Arbejdstøj – Sådan bogføres indkøb af nyt arbejdstøj

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 24/06/2022


I denne guide kan du se, hvordan du bogfører indkøb af nyt arbejdstøj. Arbejdstøjet er et område, hvor SKAT har strenge regler. Derfor har vi også skrevet en lille disclaimer inden vi går i gang med at forklare om reglerne og bogføringen.

Disclaimer:
Reglerne indenfor arbejdstøj er komplekse og der er mange forskellige afgørelser i forskellige sager. Vi har behandlet arbejdstøj overordnet i denne guide. Vi kan ikke tage en konkret vurdering for dig og din virksomhed, om hvorvidt du må fratrække arbejdstøjet i din virksomheds regnskab.

Det vigtigste, du skal tage med dig herfra er, at reglerne er komplekse og du kan ende med en tur ind til SKAT, hvis du ikke overholder reglerne. Vær derfor meget påpasselig – spørg SKAT til råds omkring dit konkrete scenarie. Og hvis du stadig er i tvivl så betal altid hellere arbejdstøjet privat.

Lad os komme i gang 🙂

  1. Lad os tage et eksempel på, hvor strenge SKAT er med arbejdstøjet.

    Måske du allerede kender det. Eksemplet er fra et afsnit af tv-serien Klovn. Frank har taget sit showbizz jakkesæt på til et show, og bliver efter showets slutning konfronteret af en dame fra SKAT, der har et par spørgsmål til Frank. Da Frank har trukket jakkesættet fra i sit regnskab må han, ifølge damen fra SKAT, ikke køre hjem i sit jakkesæt, da turen hjem er privat.

    Hele snakken mellem Frank og damen fra SKAT kan ses her 😉

    Du må gerne trække arbejdstøj fra i virksomhedens regnskab, hvis..

    • arbejdstøjet tilhører virksomheden og anvendes af personalet i forbindelse med arbejdet (fx håndværkervirksomheder)
    • arbejdstøjet er et krav fra arbejdsgiverens side om særlig dresscode på arbejdspladsen. Det kunne fx være skjorter, slips og jakkesæt til ansatte i supermarkeder eller bilforhandlere. I dette tilfælde må tøjet dog KUN bruges på arbejdet. Når man skal til og fra arbejde må man IKKE have tøjet på, da man ikke præsenterer virksomheden på vej til og fra arbejde.

    Generelt er det gældende, at arbejdstøjet skal være STRENGT erhvervsmæssigt. Er det ikke det, er det af privat karakter og kan derfor IKKE fratrækkes i dit regnskab. Ligeledes skal du huske, at du kun må give personalegoder (herunder arbejdstøj) for 5.900 kroner om året – bagatelgrænsen for personalegoder i 2017.

    Du må ikke trække arbejdstøj fra i virksomhedens regnskab, hvis..

    • arbejdstøjet ikke er strengt nødvendigt for at udføre arbejdet. Fx kan du ikke fratrække et jakkesæt, polo eller skjorte (heller ikke hvis der er logo på), hvis ikke det er nødvendigt for at udføre dit arbejde. Er du fx selvstændig konsulent dur det altså ikke fratrække dit almindelige tøj.

    Vi kan ikke sige det nok gange – man skal passe meget på med arbejdstøjet. Det SKAL være strengt nødvendigt for at kunne udføre dit arbejde. Kan tøjet have privat karakter dur det ikke at fratrække tøjet.

  2. Bogføringen af dit arbejdstøj laver du i et køb. Gå derfor ind på Bogføring -> Skabeloner -> Opret nyt køb.

    I vores tilfælde har vi købt arbejdstøj for 2.500 kroner inkl. moms. Det er købt af vores leverandør (arbejdstøj ApS) d. 01/03/2019 og skal betales senest d. 09/03/2019. Bilaget udfyldes således:

    Den dag vi betaler arbejdstøjet skal vi blot husk at registrere betalingen, hvorefter vi er i mål 🙂

Tips & bonusinfo: 

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram