Sidst opdateret 22/11/2024
Læsetid: 10 min.

Hyppige spørgsmål ved årsskiftet

New year, new me – i år er året, hvor jeg skal have styr på det regnskab 🥂

Vi kender det alle sammen. Vi er så ivrige efter at komme godt i gang og få styr på regnskabet for året, der netop er gået. Det er altid godt med lidt ny motivation – dog kan vi ikke komme udenom, at det altid leder til nogle spørgsmål, som vi møder hvert år lige omkring årsskiftet. Vi har samlet de hyppigste spørgsmål her.

Svar på dine spørgsmål ved årsskiftet

Det korte svar er; ja. Selvom du ikke har færdigbogført dit regnskab for 2022 endnu, kan du godt oprette regnskabsåret for 2023 og arbejde videre med det.

Det vil altså sige, at du sagtens kan bogføre dine manglende poster for 2022, selvom du har oprettet et nyt regnskabsår. Og du kan sagtens bogføre i dit nye regnskabsår, selvom dit forrige ikke er helt færdigt endnu. Du kan skifte mellem dine regnskab oppe i venstre hjørne.

Når du godkender en faktura, bogfører en udgift eller andet, som har en dato, der ligger i det nye år, bliver det nye regnskabsår oprettet helt automatisk – så du behøver slet ikke at tænke på det.

Hvis du gerne vil oprette det nye regnskabsår selv, kan du klikke på Regnskabsår oppe i venstre hjørne, lige under dit firmanavn, og herefter klikke på Opret nyt regnskabsår → Opret regnskabsår.

Du kan også oprette det nye regnskabsår ved at klikke på Indstillinger → Regnskabsår → Opret regnskabsår → Opret regnskabsår.

Bemærk, at der ikke skal indtastes nogen åbningsbalance, når det næste regnskabsår skal oprettes.

Du kan også læse mere om, hvordan du opretter et nyt regnskabsår her.

Et at de spørgsmål, der går igen, handler om åbningsbalancen, og hvordan man får sit regnskab overført til det nye år.

Når det næste regnskabsår oprettes, behøver man hverken at tænke på åbningsbalance, eller hvordan man skal overføre sit regnskab. Balancen fra det tidligere regnskabsår bliver nemlig overført helt automatisk til det nye år, så det behøver du ikke at bekymre dig om.

Åbningsbalancen retter sig også, hvis du går ind og ændrer noget bogføring i det tidligere regnskabsår – så justeres den overførte åbningsbalance helt automatisk.

Du har lige faktureret to af dine kunder, men nu kan du ikke finde fakturaerne. Det er den klassiske svipser, og den totale forvirring opstår. Hvor er de?

Den typiske fejl er, at du kigger i det forkerte regnskabsår. De nye fakturaer er formodentlig dateret med en dato i det nye år, og derfor skal du også hoppe til det nye regnskabsår for at tilgå dem.

Du kan skifte mellem dine regnskabsår oppe i venstre hjørne under dit firmanavn.

Det samme gælder for køb. Flere brugere oplever at have bogført et bilag og herefter ikke kunne finde det i bilagsoversigten. Hvis du har bogført det med en dato i 2024, ligger bilaget i bilagsoversigten i regnskabsår 2024.

Det hænder, at man kommer til at bogføre et bilag i det forkerte regnskabsår. Det kan ske, hvis man fx vil bogføre en udgift i det forrige år – men, når man opretter et bilag, vælger den automatisk altid dags dato, og hvis man er lidt for hurtig, kan man komme til at bogføre i det forkerte regnskabsår.

Løsningen på dette er at slette det bilag, der er blevet bogført i det forkerte regnskabsår. Herefter skal du bogføre bilaget på ny og sørge for at bogføre det med den korrekte dato, så det bliver bogført i det rigtige regnskabsår.

Du kan læse mere om, hvordan du sletter et bilag her.

Grunden til, at man ikke ‘bare’ kan rette datoen i det oprindelige bilag, er, at det kan konflikte med bilagsnumre. Hvis man fx har bogført det som bilag 7 i regnskabsår 2024, og herefter vil ændre det til en dato i 2023, hvor der måske allerede findes et bilag 7, så giver det rod i regnskabet.

Hvis du har modtaget en regning fx i december, hvor betalingen først finder sted i det nye år, skal udgiften bogføres som et kreditkøb.

Det skal bogføres med fakturadato, og når du så betaler regningen en gang i det nye år, kan du registrere betalingen på købet. Husk, at du skal skifte til det rigtige regnskabsår i venstre hjørne for at finde det bogførte køb, og herefter kan du registrere betalingen.

Du kan læse mere om, hvordan du bogfører et kreditkøb her.

Hvis du fx har afregnet moms hvert kvartal, men i det nye år er overgået til at skulle afregne moms halvårligt, skal du have ændret din momsperiode i Dinero.

Du kan ændre din momsafregningsperiode under Indstillinger → Firmaoplysninger. Du kan også læse meget mere om det her.

Bemærk, at du ikke kan ændre din momsperiode ud i fremtiden. Hvis du fx har afregnet moms kvartalsvis i 2022 og er skiftet til halvårlig i 2023, vil du først kunne ændre din momsperiode til halvårlig, når vi er gået ind i år 2023.

Hvis du har forbundet Dinero med Skattestyrelsen, opdateres din momsafregningsperiode i Dinero helt automatisk – læs mere om, hvordan du sætter det op her.

Ser din moms på overblikket lidt sjov ud? Hvis du ikke kan se, hvornår du skal afregne moms, eller hvor meget du skal betale, er det højest sandsynligt, fordi det næste regnskabsår ikke er blevet oprettet endnu. Når du opretter det næste regnskabsår, vil problemet forsvinde.

Se, hvordan du opretter det næste regnskabsår, her

De fleste har en tendens til at stresse, lige så snart vi rammer det nye år, men husk, at du altså ikke skal have dit regnskab for 2022 klar i samme øjeblik, som vi går ind i 2023.

Deadline for moms for 4. kvartal / 2. halvår 2022 er først den 1. marts 2023. Så du har altså de første to måneder af det nye år til at få bogført dit sidste kvartal/halvår i det forrige år.

På et tidspunkt skal man have gjort hele regnskabet for året færdigt, og hertil skal der, hvis man har et selskab, laves årsregnskab, og hvis man har en personlig ejet virksomhed, skal man udfylde sit oplysningsskema.

Vi har lavet en tjekliste, du kan støtte dig til, når du skal afslutte dit regnskab. Tjek den ud her.

Deadline for årsregnskab/udvidet selvangivelse

For selskaber – Fristen for årsregnskab for selskaber er seks måneder efter regnskabsårets afslutning, dvs. hvis ens regnskabsår slutter d. 31/12, er fristen d. 30/06/2023.

For personlig ejede virksomheder – Her er fristen for oplysningsskemaet d. 01/07/2023. Muligheden for at udfylde den udvidede selvangivelse åbner først op en gang midt i marts, så du har altså først mulighed for at indberette dine oplysninger vedrørende det forrige regnskabsår fra midt marts af.

Husk, at vi kan hjælpe med årsregnskab og oplysningsskemaet.

  • Læs mere om tilbuddet for årsregnskab til selskaber her.
  • Læs mere om Skatteopgørelsen, som beregner alle tal, du skal indberette på dit oplysningsskema, her (kun for personligt ejede virksomheder)

Årsagen, til at den starter i et gammelt regnskabsår, er formodentlig, at du logger ind i Dinero ved hjælp af et bogmærke eller genvej på din computer, som har gemt det gamle regnskabsår i sin historik.

For at løse problemet skal du slette dit bogmærke, logge ind i Dinero på det nyeste regnskabsår og oprette bogmærket igen, så vil det virke.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram