnet har kun 24 timer, og tid er en af de få ting, som du ikke kan bestille mere af. Det gør det desto mere vigtigt at udnytte tiden bedst muligt.

I en konkurrencefyldt forretningsverden er det altså vigtigt at være produktiv med sin tid ved at styre den bedst muligt. Time management gør dig bedre til at planlægge din tid, så du bliver mest effektiv og får det optimale ud af døgnets timer.

Hvem har gavn af time management?

Alle former for virksomheder kan få gavn af time management. Det at finde ind til den måde, som du bedst udnytter din tid på, kan nemlig hurtigt afkodes i kroner og ører.

Der findes flere kurser og coaching-sessioner, der kan hjælpe dig med time management. Her får du konkrete redskaber til at styre din tid, så du bliver mest produktiv og effektiv, når du arbejder, ligesom det kan give mere tid og overskud til fritid og fornøjelser i den anden ende.

Hvordan er dit tidsforbrug?

For at opnå bedre time management er det vigtigt at kigge på dine nuværende vaner. Forsøg først at identificere, hvordan du bruger din tid. Bruger du din tid på gavnlige projekter med stort udbytte? Eller bruger du i virkeligheden tiden på projekter med et ringe udbytte? Når du har analyseret, om du bruger det meste af din tid i den ’forkerte’ gruppe, kan du bedre skabe de nødvendige forandringer.

Hvordan kan du styre din tid bedre?

Efter identificering af dit tidsforbrug bør du træffe aktive beslutninger om, hvordan du bedst bruger tiden effektivt og lønsomt. Derfor skal du træffe nogle tilvalg og fravalg. Ved at vælge projekter fra med mindre udbytte får du automatisk givet dig selv mere tid til projekter med større udbytte. Det handler i bund og grund om at prioritere din tid i stedet for at lave lidt her og lidt der. Det giver en usammenhængende arbejdstid, hvor du ikke udnytter tiden optimalt.

Planlæg din tid ved at lave faste rytmer. Det kan eksempelvis være en god måde at holde snor i tiden på, hvis du aftaler med dig selv, at du kun læser mails om morgenen, og inden du tager hjem. Så ryger du ikke hele tiden ud af rytmen, hver gang du skal tage stilling til en mail. En anden måde at få bedre kontrol over din tid på er ved at finde ud af, hvornår du arbejder bedst og mest koncentreret. Er det om morgenen, så læg de svære arbejdsopgaver her, og gem de lettere til senere på dagen.

Når du skal disponere din tid, er det desuden fristende at skippe pauserne, så du får mest muligt fra hånden. Det er dog sjældent en god idé. For faktisk vil de manglende pauser bare sætte arbejdstempoet ned, så du ikke får udnyttet tiden optimalt. Det er vigtigt at give hjernen luft, hvis du vil have succes med din time management.

 

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding